Meritforløb på HA
Meritforløb er et særligt studieforløb på bacheloruddannelsen HA, som du kan søge om optagelse på, hvis du har bestået uddannelsen Markedsføringsøkonom eller Marketing Management.
Læs mere om meritforløbet
Follow on Instagram
Stay tuned for an insight to our programmes - told by our students. Start following now!
Chatbot Coby
Coby kan hjælpe dig med dine spørgsmål om optagelse på vores bacheloruddannelser, f.eks. spørgsmål om ansøgningsfrister og adgangskrav.
HA almen erhvervsøkonomi
Om uddannelsen
Økonomisk og forretningsmæssig forståelse
Alle virksomheder lige fra små firmaer til store koncerner har det til fælles, at de har begrænsede ressourcer til at opnå deres mål. Ressourcer skal her forstås som alt fra kompetente medarbejdere og effektive produktionsanlæg til et positivt omdømme og en sund økonomi. Et centralt spørgsmål for virksomheden er, hvordan den bruger ressourcerne så hensigtsmæssigt som muligt. Det kan man kun svare på, hvis man har en grundig forståelse af den forretningsmæssige opbygning og de økonomiske dynamikker i virksomheden.
Med HA vælger du et studie i virksomheder og deres økonomiske forhold og sammenhænge, og du beskæftiger dig med stort set alle dele af virksomhedens økonomi. Du får en solid forståelse for at fremskaffe, aktivere og styre dens ressourcer for at opnå dens mål. Du arbejder bl.a. med relationer mellem ansatte og ledere i organisationen, og hvordan virksomheden kan omlægge sine aktiviteter og generere overskud. Du lærer også om den omverden, virksomheden agerer i, da eksterne forhold i høj grad påvirker virksomhedens resultater. Pointen er, at ved at bruge teorier og arbejdsmåder fra forskellige fagområder, kan du analysere, forstå og løse mange komplekse forretningsproblemer.
Indblik i hele virksomheden
Særligt i begyndelsen af HA har du basisfag, der giver dig en grundlæggende forståelse for virksomhedsdrift og de samfundsmæssige rammer for virksomheden. Herefter går du mere i dybden med erhvervsøkonomiens hovedfagområder, sådan at du udvikler en grundig og sammenhængende erhvervsøkonomisk forståelse. Endelig vil du gennem fem valgfag have mulighed for at dreje uddannelsen i den retning, du ønsker, inden for det erhvervsøkonomiske område.
Særligt fire centrale områder fylder meget på HA:
- Regnskab lærer dig populært sagt om virksomhedens økonomiske helbred, hvordan dens økonomiske kredsløb hænger sammen, og hvor sund dens økonomiske tilstand er. Fx kan analyser, budgetter og regnskaber bruges til at beslutte, hvilke produkter, der fortsat skal fremstilles, og til effektivt at planlægge produktionen.
- Finansiering handler om forskellige måder, firmaer kan finansiere aktiviteter og anbringe deres økonomiske midler fornuftigt. Du vurderer bl.a. værdien af forskellige investeringsprojekter og regner på de økonomiske konsekvenser af kurs- og renteudsving.
- Afsætning lærer dig bl.a. at analysere forbrugere og markeder samt udvikle markedsstrategier og marketingplaner for at øge omsætningen. Skal en virksomhed eksempelvis trække sig fra markeder med aftagende afsætning, eller vil det give mere mening at investere i øget markedsføring?
- Organisation sætter fokus på virksomheden og dens opbygning og indre sammenhængskraft fra et strukturelt og ledelsesmæssigt perspektiv. Både ledere og medarbejdere er mennesker. Derfor er det vigtigt at forstå, hvordan forhold som organisering, magt, kultur og ledelse kan påvirke organisationer og deres resultater.
Læring og samarbejde på HA
På HA er der meget gruppearbejde og mange eksaminer. Alle studerende bliver tildelt en studiegruppe, og du vil arbejde med din gruppe både i det daglige og i forbindelse med gruppeeksaminer. Derudover bruger du meget matematik på uddannelsen. I mere end halvdelen af fagene – og særligt på de første to studieår – arbejder du med tal og matematik, til fx at lave økonomiske analyser og beregninger.
Hør studerende fortælle om HA
Få et indblik i de studerendes tanker om og oplevelser på HA
For at klarer sig godt på HA og være glad for uddannelsen, er det relevant at interessere sig for:
- erhvervslivet og virksomheder og følger med i erhvervsnyheder
- mere end ét af kerneområderne: afsætning, regnskab, organisation og finansiering. Hvis du fx kun er interesseret i afsætning, kan det være svært at finde motivation, når du beskæftiger dig med de andre fagområder
- drift af virksomheder og ledelse af virksomheder og organisationer
Derfor valgte andre HA
Hør studerende på HA fortælle om, hvad de lavede, før de startede på CBS og hvilke overvejelser de gjorde sig, inden de søgte.
HA har nogle særlige udfordringer som du bør tænke over, før du vælger uddannelsen. Overvej, hvor godt uddannelsens udfordringer passer til den type, du er, den måde du bedst arbejder på, og det du er god til?
Stor uddannelse med mange studerende
Hvert år starter der ca. 650 nye studerende på HA, og med så mange medstuderende kan det godt tage lidt tid at finde sig til rette på studiet. Du kan hurtigt blive optaget af at gøre, hvad de andre gør, men det er vigtigt, at du lærer at navigere på egen hånd i stedet for bare at følge strømmen.
Matematik
På HA anvender du matematik, der svarer til matematik på B-niveau. Du skal kunne bruge matematik som redskab og kunne lide at regne med tal, da det indgår i mange af dine fag. Hvis du har med svært ved matematik eller ikke interesserer dig for det, kan flere af fagene på HA blive en stor udfordring for dig.
Tal og matematik bruges i ca. 65 % af alle dine fag. Det er primært differentiering, funktioner, statistik og brøkregning. Hvis det er længe siden, du har beskæftiget dig med matematik, og du er bekymret for om du kan huske det, kan det være en god ide at genopfriske din viden inden studiestart.
Gruppearbejde
Der er en del gruppearbejde på HA. Det er både i forbindelse med eksaminer, hvor du skal skrive projekter i en gruppe, og i form af studiegrupper til daglig forberedelse og sparring. I studiegruppen mødes du med andre studerende og gennemgår opgaver, teorier og lignende, og det er et godt supplement til den almindelige undervisning.
Det er en del af uddannelsen, at du udvikler din evne til at arbejde professionelt i grupper, fordi gruppe- og projektarbejde vil være uundgåeligt i dit senere arbejdsliv. Gruppearbejdet er oftest også meget lærerigt, fordi du vil blive bedre til at samarbejde og argumentere, og ikke mindst vil få nye input på problemstillinger, som du ikke selv havde tænkt på. I nogle tilfælde kan gruppearbejdet dog blive mere begrænsende end berigende. De udfordringer, du kan møde i forbindelse med gruppearbejde, kan du snakke med dine mentorer eller studievejledere om, så du kan komme dem i forkøbet.
Mange eksaminer
De fleste fag på HA har en eller flere midtvejseksaminer eller obligatoriske opgaver forud for den afsluttende eksamen. Det giver samlet set rigtig mange eksaminer. De mange eksaminer skal give dig en kontinuerlig arbejdsproces med dine nye fagligheder. Nogle studerende synes, at det er udfordrende, mens andre oplever det som en fordel, fordi du på den måde bliver holdt til ilden.
Engelsk
HA foregår primært på dansk, men du skal være forberedt på at nogle fag undervises og eksamineres på engelsk, og at de fleste af dine bøger vil være på engelsk. I starten kan det være overvældende at skulle læse faglitteratur på engelsk. Men når du arbejder med sproget og bruger ordbogen, vænner du dig til de engelske termer og det at læse på engelsk.
Hør en studievejleder fortælle om de udfordringer og overvejelser, du skal gøre dig, inden du søger ind på HA
Hvordan er det at studere HA?
Hør studerende fortælle om, hvor vigtigt det er at arbejde sammen på studiet, og hvordan det er at være studerende på CBS og i København.
Studieliv på CBS
At være studerende på CBS er meget mere end at forberede sig og gå til undervisning.
På CBS er der mere end 21.000 studerende fra forskellige baggrunde og nationaliteter. Teamwork er en grundlæggende del af det at studere på CBS – både i og udenfor undervisningen.
Med over 100 studenterforeninger har du også rig mulighed for at engagere dig og mødes med studerende på tværs af uddannelser og årgange.
Læs mere om det aktive studiemiljø på CBS, studenterforeningerne og det internationale studiemiljø på Studieliv
For internationale
Hvis du er en international studerende, har vi samlet en masse information om, hvordan det er at være en international studerende på CBS og hvordan du kan forberede dig på livet i Danmark.
Læs mere på For internationals
- kernekompetencer inden for fagområder som afsætning, finansiering, organisation og regnskab
- forståelse for grundlæggende erhvervsøkonomiske teorier og sammenhængen med økonomien i det omkringliggende samfund
- evne til at analysere forskellige problemstillinger i virksomheder
- en forståelse for de udfordringer, der kan være forbundet med at styre virksomheder
- et bredt kendskab til dansk og internationalt erhvervs- og samfundsliv
Du kan læse mere om, hvad du lærer på uddannelsen i Kompetenceprofil for HA almen.
Kandidatuddannelse efter HA
Størstedelen af studerende fra HA vælger at læse videre på en to-årig kandidatuddannelse. Tager du også en kandidatuddannelse, vil det primært være den, der afgør hvilke karriereveje, der vil være åbne for dig.
Da HA er en bred erhvervsøkonomisk uddannelse, arbejder færdiguddannede HA’ere indenfor mange forskellige virksomhedsområder i forskellige typer virksomheder, hvor de fleste beskæftiger sig med forskellige områder indenfor erhvervsøkonomi. Læs mere om kandidatuddannelser og karrieremuligheder
Hør en studievejleder fortælle om dine muligheder for at skabe din egen akademiske profil på HA, samt hvilke kandidat- og karrieremuligheder du har, når du er færdig.
Dansk | A |
Engelsk | B med min. 6,0 i karaktergennemsnit |
Matematik | B med min. 6,0 i karaktergennemsnit |
Historie eller International Økonomi eller Samfundsfag eller Idéhistorie eller Samtidshistorie |
B |
Motiveret ansøgning | Nej |
Læs mere om adgangskrav, og hvordan du ansøger på bacheloroptagelse
Adgangskvotient | 7,9 |
Antal optagne | 656 |
Kvote 1 / Kvote 2 | 80% / 20% |
Ansøgere (kvote 2) | 2674 (1558) |
Udenlandske studerende | 13% |
Kønsfordeling - mænd / kvinder | 65% / 35% |
Aldersgennemsnit | 21,8 år |
Oversigt over uddannelsen
Mikroøkonomi
Formål
Det er fagets målsætning at give de studerende en indføring i a) den enkelte forbrugers og den enkelte virksomheds rationelle adfærd på et givent marked, b) hvilke konsekvenser denne adfærd har for prisfastsættelse og mængdeallokering på markeds- og brancheniveau, og c) den påvirkning forbrugernes og virksomhedernes handlinger har på velfærden for alle i økonomien.
Indhold
Kurset tager udgangspunkt i teorier for den enkelte rationelt agerende husholdnings og virksomheds adfærd under fuldkommen information. Der lægges vægt på analyse af, hvorledes den enkelte husholdning og virksomhed tilpasser sig ændringer i sine omverdensbetingelser. Disse ændringer kan f.eks. være i udefra givne priser, i antallet af agenter på markedet, eller i skattesatser.
Følgende emner tages op:
- Den rationelle forbrugers valg under fuldkommen information.
- Er den rationelle model korrekt: Adfærds- og eksperimentel økonomi.
- Forbrugernes og virksomhedernes interaktion på et marked i ligevægt.
- Strategisk adfærd på markeder med flere konkurrerende virksomheder.
- Eksternaliteter, en introduktion til law and economics.
- Offentlige goder, offentlige virksomheder og privatisering.
Læringsmål
Den studerende skal ved afslutningen af faget kunne:
- Forklare indholdet i grundlæggende mikroøkonomiske begreber.
- Beskrive og forklare de væsentligste forudsætninger for mikroøkonomiske modeller som fx modeller for udbud og efterspørgsel, ufuldkommen konkurrence og spilteori.
- Grafisk illustrere indholdet i disse modeller samt udføre simple analyser.
- Algebraisk løse simple økonomiske problemstillinger som fx nytte- og profitmaksimering, udbud lig med efterspørgsel, samt algebraisk at bestemme ligevægtsværdier af økonomiske variable som fx pris, mængde og profit.
- Vurdere hvorvidt en angivet løsning til en økonomisk problemstilling er plausibel.
- Analysere et økonomisk problem fra flere sider og fremføre argumenter for og imod
- Anvende mikroøkonomisk indsigt til at forklare væsentlige aktuelle politikspørgsmål relateret til mikroøkonomi.
ECTS
7,5
Makroøkonomi
Formål Med en grundig introduktion til moderne makroøkonomisk teori er det fagets formål at give de studerende (i) indsigt i økonomiens udvikling over konjunkturcyklen, (ii) indsigt i økonomisk stabiliseringspolitik (penge- og finanspolitik), og (iii) en introduktion til økonomisk vækstteori.
Indhold
I undervisningen inddrages tendenser i den internationale økonomiske udvikling og aspekter af dansk økonomisk politik med særlig fokus på bindingerne til europæisk økonomi. Undervisningen suppleres med empirisk belysning af de teoretiske modellers evne til at forklare udviklingen i bruttonationalprodukt, renteniveau, arbejdsløshed, løn og priser, inflation, betalingsbalance, valutakurser m.v. |
Læringsmål
Efter at have fulgt dette kursus skal den studerende kunne
- Forklare økonomiens kortsigtede konjunkturudsving omkring den langsigtede væksttrend samt gøre rede for de tilpasningsmekanismer, som trækker økonomien tilbage mod væksttrenden.
- Analysere konjunktureffekten af eksogene chok på centrale makroøkonomiske variable som privatforbruget, de private investeringer, arbejdsmarkedet og inflationen ved hjælp af en passende makroøkonomisk model.
- Analysere samspillet mellem import, eksport, rentespænd og valutakurser under forskellige valutakursregimer ved hjælp af en passende makroøkonomisk model.
- Redegøre for effekten af samt fordele og ulemper ved økonomisk stabiliseringspolitik i henholdsvis en lukket økonomi og en åben økonomi under forskellige valutakursregimer.
- Redegøre for de økonomisk-politiske muligheder for at tilpasse økonomien til ændrede rammebetingelser på mellemlangt og langt sigt.
- Analysere økonomiens langsigtede udvikling ved hjælp af en passende model for økonomisk vækst.
- Udvælge og anvende en passende makroøkonomisk model til kritisk analyse af en konkret makroøkonomisk problemstilling, som den eksempelvis præsenteres i dagspressen.
ECTS
7,5
Økonomistyring
Formål
Økonomistyring har en helt central rolle i en virksomheds bestræbelser på at arbejde effektivt og skabe værdi. Fra nyhedsmedierne informerer man til stadighed om virksomheder i økonomisk vækst, frasalg af forretningsområder, betalingsstandsninger, opkøb, fusioner, investeringer i nye produktionsanlæg, IT-implementering, centralisering af driften og meget mere. Alt sammen resultater af virksomhedsstyring og herunder ikke mindst den økonomistyring.
Faget Økonomistyring beskæftiger sig med mange af de grundlæggende teorier og metoder til styring af virksomhedens økonomi. Faget er bygget op over to moduler, som igen er inddelt i en række temaer, der berører forskellige sider af virksomhedens økonomiske styring. De to moduler er henholdsvis modul 1: Regnskabslære, og modul 2: Økonomistyring.
Modul 1 behandler de grundlæggende og principielle regler og metoder i det dobbelte bogholderi, og giver herigennem en grundig tilgang til forståelse af sammenhængen mellem en virksomheds grundregistreringer, resultatopgørelse, balance og likviditet.
Baseret på denne forståelse arbejdes der i modul 2 med modeller og metoder til økonomisk styring og opfølgning på virksomhedens aktivitet, kapacitet og likviditet. Dette til brug for bl.a. lønsomhedsanalyser på produkter og kunder samt til omkostnings- og effektivitetskontrol på afdelinger og processer i virksomheden. Samtidig danner dette grundlaget for at understøtte forskellige strategiske, taktiske og operative beslutninger i virksomheden. Kurset lægger i denne sammenhæng særlig vægt på behandling af metoder til styring af omsætning, omkostninger og likviditet.
Indhold
Faget indeholder bl.a. følgende temaer:
- Grundlæggende regnskabslære
- Virksomhedens økonomiske struktur som grundlag for udarbejdelse af lønsomheds- og inspirationsanalyser
- Styring og budgettering af virksomhedens aktivitet
- Økonomisk styring af virksomhedens kapacitet og kapacitetsomkostninger
- Tilrettelæggelse af virksomhedens budgettering
- Virksomhedens budgetkontrol
- Likviditetsbudgettering
Læringsmål
Den studerende skal ved afslutningen af faget kunne:
- Foretage løbende bogføring og regnskabsafslutning vha. det dobbelte bogholderis principper
- Forklare formål med og indholdet i resultatopgørelse, likviditetsbeskrivelse og balance
- Forklare indholdet i de begreber der anvendes i økonomistyringens metoder og modeller
- Anvende lønsomheds- og likviditetsmønstret til at undersøge en virksomheds økonomiske struktur, forklare resultatet med egne ord samt foreslå supplerende analyser
- Forklare hvorledes budgettering kan anvendes som led i økonomistyringen og gennemføre en sådan anvendelse på simple cases
- Anvende og diskutere metoder til registrering og styring af virksomhedens aktivitet, kapacitet og likviditet
- Anvende finansielle og ikke finansielle præstationsmål i vurdering af virksomhedens situation
ECTS
7,5
Strategi
I faget er der fokus på virksomhedens strategi, der skabes i et dynamisk samspil mellem virksomheden og dens omgivelser. De studerende introduceres for en række teoretiske perspektiver og analyseredskaber, der har til formål at beskrive og analysere forskellige aspekter af virksomhedens strategi og strategiprocesser samt af den kontekst, hvori strategi udformes og iværksættes.
Undervisningen indeholder en række forskellige teoretiske perspektiver på strategi. Foruden at give et overordnet overblik over strategiområdets udvikling over tid, får de studerende indblik i en teoretisk palette, hvor de forskellige teorier på nogle områder supplerer hinanden men på andre områder udgør konkurrerende perspektiver.
Det er et vigtigt formål, at teorien anvendes i konkrete empiriske analyser.
Faget illustrerer derfor sammenhænge mellem det teoretiske perspektiv, analyse og identifikation af virksomhedens problemstillinger og handlemuligheder. Gennem dette analysearbejde får de studerende indsigt i en række teorier, der kan bruges til at analysere virksomhedens strategi i lyset af og under påvirkning af omgivelserne.
Undervisningen foregår på øvelseshold, hvor en del af tiden anvendes til gruppearbejde. Faget er bygget op således, at de forskellige teoretiske perspektiver introduceres, diskuteres og anvendes på empiriske eksempler i holdundervisningen. Der vil blive brugt 1-2 undervisningsgange på hvert perspektiv. I tilknytning til de teoretiske perspektiver er der caseøvelser, herunder én obligatorisk caseaflevering (godkendelsesopgaven). Den sidste del af undervisningsforløbet fokuserer på udarbejdelsen af et miniprojekt baseret på udleveret empirisk materiale. Dette arbejde foregår som gruppearbejde.
Læringsmål
Den studerende skal ved afslutningen af faget kunne:
- Redegøre for teorier og modeller til analyse af strategi, strategiske handlinger og processer i og omkring virksomheder
- Analysere konkrete, empirisk forankrede problemstillinger inden for strategi gennem anvendelse af fagets begreber, teorier, metoder og modeller
- Kritisk reflektere over de forskellige teoriers muligheder og begrænsninger
ECTS
7,5
Valgfag / Udveksling / Praktik (30 ECTS)
På 5. semester kan du tage valgfag på CBS eller andre universiteter, tage på udveksling eller i praktik hos en virksomhed.
Erhvervsøkonomiens videnskabsteori
I forlængelse af HA. Almens kompetenceprofil behandler faget erhvervsøkonomi som en tværdisciplinær samfundsvidenskab med virksomheden i centrum. Fagets første centrale formål er således at anskueliggøre de ganske forskelligartede videnskabsteoretiske idealer, som informerer erhvervsøkonomiske kernediscipliner såsom mikroøkonomi, organisationsteori, strategi og finansiering. Herved gives de studerende basale metodiske og videnskabsteoretiske kompetencer samtidig med at de studerende herigennem kan blive bedre til at artikulere, begrunde og anvende den faglige viden, som de allerede har oparbejdet i løbet af deres første tre studieår.
Fagets andet centrale formål er at styrke de studerendes evne til at selv at producere erhvervsøkonomiske analyser på et videnskabeligt set ansvarligt grundlag - f.eks. i forbindelse med bachelorprojektet, som bruges som et tilbagevendende referencepunkt i løbet af faget. Hermed sættes fokus på evnen til at forholde sig kritisk reflekterende til relevante og aktuelle problemer for erhvervsøkonomisk forskning og praktisk virksomhedsdrift. Nærmere bestemt anskueliggør faget spørgsmål om metodevalg (med hvilket datagrundlag kan problemet besvares?), videnskabsteoretisk afsæt (ud fra hvilke kvalitetskriterier og krav til forklaringer?) og samfundsvidenskabeligt grundlag (ud fra hvilke grundlæggende antagelser om individers, organisationers, markeders eller samfundets beskaffenhed?). Således sigter faget efter at sætte den studerende i stand til at gennemføre en metodisk forsvarlig analyse af en virksomhedscase eller et erhvervsøkonomisk problem.
De to ovennævnte formål er direkte afspejlet i fagets forløb, som ligeledes er todelt: DEL 1 (på cirka 6 uger) har til formål er at skabe overblik over de videnskabsteoretiske forudsætninger, der ligger til grund for erhvervsøkonomisk forskning, imens DEL 2 (på cirka 4 uger) har til formål er at fremme den studerendes evne til selv at gennemføre metodisk ansvarlige analyser af virksomheder, økonomi og andre erhvervsøkonomiske såvel som samfundsmæssige fænomener, f.eks. inden for rammerne af bachelorprojektet.
I relation til CBS’ ’Nordic Nine Capabilities’, sigter faget i særlig grad efter at styrke NN1 (”You have deep business knowledge placed in a broad context”), NN2 (”You are analytical with data and curious about ambiguity”) og NN6 (”You are critical when thinking and constructive when collaborating”). For en beskrivelse af de anvendte undervisningsformater og for inddragelsen af online/”blended learning”-redskaber, se nedenstående ”Beskrivelse af undervisningsformer”.
Læringsmål
Den studerende skal ved afslutningen af faget kunne:
- Forholde sig selvstændigt, reflekterende og problemorienteret til erhvervsøkonomisk videnskab og metode med afsæt i en konkret case.
- Analysere artsforskelle såvel som ligheder imellem forskellige erhvervsøkonomiske discipliners (f.eks. organisationsteori eller finansiering) metoder.
- Beskrive sammenhænge mellem problem og teknik i metodevalget, samt diskutere validitet og reliabilitet i brugen af empiriske kilder i erhvervsøkonomisk forskning.
- Udvise viden om relevante videnskabsteoretiske idealer og positioner samt forklare hvilken betydning sådanne kan have for metodiske valg og dataindsamlings-teknikker.
- Forstå og forklare elementære videnskabsteoretiske begreber såsom ’ontologi’, ’epistemologi’, ’objektivitet’, ’paradigme’ eller ’falsifikation’.
ECTS
7,5
Organisationsanalyse
Faget Organisationsanalyse (OA) introducerer en række organisationsteorier og en række kvalitative metoder, der kan benyttes, når man skal indsamle data om og analysere organisationer. Tilsammen sætter teorierne og metoderne de studerende i stand til at analysere organisatoriske problemstillinger. Sigtet hermed er at opøve de studerendes forståelse af, hvordan organisationer fungerer.
Efterårssemesteret På første semester fokuserer vi på, at de studerende lærer en række centrale organisationsteorier at kende. Dette gør vi på forelæsningsforløbene ved at introducere teorierne og deres kernebegreber. På øvelsesforløbene arbejder vi med en række cases, hvor vi anvender den præsenterede teori til at analysere forskellige typer af organisatoriske udfordringer. Målet er, at de studerende hermed lærer teorierne og deres anvendelse at kende. Ved at bringe teorierne og begreberne i en frugtbar udveksling med konkrete cases, trænes de studerende i at analysere og forholde sig til forskellige typer af organisatoriske problemer.
Forårssemesteret På andet semester fokuserer vi på forskellige kvalitative metoder til at indsamle data og undersøge organisationer – dette præsenteres primært forelæsningsforløbene. På øvelsesforløbene fokuseres der på at hjælpe de studerende i gang med at indsamle data om og analysere en selvvalgt organisation. I dette arbejde trækkes både på efterårssemesterets teori og forårssemesterets metoder. Grupperne skal selv vælge og skabe kontakt til den organisation, som de vil undersøge, ligesom de skal formulere den problemstilling, der skal danne afsæt for deres undersøgelse.
Fagets formål kan formuleres som den gradvise oparbejdning af tre på hinanden følgende elementer: Først introduceres de studerende for en række organisationsteorier, som kan anvendes til analyse. Dernæst introduceres de studerende til en række kvalitative metoder til at indsamle data om organisatoriske problemstillinger. Finalen er en syntese, hvor de studerende skal anvende organisationsteori og kvalitativ metode til at analysere en aktuel organisatorisk problemstilling. Tilsammen giver dette de studerende grundig træning i, hvad det vil sige at lave organisationsanalyse. Denne viden kan anvendes videre på deres studium og i praktiske liv, hvor de studerende stifter bekendtskab med organisationer og deres udfordringer.
Læringsmål
- 1. Problemstilling: Den studerende skal selvstændigt kunne definere en organisatorisk problemstilling, der tager afsæt i fagets organisationsteorier og relaterer sig til en konkret case-organisation.
- 2. Teori: Den studerende skal demonstrere forståelse for og overblik over fagets teorier. Forståelse vil sige, at teoriernes indhold--både bredt og i detaljen--skal være kendt og præsenteret selvstændigt. Overblik vil sige, at teoriernes indhold og anvendelighed skal kunne sammenlignes.
- 3. Metode: Den studerende skal demonstrere kendskab til de metodiske tilgange, der undervises i på faget, ligesom den studerende også skal kunne diskutere metodernes styrker og svagheder ved dataindsamling. Den studerende skal derudover kunne bruge disse metoder til at indsamle, bearbejde og analysere data, og ydermere kunne begrunde valg af metode.
- 4. Analyse: Den studerende skal kunne anvende fagets organisationsteorier til at gennemføre en analyse af én eller flere organisatoriske problemstillinger. Ligeledes skal den studerende kunne diskutere og reflektere over styrker og svagheder i den gennemførte analyse samt kunne konkludere på dens resultat.
- 5. Sprog: Den studerende skal kunne fremstille det skriftlige arbejde i et præcist og korrekt sprog, der overholder videnskabelige konventioner med hensyn til argumentation og dokumentation.
ECTS
7,5
Managerial Economics fortsat (7,5 ECTS)
Faget Managerial Economics strækker sig over 1. og 2. semester. Se kursusbeskrivelse under 1. semester.
Finansiering
Faget skal give den nødvendige faglige baggrund såvel for en erhvervsmæssig karriere direkte efter opnåelse af bachelorgraden som for en kandidatoverbygning med hel eller delvis specialisering i Finansiering.
Til brug for en umiddelbar erhvervskarriere bibringes forståelse for de mere overordnede præmisser, som en kapitalmarkedsstyret virksomhed er underlagt.
For karriere i en finansielt orienteret jobfunktion sigtes der imod, (i) at den studerende tilegner sig det grundlæggende finansielle begrebsapparat (”det finansielle sprog”) i en grad, så det umiddelbart beherskes, (ii) at den studerende behersker problemløsningskompetence i relation til et bredt spekter af finansielt orienterede arbejdsopgaver og, (iii) at den studerende konstruktivt og kritisk kan udarbejde og vurdere projektoplæg mv.
For en umiddelbar karriere udenfor det finansielle fagområde skal faget især give den nødvendige baggrundsviden for private erhvervsvirksomheders finansieringsteoretiske vinkling af nytiltag.
Et betydeligt antal studerende har faget som det finansieringsteoretiske grundlag for en finansielt orienteret kandidatoverbygning. For disse studerende er det vigtigt, at faget udover generel finansiel problemløsningskompetence bl.a. giver mulighed for læring med baggrund i selvvalgt litteratur.
Faget giver den studerende kompetence til løsning såvel af konkrete veldefinerede beslutningsproblemer, hvor fagets pensum repræsenterer det nødvendige teoretiske grundlag, som af meget åbne problemer, der fordrer evne til problemafgrænsning, til strukturering og til identifikation af relevant teori.
Vægten lægges på grundlæggende finansiel teori med henblik på:
At forstå kapitalmarkedernes rolle og betydning for husholdningers og især virksomheders beslutningstagning. Dvs. bl.a. (i) forståelse af kapitalmarkedet samt dets betydning for varetagelse og monitorering af ledelsesfunktionen i en virksomhed, (ii) forståelse af den økonomiske struktur i konkrete finansielle instrumenter som f.eks. obligationer, aktier og optioner, og forståelse af deres anvendelsesmuligheder, (iii) forståelse af udvalgte egen- og fremmedkapitalformer samt (iv) forståelse af muligheden for afdækning af valutakursrisiko.
At forstå det teoretiske grundlag for forskellige finansielle beslutningskriterier. Dvs. bl.a. (i) forståelse af stærke og svage sider ved de enkelte kriterier, (ii) forståelse af betydningen af ”cash flow” samt disses kobling til regnskabsteoriens modelapparat og (iii) forståelse af kapitalmarkedets betydning som informationskilde.
At forstå det teoretiske grundlag for prisdannelse under usikkerhed med dets implikationer for porteføljesammensætning og værdiansættelse. Dvs. bl.a. (i) forståelse af CAPM med dens sondring imellem systematisk og usystematisk risiko og (ii) forståelse af teorien om ”market efficiency”.
At forstå det teoretiske grundlag for valg af kapitalstruktur og dividendepolitik. Dvs. bl.a. (i) Modigliani og Millers teoremer om kapitalstrukturens mulige relevans og (ii) betydningen af markedsimperfektioner.
At forstå særlige danske institutionelle aspekters betydning for finansielle og investeringsmæssige beslutninger. Dvs. bl.a. (i) skattemæssige afskrivningsregler og (ii) danske realkreditlån med tilhørende skatteregler.
Læringsmål
Den studerende skal ved afslutningen af faget kunne:
- a) Identificere, klassificere og forklare grundlæggende begreber, modeller og metoder i finansiel teori om husholdninger, om finansielle markeder med tilhørende instrumenter, om virksomheder og om disses sammenhæng
- b) Beregne, fortolke og sammenligne finansielle priser, afkast, afkastkrav og nøgletal
- c) Analysere givne finansielle beslutningsproblemer, jf. c1) - c8) som indikative eksempler:
- c1) Identificere og sammenligne muligt teori-, model- og begrebsapparat
- c2) Tilpasse teori til konkrete - herunder særligt danske - omverdensbetingelser
- c3) Identificere nødvendig og tilstrækkelig information for problemløsning
- c4) Identificere relevante markedspriser og -afkast samt skatter og andre imperfektioner
- c5) Beregne numerisk løsning henholdsvis systematisere ikke-numerisk løsning
- c6) Vurdere om en numerisk løsning med de givne forudsætninger er plausibel
- c7) Opstille hypoteser om afvigelser imellem teoretisk baserede forudsigelser og empiri
- c8) Identificere finansieringsteoretisk relevante aspekter i en ”case” og klassificere samt forklare argumenter og løsningsforslag
- d) Formulere, afgrænse og analysere en mere omfattende finansiel problemstilling samt formidle dette i et klart og korrekt sprog uden overskridelse af en given omfangsmæssig overgrænse.
ECTS
15
Eksternt regnskab
Eksternt regnskab har til formål:
- At indføre de studerende i eksterne regnskabsbrugeres informationsbehov.
- At indføre de studerende i modeller for opgørelse og beskrivelse af en virksomheds overskuds- og kapitalforhold.
- At indføre de studerende i det tekniske regelsæt, der gælder for årsrapporten.
- At indføre og tilføre de studerende færdigheder i regnskabsanalytisk metode, som et led i en samlet økonomisk vurdering af en virksomhed.
Læringsmål
Den studerende skal ved afslutningen af faget kunne:
- 1)Forklare indholdet af de grundlæggende begreber, principper og metoder i forhold til årsrapporten.
- 2) Forklare indholdet af og formålet med årsrapportens elementer herunder krav til ESG data.
- 3) Analysere konkrete regnskabsmæssige problemstillinger, herunder inden for indregning og måling samt konkludere på denne analyse.
- 4) Redegøre for indholdet i fundamentalanalysen.
- 5) Reformulere rapporterede finansielle opgørelser til analysebrug.
- 6) Udarbejde og fortolke regnskabsanalyser.
ECTS
7,5
Bachelorprojekt
Afhængig af det valgte valgfag, idet bachelorprojektet knytter sig til et bachelorbærende valgfag udbudt af HA.
Læringsmål
Den studerende skal ved afslutningen af faget kunne:
- Identificere og afgrænse en problemstilling, der ligger inden for en eller flere erhvervsøkonomiske discipliner (strategi, finansiering, regnskabsvæsen, organisationsanalyse, afsætningsøkonom m.m.) og gennemføre en analyse af den identificerede problemstilling.
- Forklare og kritisk vurdere den videnskabsteoretiske gyldighed af de valgte teorier og forklaringsmodeller, deres baggrund og konsekvenser.
- Specificere emner og variable som er interessante og relevante for at gennemføre analysen, og angive deres plads i analysens sammenhæng.
- Bruge udvalgte teorier, modeller samt relevant akademisk litteratur set i lyset af den givne problemstilling.
- Præsenter og argumentér for udvalgt empirisk dataindsamlingsmetode.
- Udvælge primær og sekundær data med hensyn til relevans, omfang og kvalitet, til arbejdet med den valgte problemstilling.
- Forklare analysemetoden, herunder relationerne mellem arbejdets forskellige dele: problemformulering, metode, teori, data, analyse og konklusion
- Gøre rede for analysens konklusion og dens relevans for det faglige område samt den akademiske litteratur projektet befinder sig i.
- Udarbejde en skriftlig fremstilling af arbejdsprocessen og dens resultater, hvor sprog og formidling fungerer hensigtsmæssigt i forhold til den valgte målgruppe.
ECTS
15
Managerial Economics
Faget fokuserer på anvendelsen af økonomiske principper og metoder til at træffe beslutninger i organisationer. Teorier, modeller og metoder bringes i anvendelse i mere praksisnære problemstillinger, der samtidig synliggør organisationers erhvervsøkonomiske problemstillinger. Der lægges i den forbindelse bl.a. vægt på, at den studerende trænes i at opstille og diskutere antagelser og forudsætninger, finde frem til en egnet model, arbejde analytisk med data og fremkomme med løsningsforslag, der danner grundlag for en tolkning og vurdering. Derved udvikler den studerende grundlæggende erhvervsøkonomiske kompetencer samt opnår forståelse for, hvordan organisationerne kan anvende teorier, modeller og metoder i deres økonomiske analyser og beslutninger i netop deres sammenhæng. Den viden og de kompetencer udvikles med et perspektiv, der anerkender den bredere samfundsmæssige kontekst samt mulige dilemmaer og udfordringer. Fagets læringsforløb giver den studerende mulighed for i samarbejde med medstuderende at analysere og reflektere over for eksempel teorier og modellers forudsætninger og kritisk anvende dem i virksomhedsrelevante sammenhænge, bl.a. gennem relevante cases. De faglige elementer i faget er virksomhedens mål og begrænsninger, produktions- og omkostningsteori, allokering af virksomhedens ressourcer, forbruger- og efterspørgselsteori, markedsformer, prisfastsættelsesmodeller, erhvervsøkonomisk modellering, samt principper for investering og simple finansieringsformer.
Læringsmål
Den studerende skal ved midtvejsprøve og ved afslutning af kurset kunne:
- 1) anvende den erhvervsøkonomiske metode til løsning af erhvervsøkonomiske problemstillinger
- 2) analysere konkrete erhvervsøkonomiske problemstillinger med inddragelse af relevante teorier og teknikker, herunder anvendes af spreadsheets
- 3) identificere og afgrænse erhvervsøkonomiske problemstillinger, samt relatere dem til erhvervsøkonomiske modeller og udregne mulige løsninger
- 4) uddrage et rimeligt beslutningsgrundlag samt være i stand til at konkludere ud fra de udregnede resultater
- 5) deltage i en diskussion og tolkning af modellens løsningsforslag
ECTS
7,5
Organisationsanalyse fortsat (7,5 ECTS)
Faget Organisationsanalyse strækker sig over 1. og 2. semester. Se kursusbeskrivelse under 1. semester.
Afsætningsøkonomi
Kursets overordnede formål er:
1) At give den studerende en indgående teoretisk indføring i og forståelse for marketing som markedsorienteret management disciplin og den tilgang til marketing planlægning, som udspringer heraf.
2) At give den studerende erfaring med at arbejde analytisk, metodisk, og kritisk med de marketing-faglige begreber, modeller, og teorier med henblik på at skabe velfunderede forståelser og handlingsforslag i forhold til de problemstillinger, virksomheder møder i praksis.
Kursets indhold:
Kursets første fokusområde er en grundlæggende forståelse af marketing disciplinens væsentligste koncepter, modeller, metoder og teorier samt anvendelsesmulighederne for disse. Den studerende præsenteres således for såvel de underliggende ideer som de vigtigste komponenter i den overordnede strategiske marketing planlægningsproces. Den studerende får desuden mulighed for praktisk at indlære systematiske og kritiske tilgange til anvendelsen af enkelte koncepter, modeller, metoder og teorier som en del af en samlet proces.
Kursets andet fokusområde er analyse og vurdering af en konkret virksomheds markedssituation, hvilket inkluderer analyse af en række interne og eksterne forhold, der er af afgørende betydning for en virksomheds marketing beslutninger. Dette indbefatter analyse på såvel makro- som mikro-niveau, under sidstnævnte f.eks. forbrugeradfærd på det/de relevante markeder, konkurrenceforhold, og interne virksomhedsforhold. Den studerende trænes i at indhente relevante markedsdata samt at udvælge og anvende relevant marketing koncepter, modeller, metoder, og teorier i den analytiske proces, der danner basis for den senere udvikling af marketing-strategi og -planer.
Kursets tredje fokusområde er udvikling og formulering af marketing – strategier og –planer for en virksomhed eller en markedsorienteret organisation. Den studerende trænes i at vurdere en virksomheds situation og strategiske handlingsmuligheder, og på denne baggrund at vælge passende marketing-strategier og at udvikle en samlet marketing plan i tråd med de øvrige valg. Dette sigter mod kompetence til at kunne argumentere for elementerne i en valgt marketing-strategi og -plan, f.eks.: strategisk målsætning, målgruppe-valg og -strategi, vækststrategi, konkurrence- og positionerings-strategi, branding strategi, produkt strategi, prisstrategi, distributionsstrategi, kommunikationsstrategi, implementering og kontrol, osv.
Kursets forløb:
Kurset træner den studerende i at forstå og anvende marketing koncepter, modeller og teorier i analysen og vurderingen af en given markedssituation eller –problematik. Der lægges vægt på at det strategiske arbejde underbygges af grundig teoriforståelse og analysearbejde af høj kvalitet, samt at udviklingen og formuleringen af marketingstrategier og –planer er velargumenteret og handlingsorienteret.
Kursets pædagogiske tilgang bygger på blended learning, dvs. at der er en tæt sammenhæng mellem video-baserede og on-campus forelæsninger, forberedelsesopgaver, samt øvelsestimer, hvor den studerende i sociale læringsfællesskaber kan diskutere, anvende og uddybe fagets stof. Kurset indeholder desuden nogle obligatoriske gruppebaserede afleveringsopgaver, der er relevante for indlæring af centralt og eksamensrelevant stof, som skal sikre en synkronisering og progression i de studerendes læring.
Læringsmål
Den studerende skal ved afslutningen af faget kunne opfylde følgende læringsmål: Læringsmål, delprøve 1: mål 1-4 Læringsmål, delprøve 2: mål 5-8
- Demonstrere forståelse af marketingkoncepter, modeller, og teorier fra fagets pensum.
- Udvælge, anvende, og kritisk vurdere de udvalgte marketingkoncepter, modeller, og teorier fra fagets pensum med udgangspunkt i en konkret markedssituation.
- Analysere en konkret markedssituation på baggrund af udvalgte marketingkoncepter, modeller, og teorier under inddragelse af primære og/eller sekundære data i overensstemmelse med akademiske standarder.
- Udlede og kritisk vurdere relevante marketing konklusioner baseret på analysen.
- Demonstrere forståelse af marketingkoncepter, modeller, og teorier fra fagets pensum.
- Udvælge, anvende, og kritisk vurdere de udvalgte marketingkoncepter, modeller, og teorier fra fagets pensum med udgangspunkt i en konkret markedssituation.
- Analysere en konkret markedssituation på baggrund af udvalgte marketingkoncepter, modeller, og teorier under inddragelse af primære og/eller sekundære data i overensstemmelse med akademiske standarder. Dette inkluderer f.eks. analyse af: Interne ressourcer og nuværende strategisk position, konkurrencemæssig position, relevante makro- og mikro-forhold i markedet, forbrugeradfærd, segmentering, mm.
- Udlede og kritisk vurdere relevante marketing konklusioner baseret på analysen, herunder at udvikle en konsistent marketing-strategi og -plan. Ifbm. dette at argumentere for elementerne i den valgte strategi og plan, f.eks. strategisk målsætning, S-T-P, vækststrategi, konkurrencestrategi, brandingstrategi, produkt- , pris-, distributions-, og kommunikationsstrategi, implementering & kontrol, osv.
ECTS
7,5
Erhvervsret
Erhvervsjura er et væsentligt redskab i forbindelse med styring af en erhvervsvirksomhed, idet lovgivningen bl.a. sætter rammer for, hvordan en virksomhed kan indgå aftaler, tilvejebringe finansiering, indgå i internationale samarbejdsrelationer, foretage indkøb og salg, vælge selskabsform mv.
Fagets overordnede formål er at give de studerende et sådant kendskab til erhvervsjura, at de bliver i stand til at identificere, analysere og løse juridiske problemer i forbindelse med erhvervsvirksomhed, og derigennem kan bidrage til at forebygge retlige tvister og konflikter.
I forelæsningerne præsenteres og gennemgås reglerne, og i øvelsesundervisningen og i workshoppene arbejdes med cases for nærmere at belyse og illustrere forholdet mellem de pågældende regler og virksomheden.
Læringsmål
Den studerende skal ved eksamen kunne:
- demonstrere viden om og overblik over det omfattede pensum.
- forstå og kunne redegøre for grundlæggende begreber inden for erhvervsretten i et klart og korrekt juridisk sprog
- identificere, behandle og løse erhvervsretlige problemstillinger ved anvendelse af retlig metode og relevante retskilder
- formulere sig klart og præcist og ved brug af korrekte juridiske begreber og terminologi
- diskutere erhvervsretslige og virksomhedsmæssige problemstillinger ud fra et præventivt hensyn, dvs. konfliktløsning uden anvendelse af de retslige institutioner
- reflektere over den samfundsmæssige betydning og begrundelse for en given retstilstand inden for fagets område
ECTS
7,5
Valgfag (7,5 ECTS)
Et valgfag giver dig mulighed for at vælge et fag, som særligt interesserer dig. Det kan eksempelvis være et fag, som udvider din viden indenfor et bestemt område, eller en mulighed for at stifte bekendtskab med et nyt fagområde.
Statistik
Kurset giver den studerende en introduktion til analytiske metoder indenfor deskriptiv dataanalyse, grundlæggende statistiske modeller, lineær og logistisk regressionsanalyse samt tidsrækkeanalyse og forecasting. Undervejs eksemplificeres teorien med aktuelle data fra diverse erhvervs- og samfundsøkonomiske problemstillinger.
Det analytiske og metodemæssige indhold i faget er:
1. Semester:
- Deskriptiv statistik
- Grundlæggende sandsynlighedsregning
- Diskrete og kontinuerte sandsynlighedsfordelinger
- Konfidensintervaller og hypotesetest
- Simpel og multipel regressionsanalyse
- Kontingenstabeller, en- og tosidet variansanalyse
2. Semester:
- Bi- og multinomial logistisk regression
- Tidsrækkens grundkomponenter
- Eksponentielle udjævningsmetoder
- Box-Jenkins ARIMA modeller
- Forecasting med ARIMA fejlled
- Dynamisk regression
Læringsmål
- 1) Identificere og afgrænse en given statistisk problemstilling, herunder klart identificere nødvendig og tilstrækkelig information til at kunne gennemføre en given statistisk analyse.
- 2) Klart og præcist anvende grafiske og numeriske metoder til at opsummere og gengive de væsentligste tendenser og sammenhænge i et givet datamateriale.
- 3) Udførligt motivere valg af en relevant statistisk analysemetode til brug for analyse af et givet datamateriale.
- 4) Demonstrere korrekt brug af sandsynlighedsregningens grundbegreber og anvendelse af disse til identifikation af den usikkerhed, der eksisterer i et givet datamateriale.
- 5) Detaljeret redegøre for nødvendige og tilstrækkelige forudsætninger ved brug af en given statistisk analysemetode, kontrollere i hvilket omfang disse er opfyldt samt vurdere betydningen af eventuelt ikke opfyldte forudsætninger.
- 6) Kort og præcist redegøre for de bagvedliggende beregninger i en given statistisk analysemetode, herunder redegøre for de teoretiske og modelmæssige forudsætninger.
- 7) Foretage detaljerede konsekvensberegninger på baggrund af en estimeret statistisk model og præcist vurdere validitet og usikkerhed på disse beregninger.
- 8) Drage konkrete og præcise konklusioner på baggrund af en given statistisk analyse og kommunikere disse i et klart, fagligt korrekt og ikke-teknisk sprog.
ECTS
7,5
Statistik fortsat (7, 5 ECTS)
Faget Statistik strækker sig over 1. og 2. semester. Se kursusbeskrivelse under 1. semester.
Afsætningsøkonomi fortsat (7,5 ECTS)
Faget Afsætningsøkonomi strækker sig over 3. og 4. semester. Se kursusbeskrivelse under 3. semester.