Follow on Instagram
Stay tuned for an insight to our programmes - told by our students. Start following now!
Svært ved at vælge uddannelse?
Sammenlign op til 3 forskellige bacheloruddannelser og find bl.a. ud af:
- hvor meget økonomi der er på de forskellige uddannelser
- hvor mange kvinder og mænd der er
- hvor gamle de studerende er
Chatbot Coby
Coby kan hjælpe dig med dine spørgsmål om optagelse på vores bacheloruddannelser, f.eks. spørgsmål om ansøgningsfrister og adgangskrav.
HA(fil.) - erhvervsøkonomi og filosofi
Om uddannelsen
Den komplekse verden udfordrer moderne virksomheder
Virksomheder i dag kan ikke bare ”gøre som de plejer” eller nøjes med at fokusere på økonomiske beslutninger, hvis de vil have succes. De er udfordrede af, at verden bliver mere forbundet, og at udviklingen ikke bare går hurtigt, men også bliver mere kompleks og uforudsigelig.
Virksomheders udfordringer kommer både udefra og indefra. De skal både overholde myndigheders krav og reguleringer og leve op til deres kunders og forretningspartneres forventninger, som fx handler om at bidrage til en positiv klimaudvikling og social retfærdighed. Internt forventer medarbejderne klare mål og værdier og at blive hørt og inkluderet, når ledelsen træffer større beslutninger. Samtidig forandrer markedet sig hele tiden og globale forandringer og kriser er med til at øge udfordringerne og kompleksiteten – både i Danmark og internationalt. På HA(fil.) lærer du at forstå og navigere i de komplekse udfordringer virksomheder og organisationer står overfor.
Virksomheders værdi for samfundet
På HA(fil.) er fokus ikke blot på, hvordan virksomheder skaber økonomisk overskud, men i høj grad også, hvordan de skaber værdi for samfundet. Du vil derfor både lære om økonomien i virksomheder og arbejde med de funktioner, virksomheder udfører i samfundet, hvordan de bliver påvirket af samfundet, og hvordan de er med til at forme samfundet.
Du lærer også om, hvordan man kan udvikle en ny måde at drive virksomheder på, der både tilgodeser virksomhedsejerne, og de forpligtelser de har for samfundet.
Nye forståelser skaber nye løsninger
Der findes ikke én rigtig måde at drive en virksomhed på. Der findes mange teorier og modeller, der mener at have svaret på, hvordan det bedst gøres.
På HA(fil.) lærer du at analysere den enkelte virksomheds muligheder og vurdere hvad der er det bedste for den netop den virksomhed. Du lærer at stille de rigtige spørgsmål og udfordre de grundlæggende forståelser og værdier, der findes i og omkring virksomheden.
Du lærer også, hvordan du kan skabe brugbare og kreative løsninger og træffe velbegrundede beslutninger – selv i situationer, hvor der ikke findes entydige svar. Det gør du gennem en kombination af erhvervsøkonomi og filosofi.
Kombination af filosofi og erhvervsøkonomi
På HA(fil.) får du et dobbelt perspektiv – et erhvervsøkonomisk og et filosofisk. Du lærer at forstå virksomheder og deres behov ud fra en klassisk erhvervsøkonomisk tilgang i kombination med en forståelse for samfund, mennesker og trends.
I de erhvervsøkonomiske fag vil du arbejde med emner som finansiering, regnskab, organisation, strategi, ledelse, marketing og økonomi. Du vil få en bred forståelse for, hvordan virksomheder ledes, og hvordan man sætter strategiske mål og træffer beslutninger. Du lærer, hvordan man kan udvikle sin forretning og skabe innovation ved at gøre systemer og processer mere effektive og ved at gentænke virksomhedens måde at arbejde på.
I de filosofiske fag lærer du at bruge filosofiske teorier i praksis. Du lærer, hvordan filosofiske tænkemåder kan bruges til at analysere komplekse problemer og sammenhænge. Du lærer at stille spørgsmål ved det, vi tager for givet og at tænke i anderledes måder at løse problemer på.
Du får også en dybere forståelse af trends, udvikling og sammenhænge i erhvervslivet og samfundet. Samtidig arbejder du med forskellige perspektiver på centrale begreber som menneske, værdi, viden og etik, og hvordan du kan bruge det til at skabe løsninger for virksomhederne i praksis.
Kernen i HA(fil.)
Du får altså en solid forståelse for virksomheder samtidig med, at du lærer, at du ikke ukritisk kan bruge allerede anerkendte modeller og teorier, når du skal bidrage til at løse fremtidens udfordringer, fordi det ikke altid passer til virkeligheden eller den enkelte virksomhed.
Samlet gør det dig i stand til at finde et potentiale i de modsætninger og forskelligheder, der findes mellem samfundet og virksomheden.
Kort sagt handler HA(fil.) om at se muligheder, hvor andre ser uoverkommelige udfordringer og finde konstruktive løsninger, der både skaber økonomiske resultater og tilgodeser omverdens ønsker.

Accordion content.
HA(fil.) har nogle særlige udfordringer som du bør tænke over, før du vælger uddannelsen. Overvej, hvor godt uddannelsens udfordringer passer til den type, du er, den måde du bedst arbejder på, og det du er god til?
Kombination af filosofi og erhvervsøkonomi
HA(fil.) kombinerer filosofi og erhvervsøkonomi. Du behøver ikke at have viden om filosofi eller erhvervsøkonomi på forhånd, men du skal have en interesse for at lære om begge områder. Du skal også være forberedt på, at det kan være en udfordring at kombinere og arbejde med to forskellige fagområder på samme tid. Nogle studerende skal derfor bruge lidt mere tid på at forberede sig til forelæsningerne – særligt i starten af studiet.
Abstrakte teorier
I nogle fag vil du arbejde med abstrakte og meget forskellige teorier. Du skal derfor have lyst til at arbejde med at analysere komplekse emner, og at du ofte vil kommer frem til flere spørgsmål end svar.
Stort læsepensum
På HA(fil.) er der meget læsestof, som du forventes at læse. Det kræver en vis selvdisciplin, og at du generelt er god til at arbejde selvstændigt.
Du skal også være forberedt på, at det kan være svært at forstå de filosofiske tekster – særligt i starten af studiet – fordi de er skrevet i et sprog, du sandsynligvis ikke er vant til.
Efterhånden som du arbejder med teksterne, vil det blive mere og mere naturligt for dig at læse og forstå, så du skal ikke lade dig skræmme af det store pensum og det nye sprog i starten.
Du skal være klar på at videreudvikle din læse- og notatteknik, da det kan være en stor hjælp til at håndtere det store pensum.
Matematik
Ca. halvdelen af fagene på HA(fil.) er erhvervsøkonomiske fag, hvor der er en del matematik. Det er derfor ikke nok, at du er god til filosofi. Du skal også have lyst til at arbejde med matematik og være klar på at have fag, hvor du bruger matematik og laver beregninger.
HA(fil.) kræver matematik B, og det er også det niveau, du vil arbejde med. Alligevel bliver mange studerende overraskede over niveauet i matematik.
Faglig forståelse
På HA(fil.) oparbejder du langsomt en samlet faglig forståelse på tværs af de forskellige fagområder. Det er ofte først på 2. eller 3. studieår, at du vil forstå de mange sammenhænge og uddannelsens samlede faglighed. Mange studerende har svært ved at se det samlede billede af uddannelsen og føler sig lidt forvirrede på de første semestre.
Studieliv på CBS
At være studerende på CBS er meget mere end at forberede sig og gå til undervisning.
På CBS er der mere end 21.000 studerende fra forskellige baggrunde og nationaliteter. Teamwork er en grundlæggende del af det at studere på CBS – både i og udenfor undervisningen.
Med over 100 studenterforeninger har du også rig mulighed for at engagere dig og mødes med studerende på tværs af uddannelser og årgange.
Læs mere om det aktive studiemiljø på CBS, studenterforeningerne og det internationale studiemiljø på Studieliv
For internationale
Hvis du er en international studerende, har vi samlet en masse information om, hvordan det er at være en international studerende på CBS og hvordan du kan forberede dig på livet i Danmark.
Læs mere på For internationals
Kompetencer efter HA(fil.)
HA(fil.) giver dig:
- en forståelse for de sociale, etiske, miljømæssige og økonomiske udfordringer, virksomheder står overfor
- filosofisk tænkning og refleksion til at udforske nye måder at løse fremtidens udfordringer
Du kan finde mere information om, hvad du lærer på uddannelsen i kompetenceprofil for HA(fil.)
Kandidatudannelse efter HA(fil.)
Størstedelen af de studerende på HA(fil.) vælger at læse videre på en to-årig kandidatoverbygning. Det er overvejende kandidatoverbygningen fremfor bacheloren, der afgør hvilke karriereveje, der ligger åbne for dig.
Personer, der har læst HA (fil.) ender i mange forskellige typer af jobs i både private og offentlige virksomheder og organisationer.
Dansk | A |
Engelsk | B med min. 6,0 i karaktergennemsnit |
Matematik | B |
Historie eller International Økonomi eller Samfundsfag eller Idéhistorie eller Samtidshistorie |
B |
Motiveret ansøgning | Ja - se Kvote 1 og 2 |
Læs mere om adgangskrav, og hvordan du ansøger på bacheloroptagelse
Adgangskvotient | 8,6 |
Antal optagne | 71 |
Kvote 1 / Kvote 2 | 70% / 30% |
Ansøgere (kvote 2) | 354 (194) |
Udenlandske studerende | under 10% |
Kønsfordeling - mænd / kvinder | 49% / 51% |
Aldersgennemsnit | 22,9 år |
Oversigt over uddannelsen
Mikroøkonomi
ormål
Det er fagets målsætning at give de studerende en indføring i a) den enkelte forbrugers og den enkelte virksomheds rationelle adfærd på et givent marked, b) hvilke konsekvenser denne adfærd har for prisfastsættelse og mængdeallokering på markeds- og brancheniveau, og c) den påvirkning forbrugernes og virksomhedernes handlinger har på velfærden for alle i økonomien.
Indhold
Kurset tager udgangspunkt i teorier for den enkelte rationelt agerende husholdnings og virksomheds adfærd under fuldkommen information. Der lægges vægt på analyse af, hvorledes den enkelte husholdning og virksomhed tilpasser sig ændringer i sine omverdensbetingelser. Disse ændringer kan f.eks. være i udefra givne priser, i antallet af agenter på markedet, eller i skattesatser.
Følgende emner tages op:
- Den rationelle forbrugers valg under fuldkommen information.
- Er den rationelle model korrekt:
- Forbrugernes og virksomhedernes interaktion på et marked i ligevægt.
- Strategisk adfærd på markeder med flere konkurrerende virksomheder.
- Eksternaliteter,
- Offentlige goder,
Læringsmål
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål:
- Forklare indholdet i grundlæggende mikroøkonomiske begreber
- Beskrive og redegøre for de væsentligste forudsætninger for mikroøkonomiske modeller
- Forklare og grafisk illustrere indholdet i disse modeller samt udføre simple analyser
- Algebraisk løse simple økonomiske problemstillinger som nytte- og profitmaksimering
- Algebraisk bestemme ligevægtsværdier af økonomiske variable som fx pris, mængde og profit
- Vurdere hvorvidt en angivet løsning til en økonomisk problemstilling er plausibel eller relevant
ECTS
7,5
Business Ethics and Sustainbility
The aim of the course is to provide students with in-depth knowledge about current – and highly urgent – developments in the broad field of business ethics, CSR and sustainability. Our starting point is that questions about corporate social responsibility are fundamentally ethical questions that have to do with the contribution of business to human flourishing and sustainable development.
The course familiarizes students with the research frontiers as well as the most recent practical developments in the field, ranging from corporate practices to new forms of regulation. Overall, the course provides a nuanced and multi-faceted understanding of the lay of the land – opportunities, threats and barriers to development in an era of climate crisis and Global Goals. On the empirical side of things, students will have opportunity to explore the ethical dilemmas around issues like whistleblowing, discrimination, diversity and trust and build analytical skills in ethical decision-making. The course makes use of a variety of cases, including live guest presentations, to ensure that the theoretical reflections are rooted in practice.
The course is divided into three parts. The first part provides a mapping of the responsibility landscape, that is, an overview of relevant theory developments, research streams and concepts in the realm of business ethics, CSR and sustainability. The second part focuses on ethical choices and strives to put the individual and individual responsibilities at the center of discussions. Here, we will explore ethical choices and dilemmas relating to the role of being a consumer and an employee, alongside the managerial challenges involved in dealing with diversity and inclusion issues. The final session is a workshop based on norm-critical design thinking methods where we will work with a real-life case to develop diversity and inclusion strategies. The third part provides a summary and overview of the course and prepares the students for the exam. It contains two lectures, one on the role of government and regulation as external forces driving sustainable development, with a particular focus on EU developments, the other on relational ethics as an internal driver of responsible behavior.
Overall, the course invites students to engage, critically and constructively, with current developments in business ethics, CSR and sustainability. It combines and oscillates between two scholarly perspectives or starting points: one taking its point of departure in the business and society literature as it is builds on and mainly reflects developments in the Global North, the other drawing on feminist and post-colonial scholarship with more emphasis on globalization, diversity and inequality issues and the Global South.
Course outline:
PART ONE – MAPPING THE RESPONSIBILITY LANDSCAPE
- Setting the scene: Developments in sustainability
- The theory and practice of business ethics
- CSR and sustainability in perspective
- Ethical dilemmas in global business
PART TWO – MAKING ETHICAL CHOICES
- Ethical consumption – In an age of aspirational talk and greenwashing
- The ethical employee: Dilemmas of whistleblowing
- Diversity, inclusion and management
- Workshop: Diversity lab
PART THREE – POLITICS, ETHICS, DIFFERENCE
1) Government, regulation and responsibility
2) Ethics of relationality and care
3) Final reflections and exam
4) Project workshops and feedback
Learning Objectives
To deserve the grade 12, students must be able to
- Identify and discuss different sustainability and ethical perspectives in business
- Apply relevant theories and concepts to contemporary sustainability challenges faced by business
- Analyze the ethical dilemmas faced by businesses using the theories and concepts introduced in the course
- Demonstrate critical thinking abilities to explain and discuss current sustainability trends and explore the social responsibility of business
ECTS
7,5
Finansiering
Faget omhandler de centrale principper i finansiel teori. Fokus er især på værdiansættelse af betalingsstrømme, investeringsplanlægning, porteføljeteori, kapitalstruktur og udbyttepolitik. Danske institutionelle aspekter med relevans for finansiel beslutningstagning inddrages.
Faget giver faglig baggrund i Finansiering såvel for en erhvervsmæssig karriere direkte efter opnåelse af bachelorgraden som for en kandidatoverbygning med specialisering i Finansiering.
Læringsmål
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål:
- Kombinere og anvende indsigt fra pensum til at løse finansielle problemer via præcise og korrekte beregninger.
- Vise og forklare alle relevante beregninger for at løse et konkret problem.
- Opstille antagelser bag teorier / metoder / modeller i pensum.
- Selvstændigt kombinere og logisk strukturere ordforråd / teorier / metoder / modeller / lovgivningsmæssige/institutionelle/praktiske forhold samt empirisk vidnesbyrd fra pensum til at løse finansielle problemer.
ECTS
7,5
Macro Economics
This course offers a general introduction to macroeconomics. We ask questions such as, ‘What determines production, unemployment and inflation in the short and medium run?’ To answer this, we develop an analytical framework based on equilibrium conditions in three markets: the goods market, the financial market and the labour market. This framework is also used to analyze questions like, ‘What is the scope for a government to stabilise the economy using fiscal and monetary policy?’ Moreover, issues related to the open economy are addressed, such as capital mobility, exchange rates, balance of payments etc.
Learning Objectives
Course aim: The purpose of the course is to give students an understanding of: (i) movements in the economy over the business cycle; (ii) macroeconomic stabilisation policy (monetary and fiscal) in closed and open economies; (iii) basic aspects of financial markets and expectations; (iv) economic growth in the long run.
- Explain basic macroeconomic terminology (e.g. "growth", "recession", "natural unemployment", "trade balance deficit" etc.) in a comprehensive way.
- Describe how real GDP is determined in the short and medium run.
- Describe the main determinants of other important macroeconomic variables such as inflation, unemployment, real wage, interest rate, exchange rate etc.
- Perform simple algebraic calculations related to developments in the main macroeconomic variables
- Describe and explain the assumptions and relations of the main macroeconomic models (e.g. IS/LM).
- Illustrate graphically these models, perform policy experiments (like increasing government spending or changing the money supply) and interpret verbally what happens when moving from one equilibrium to another.
- Solve algebraically simple macroeconomic models in order to determine the value of the variables in equilibrium (national income, interest rate, consumption, investment etc.)
ECTS
7,5
Valgfag / Udveksling / Praktik (30 ECTS)
På 5. semester kan du tage valgfag på CBS eller andre universiteter, tage på udveksling eller i praktik hos en virksomhed.
Bachelorprojekt
-
Læringsmål
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål:
- integrere og samtænke relevante filosofiske og (erhvervs)økonomiske elementer
- arbejde problemorienteret, dvs. kunne formulere et relevant problem og dertil knyttede forskningsspørgsmål og angive et projekts erkendelsesinteresse
- arbejde case- og eller på anden måde empiri-orienteret og således kunne skabe forbindelser mellem empiri og teori
- redegøre for hvordan et undersøgelsesdesign begrundes og kvalificeres ud fra problem og forskningsspørgsmål
- vælge og begrunde relevante teorier med udgangspunkt i det valgte problem og forskningsspørgsmål
- beskrive og vurdere forbindelserne mellem de forskellige elementer i projektet, således: forskningsproblematik, undersøgelsesdesign, valgte teorier, analyse og konklusion
- vurdere styrker og begrænsninger af de analyser projektet foretager
ECTS
15
Virksomheden i samfundet
Under overskrifter om ansvarlighed og bæredygtighed foregår der i disse år en lang række vigtige diskussioner blandt erhvervsfolk, akademikere, politikere og observatører om virksomheders rolle i samfundet. Retningen i disse diskussioner er klar. En virksomhed er ikke længere blot et sted, hvor kapital bliver investeret i et produktionsapparat, der leverer varer og tjenesteydelser, hvor kapital investeres med henblik på et afkast, hvor ansatte tjener en løn, eller hvor staten opkræver skatter. En virksomhed kan være et instrument til andre og større forandringer i et samfund.
Udgangspunktet for dette fag er den reciprocitet, der er mellem en virksomhed og det samfund, den er en del af. Virksomheden virker ind i samfundet, og omvendt virker samfundet ind i virksomheden. I anderkendelse af denne gensidighed er det centralt, at virksomheder styres og ledelse efter ideer om værdiskabelse fremfor for værditransferering, og der vil hele vejen igennem være opmærksomhed på denne vigtige distinktion.
Faget introducerer den studerende til nogle af de centrale ideer inden for corporate governance, der netop beskæftiger sig med styring og ledelse af virksomheder. Givet fagets placering på HA(fil) forbindes disse ideer i noget omfang til den politiske filosofis historie; det kan for eksempel være synet på mennesket eller forestillingen om ejendomsret, der er med til at forme relevante teorier om, hvad en virksomhed er og efter hvilke mål, den bør styres og ledes.
Foruden en introduktion til nogle grundlæggende og dominerende teorier om virksomheders eksistens og grænser (’Theory of the firm’) og styring og ledelse af virksomheder (’Agency theory’) er det en væsentlig del af faget at gøre den studerende bekendt med forskellige virksomhedsformer; ud over det traditionelle kapitalselskab præsenteres også fonde og kooperativer. I relation til det vil der blive lagt vægt på spørgsmål om, hvad ejerskab er, hvilke muligheder det indebærer, og hvad dets begrænsninger er.
Når en virksomhed er etableret, er den noget i sig selv uanset hvordan og af hvem, den er oprettet og finansieret. I fagets anden del introduceres nogle af de centrale organer, der er mere direkte involveret i styring og ledelse af en virksomhed; nemlig bestyrelsen og den daglige ledelse og forholdet mellem disse to. Som en væsentlig del af dette gøres den studerende også bekendt med medarbejderinddragelse og relaterede spørgsmål om retfærdighed.
Et centralt element i faget er gennem opgaver og diskussioner at opøve den studerendes evner til at vurdere og forholde sig til nogle af de forskellige interesser og hensyn, der er, for derigennem at hjælpe den studerende til en bedre forståelse af potentielle implikationer for virksomheder af forskellige governance strukturer.
Læringsmål
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål:
- Forklare hvad formel og uformel corporate governance er
- Diskutere behovet for governance i private virksomheder
- Forklare hvad ejerskab betyder for styring og ledelse af en virksomhed
- Forklare bestyrelsens, ledelsens og medarbejdernes roller i en virksomheds governance
- Diskutere de forskellige aktørers præferencer og incitamenter og betydningerne heraf
- Forklare fordele og ulemper ved en bestemt governance struktur
ECTS
7,5
Eksternt regnskab
Faget har til formål at indføre den studerende i udarbejdelsen og analysen af det eksterne regnskab. Gennem forløbet opnår den studerende en faglig forankret viden omkring udarbejdelse og analyse af virksomheders eksterne regnskab, således at den studerende bliver i stand til at foretage en vurdering af virksomheders økonomiske situation og performance i en bredere kontekst, herunder:
- måling og kommunikation af finansielle og ikke-finansielle informationer til beslutningsformål.
- modeller for virksomheders indtjening (resultatopgørelsen), kapitalforhold (balancen) samt pengestrømme (pengestrømsopgørelsen).
- reglerne for indregning og måling af aktiver, forpligtelser, indtægter og omkostninger.
- analyse af virksomhedens økonomiske situation.
- betydningen af ledelsens regnskabsmæssige valg/beslutninger for det billede, der med det eksterne regnskab tegnes af virksomheden.
Faget giver en indsigt i det eksterne regnskab fra
a) et regnskabsudstedersynspunkt (hvordan udarbejdes det eksterne regnskab i henhold til gældende regulering)
b) et regnskabsbrugersynspunkt (analyse af eksterne regnskaber). Herigennem er det ønsket at stimulere den studerendes analytiske tilgang til data og håndtering af ambiguitet samt at hjælpe den studerende med at udvikle en høj grad af kritisk tænkning med fokus på både ”hvordan” og ”hvorfor”.
Læringsmål
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål:
- Identificere sammenhængen mellem daglige registreringer og en resultatopgørelse / balance
- Opstille finansielle redegørelser på baggrund af dagligge transaktioner
- Redegøre for elementerne i årsregnskabet (indtægter, omkostninger, aktiver og passiver)
- Sammenligne informationsindholdet af regnskaber baseret på forskellige regnskabsteorier (præstationsorienteret og formueorienteret)
- Beskrive forskellen mellem virksomhedens drifts- og finansieringsaktivitet, herunder reformulering af de finansielle opgørelser
- Strukturere og kombinere værktøjer til analyse af virksomhedens rentabilitet
ECTS
7,5
Erkendelsesfilosofi
Faget Erkendelsesfilosofi har til formål at introducere den studerende til nutidige filosofiske diskussioner om kriterierne for viden og objektivitet. Faget tager udgangspunkt i, at viden er et praktisk fænomen, både når individet reflekterer for sig selv, men også i sociale sammenhænge: Viden giver autoritet, men at påkalde sig viden indebærer også altid forpligtelser. Ud fra dette praktiske udgangspunkt undersøges den filosofiske debat om de kriterier, som en dom skal opfylde for at kunne gøre fordring på en status som viden om objektive sagforhold. Undervisningen vil løbende inddrage organisatoriske og samfundsmæssige perspektiver for at demonstrere relevansen af de diskuterede epistemologiske emner.
Faget vil være struktureret om fire overordnede sæt af spørgsmål:
- Hvad er kriterierne for viden?
- Hvad vil det sige at viden er ’objektiv’? Hvilke forskellige forståelser af subjekt-afhængighed må vi skelne mellem?
- Hvori består den menneskelige erkendelses endelighed? Hvilke konsekvenser for menneskets selvforståelse og eksistentielle holdning følger heraf?
- Hvad er den organisatoriske relevans af at kunne påkalde sig eller afvise objektiv viden?
Inden for fagets rammer vil en blot nogenlunde dækkende gennemgang af moderne epistemologi blive for overfladisk til at kunne opøve de analytiske egenskaber, som filosofisk læsning og diskussion påkræver. Faget vil derfor udvælge to centrale filosofiske diskussioner som følges dybdegående. Denne eksemplariske tilgang tillader en grundighed, der kan opøve analytiske og refleksive evner, som den studerende kan anvende i andre sammenhænge. Kursets første spor fokuserer på begrebet viden og det andet på begrebet objektivitet. Det specifikke indhold af begge spor kan i princippet udskiftes afhængigt af undervisernes forskningsinteresser. Dog er det påkrævet, at de diskussioner, der til enhver tid vælges indenfor de to spor, er af central væsentlighed for den nutidige epistemologiske debat.
Faget vil være fokuseret på en diskussion af udviklingen mellem de forskellige filosoffers synspunkter. Undervisningen vil analysere både de fælles opfattelser og de uenigheder, der driver den filosofiske udvikling i de behandlede tekster. Den sidste del af kurset er centreret om de praktiske konsekvenser af at gøre fordring på viden samt de eksistentielle implikationer af begrænsningerne i menneskelig erkendelse.
Læringsmål
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål:
- Den studerende skal kunne analysere og forholde sig kritisk over for både påkaldelser af vidensautoritet samt skeptiske afvisninger af vidensautoritet..
- Den studerende skal kunne differentiere mellem forskellige former for objektivitet og subjekt-afhængighed, samt kunne drage de praktiske konsekvenser dette har for vidensautoritet.
- Den studerende skal kunne foretage grundige analyser og kritik af filosofiske argumentationer om viden, erkendelse og objektivitet.
- Den studerende vil på baggrund af pensum skulle kunne reflektere filosofisk over den rolle, som påkaldelse af objektiv viden eller afvisningen af muligheden for objektiv viden spiller i organisationer, virksomheder og på samfundsniveau ud fra både et socialt og eksistentielt perspektiv.
- .
ECTS
7,5
Argumentationsteori
Argumentationsteorifaget har til formål at bidrage til de studerendes teoretiske forståelse af argumentation som kollektiv deliberation, samt at udvikle deres evne til at indgå i kollektive deliberative rum. Den filosofiske og videnskabelige tradition er, fra Platon og frem, baseret på ideen om kollektiv deliberation som en form for ideal samfundsinstans. Det er gennem kollektiv deliberation, at vi sikrer os at videnskab adskiller sig fra personlig holdning og overtro. Politisk og moralsk set er det via argumentation forstået som kollektiv deliberation, at vi går fra at overtale til at overbevise hinanden; fra et spørgsmål om retorik og magt, til et spørgsmål om, hvad der er velbegrundet ud fra fælles indsigt i det gode og det sande.
Fagets formål er dermed at introducere de studerende til de filosofiske principper bag det kollektive deliberative fællesskab som en ideel menneskelig kommunikationsform, samt at udforske de empiriske betingelser, der kræves for at muliggøre at argumentation fungerer som kollektiv deliberation. Faget vil opøve de studerendes kompetencer til sagligt at indgå i både akademiske, erhvervsmæssige, samt demokratiske samtaler. Det vil også være et nyttigt fag i forhold til at forberede de studerende på at udvikle et konsistent og overbevisende argument i deres BA-projekt.
Faget er opdelt i tre overordnede emner. Første emne præsenterer de normative idealer som strukturerer kollektiv deliberation, samt de abstrakte antagelser disse idealer hviler på. Næste emne omhandler den argumentative praksis som muliggør, at man stræber mod disse idealer. Det sidste emne præsenterer eksempler på en serie empiriske betingelser, som kan underminere muligheden for at praktisere kollektiv deliberation i et forum. Her vil vi problematisere ting som politisk debatkultur, uenighed om videnskaben autoritet, samt moderne medier og teknologier, så som chatGPTs, indflydelse på kollektive deliberative rum.
Læringsmål
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål:
- kunne redegøre for de normative idealer, der adskiller kollektiv deliberation fra andre former for kommunikativ udveksling.
- kunne argumentere på en måde, der demonstrere evnen til at navigere dette normative deliberative rum ud fra en værdsættelse af disse idealer.
- kunne analysere, hvilke empiriske udfordringer der kan forhindre et givent forum i at leve op til idealerne for kollektiv deliberation
- kunne overveje konstruktivt, hvad der kræves for, at de nødvendige empiriske betingelser for kollektiv deliberation kan opretholdes.
ECTS
7,5
Entreprenørskab
Formålet med kurset er at give de studerende en grundlæggende introduktion og forståelse af den proces, der er involveret i at skabe en ny virksomhed. Dette er en rejse, der spænder fra idéudvikling, via en opstartsfase, til at skabe en levedygtig virksomhed. Kurset er opdelt i to dele. I den første del introduceres de studerende til grundlæggende teoretisk arbejde indenfor iværksætteri, herunder Joseph Schumpters teori om kreativ ødelæggelse, Israel Kirzners arbejde med årvågenhed over for muligheder og Frank Knights arbejde med usikkerhed og dømmekraft. Fokus vil være på at forstå de grundlæggende filosofiske og økonomiske spørgsmål, der er på spil i disse tekster. Ligeledes diskuteres disse teorier i en nutidig kontekst ved at trække på aktuel iværksætterteori. I anden del præsenteres de studerende for en række praktiske cases om en række start-ups, der giver dem indblik i de mange dilemmaer og udfordringer der er ved at skabe en ny virksomhed. Ved at kombinere teori og praksis lærer de studerende, at reflektere over de muligheder, afvejninger og udfordringer, der er forbundet med iværksætteri. Især vil de studerende få indsigt i de dilemmaer, der spænder over livscyklussen for en ny virksomhed, såsom udfordringen med at skabe et team, opdele roller og egenkapital, tiltrække investorer og beslutningen om at trække sig ud af virksomheden.
Læringsmål
- Forstå, forklare og diskutere centrale teorier om iværksætteri
- Diskuter de filosofiske og økonomiske antagelser i teorier om iværksætteri
- Anvend iværksætterteorier på virkelige cases om nystartede virksomheder
- Analyser de dilemmaer og afvejninger, der er involveret i at skabe nystartede virksomheder
- Reflektere over beslutningstagning i en start-up sammenhæng, og hvordan beslutninger påvirker livscyklussen for start-ups
ECTS
7,5
Organisationsteori
Faget introducerer til en række centrale begrebs-, problem- og teorikomplekser, der karakteriserer organisationsteorien. Gennem læsning af en række væsentlige primærtekster vil de studerende ikke blot blive opøvet i at identificere teoriernes væsentlige bestanddele og forudsætninger; de vil tillige blive sat i stand til at operationalisere disse i selvstændige organisationsanalytiske udforskninger.
I den første del af faget introduceres der til en række grundforestillinger og teorier, der historisk og aktuelt har præget og stadig præger det organisationsteoretiske felt. Vi vil her dykke ned i den klassiske organisationsteoris nøglebegreber såsom fx formel- og uformel organisation, ligesom vi vil diskutere disse begrebers rækkevidde, relevans og implikationer. I den anden del af faget vil vi beskæftige os med den moderne organisationsteoris viderebearbejdninger og problematiseringer af klassikkernes teorier. Her vil centrale begreber bl.a. være ’institution’, ’beslutning’ og ’kultur’. Ud over tekstgennemgang og forelæsninger vil der til flere af fagets sessioner være forskellige former for inddragelse af de studerende. Til alle lektioner forventes det, at den studerende møder velforberedt op.
Centrale spørgsmål, der adresseres i forbindelse med faget vil være: Hvad er en organisation overhovedet? Hvordan træder organisation frem i de præsenterede tekster? Hvad er nøglebegreberne? Hvordan bliver organisationer gjort til genstand for analyse? Hvilke implicitte eller eksplicitte handlingsanvisninger synes at følge af de respektive perspektiver? Hvordan kan perspektiverne supplere hinanden og udvide vores forståelse af organisationen og dens forskelligeartede dynamikker?
Læringsmål
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål:
- At kunne identificere og forstå fagets teorier, grundbegreber og forklaringsmodeller, samt diskutere deres styrker og svagheder
- At kunne anvende fagets teorier til at beskrive og analysere eksempelvis organisatoriske kerneopgaver, funktioner og aktiviteter
- At kunne diskutere organisationsteoriens formål, rækkevidde og status - herunder refleksion over, hvad teori er, og hvordan teori kan bruges til at forstå, hvordan organisationer fungerer
- At kunne formulere sig fagligt i et klart og tydeligt sprog
ECTS
7,5
Filosofisk etik
Faget lærer dig om etik og ansvarlighed i den filosofiske tradition og udforsker etikkens rolle i samfundet i dag. Ved at introducere til en række af filosofihistoriens vigtigste etiske tænkere igennem læsning af deres egne tekster og værker, spørger det til hvad ansvarlighed egentlig er og hvad det betyder for mennesker, såvel som for institutioner. Ved hjælp af en undersøgelse af filosofiske grundbegreber som frihed, dømmekraft, beslutning, pligt og nytte stiller det skarpt på moralske og etiske værdier og på kriterierne for det at kunne redegøre for sine handlinger og beslutninger.
Læringsmål
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål:
- At kunne redegøre for de grundlæggende etisk-filosofiske positioner som præsenteres i kursets forelæsninger og pensum.
- At kunne tage selvstændigt stilling til argumentudviklingen i udvalgte dele af pensums tekster som den studerende har fordybet sig i.
- At kunne forstå og forholde sig til forskellen mellem filosofisk etik som handlingsvejledning og som refleksion over menneskets problematiske ansvar.
- At kunne reflektere filosofisk over ansvarlighedsproblematikker i organisationer, virksomheder og på samfundsniveau på grundlag pensums tekster.
ECTS
7,5
Kvalitativ metode
Generally speaking, when you want to know something about human beings, the university sorts researchers into two big piles – those who count and do math (quantitative researchers), and those who talk and care about meaning (qualitative researchers). This split, however, is a harmful fiction. There aren’t any “counting” methods that don’t make some sort of assessment of significance; and there are no meaning methods that don’t enumerate as part of their argument for validity. More to the point, there are no good questions you can ask about humans that wouldn’t require both counting and assertions of meaning.
So, if the quantitative/qualitative split is more a bureaucratic convenience than any sort of real comment on the operation of the human science, what are we left with? The very short answer is “specific objects of analysis.” That is to say, specific things that researchers assume exist out in the world and then allow them to do research. Sociologists tend to assume that there is some sort of thing like society out there in the world that they can know about. Similarly, anthropologists tend to act like there is something out there in the world like culture that they can know about. Each discipline has a sort of presupposition about the world, and then has developed methods that allow them to know about it.
This course will take culture and society as it’s starting points and introduce you to a few methods (interviewing methods, observational methods, library research) that allow you to answer questions human culture and human society. In addition to these methods, this course will teach you about designing research, analyzing data, and reporting on what you have learned.
Each class session will be divided in half and will start with a workshop on the previous week’s topic, and then a lecture on a new topic.
Læringsmål
To achieve the grade 12, students should meet the following learning objectives with no or only minor mistakes or errors:
- Make use of techniques for research design, various research methods, and techniques for data analysis and interpretation that emerge from the interpretative social sciences, specifically anthropology and sociology.
- Understand the relationship between an object of analysis and a given method.
- Formulate and operationalize an answerable research questions that is appropriate for cultural anthropology.
- Use basic research methods, such as participant observation, ethnographic interviewing, systematic observation, cognitive interviewing, archival surveying, etc., to research problems of relevance to a given student.
- Critically assess the strength and weaknesses of different methods and different research designs.
- Reflect upon approaches, methods, and research design used in empirical work for class assignments.
ECTS
7,5
Strategy and Leadership
Leadership and strategy introduces to the student philosophical analysis of organization.
The aim of the course is to introduce the students to concepts in leadership and strategy and to employ analytical tools that can help them in their later professional career. The predominantly contemporary curriculum is designed to develop the student's capacity to identify problems, challenges and potentials within organizational leadership and strategy. Furthermore, the course shows students how philosophy can become a productive force in the analysis of organizations.
Learning Objectives
- Formulate a philosophical problem within the context of leadership and strategy
- Relate the problem to philosophical concepts that are represented in the curriculum
- Analyse a problem in leadership and strategy through the use of relevant case-material
- Discuss the conceptual and practical implications of the philosophical analysis of leadership and strategy
- Apply critical thinking skills to assess the ethical implications and consequences of different leadership approaches and strategic decisions.
- Foster a collaborative mindset by working in teams to solve complex problems
- Develop a comprehensive understanding of the relationship between leadership, strategy
- Analyze and evaluate the historical and contemporary perspectives on leadership and strategy, exploring their impact on organizations, communities, and society at large
ECTS
7,5
Økonomisk filosofi
Faget Økonomisk Filosofi beskæftiger sig med et udvalg af de grundlæggende begreber og fænomener, der på én gang er gjort til genstand for filosofisk og økonomisk diskussion, hvad enten dette er sket henover et disciplinært grænseskel eller i forskellige forsøg på faglig integration. Sådanne fænomener og begreber er grundlæggende og uundværlige, såfremt man skal gøre sig håb om at forstå og navigere såvel fagligt og professionelt som skabende og mellemmenneskeligt i en stadig mere kompleks samtid. Eksempler på emner for økonomisk-filosofisk diskussion tæller blandt andet værdi og nytte, rationalitet, usikkerhed, fordeling, arbejde, kapital, information, etc.
Faget har til formål er at gøre den studerende i stand til at forholde sig kritisk reflekterende til denne diskussion. Det drejer sig om at kunne redegøre for, hvilke emner diskussionen omhandler, og hvorfor disse vedblivende kan og må diskuteres. Ligeledes handler det om at kunne identificere, eksemplificere, analysere samt vurdere, i hvilke sammenhænge og på hvilke måder disse emner både implicit og eksplicit er på spil indenfor erhvervsøkonomiens forskelligartede områder, samt hvilke implikationer disse fremtrædelsesformer kan have såvel i epistemologisk som i moralsk og etisk forstand. På denne måde tillærer den studerende sig en dyb viden i den brede historiske og sociale kontekst, hvori erhvervsøkonomisk teori og praksis aktuelt gør sig gældende. Fagets arbejde med både at anskueliggøre og redegøre for denne viden gennem forelæsninger og præsentationsøvelser fører den studerende frem til erhvervelsen af de kritiske kompetencer, der samtidig muliggør nye muligheder for frugtbart samarbejde og udvikling af erhvervsøkonomiske problemstillinger. I og med at Økonomisk Filosofi finder sted samtidig med uddannelsens bachelorprojekter er det et kriterium, at udvalget af grundlæggende økonomiske og filosofiske begreber og fænomener forekommer anvendelige i dette den studerendes afsluttende arbejde især med hensyn til at forstå og forklare de antagelser og betingelser samt muligheder og begrænsninger, som både har at gøre med både eget projektarbejde og dets emner fra en økonomisk-filosofisk betragtning.
Læringsmål
For at opnå karakteren 12 skal den studerende være i stand til selvstændigt
- At redegøre for begreber og fænomener repræsenteret i pensum, der på én gang er gjort til genstand for grundlæggende filosofisk og økonomisk diskussion
- At analysere og vurdere, hvilke emner diskussionen omhandler, og hvorfor disse vedblivende kan og må diskuteres
- At identificere og eksemplificere, hvordan de diskuterede begreber og fænomener gør sig gældende i erhvervsøkonomisk teori og praksis
ECTS
7,5
Politisk filosofi
’Politisk filosofi’ introducerer de studerende til filosofi i en erhvervsøkonomisk kontekst ved at beskæftige sig med primærtekster af nogle af de politiske filosoffer, som har været særligt vigtige for vores moderne begreber om fællesskab, marked, rationalitet og arbejde. Kurset giver dermed en overordnet forståelsesramme for diskussionen af erhvervsøkonomiens grundlag og formål. De studerende lærer at identificere og klargøre de vigtige politiske problemstillinger, som er på spil i moderne erhvervsøkonomi gennem kendskab til indflydelsesrige ideer og begreber fra politiske tænkere. Samtidig træner faget dem i den filosofiske metode at kunne spørge, argumentere og diskutere stringent og sagligt på baggrund af primærtekster. Kurset vil diskutere grundlæggende spørgsmål såsom:
- Hvad er arbejdets formål, og hvordan bør mennesket forstå sig selv som et arbejdende væsen?
- Hvad er begrundelsen for politisk fælleskab, og hvilken rolle bør ejendomsretten spille i et politisk fælleskab?
- Hvad er kapitalismens formål, og hvordan bør vi udvikle kapitalismen?
- Hvordan skal mennesket forstå sig selv som et rationelt, sansende og affektivt væsen, og hvilken rolle spiller menneskeopfattelsen for vores forventninger til ledelse?
- Hvordan kan vi forstå fænomener i virksomhedsledelse og arbejdsliv ud fra pensums diskussioner af grundbegreber som politisk fælleskab, arbejde og kapitalisme?
Læringsmål
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål:
- At kunne redegøre skriftligt og mundtligt for de vigtigste spørgsmål, argumenter og begreber i pensums filosofiske tekster
- At kunne fortolke og selvstændigt diskutere udvalgte dele af pensums filosofiske tekster
- At kunne sammenligne spørgsmål og argumenter på tværs af pensums filosofiske positioner
- At kunne forklare og eksemplificere relevansen af udvalgte spørgsmål, argumenter eller begreber fra politisk filosofi for nutidig virksomhedsledelse og arbejdsliv
ECTS
7,5
Statistik og sandsynlighedsregning
Kursets formål er at give den studerende indsigt i statistisk metode, samt evnen til kritisk at forholde sig til statistiske undersøgelser. Hensigten er, at den studerende skal blive i stand til at bruge statistiske værktøjer på en måde, hvor den studerende er klar over væsentligheden og grundlaget for de metodiske valg, der tages. Den studerende vil lære at gennemføre statistiske undersøgelser, samt at forholde sig kritisk til statistisk materiale. Kurset vil først og fremmest præsentere basale statistiske metoder, samt oplære den studerende i at bruge disse. Det filosofiske aspekt af kurset vil bestå i en præsentation af forskellene mellem statistisk og ikke-statistisk viden. Ydermere vil det blive diskuteret i hvilket omfang rummet for empirisk viden, eller kausal forståelse, falder sammen med rummet for det som kan analyseres med statistiske modeller.
Kurset vil gennem forelæsninger og praktiske øvelser dække emnerne
- Logik og mængdelære
- Sandsynlighedsregning: Sandsynlighedsfortolkning, stokastiske variable, sandsynlighedsfordelinger og fordelingsmæssige egenskaber, betinget sandsynlighed
- Deskriptiv statistik: Både numerisk og grafisk
- Statistisk inferens: Estimation, konfidensinterval og hypotesetest
- Regression: Simpel og multipel regression
- Variansanalyse: Sammenligning af flere end to grupper
- Analyse af kontingenstabeller
- Logistisk regression.
- Forskellene og relationerne mellem kausalitet og statistisk inferens.
- Forholdet mellem kriterierne for anvendelsen af empirisk viden og kriterierne for anvendeligheden af statistiske modeller.
Nordic nines: NN1, NN2, NN4 og NN6
Læringsmål
- Skal kunne anvende basale sandsynlighedsteoretiske værktøjer til at beskrive en given problemstilling og kunne redegøre for, hvordan disse værktøjer forklarer begrebet tilfældighed
- Skal med udgangspunkt i givne data kunne specificere en relevant statistisk model og redegøre for modellens antagelser og begrænsninger
- Skal kunne forklare forskelle og ligheder mellem forskellige datatyper og statistiske modeller
- Skal kunne analysere sammenhænge mellem kategoriske, diskrete og kontinuerte variable ved at anvende de relevante statistiske metoder: Analyse af kontingenstabeller, regressionsmodeller og variansanalyse
- Skal kunne anvende relevant software til at udføre en statistisk analyse af givne data og kunne fortolke de opnåede resultater
- skal være bevidst om fordele og udfordringer ved den måde statistiske metoder anvendes og tilskrives autoritet i samfundet
- Skal være bevidst om de farer for misvisende konklusioner, samt undertrykkelse af synspunkter, der er knyttet til, hvordan en statistisk undersøgelse opstilles og fortolkes
- Skal være i stand til på fornuftig vis at kunne udvikle og forklare, hvordan man kan bruge statistiske metoder til at evaluere effekten af transformative indgreb
- Skal kunne kommunikere resultaterne af en statistisk analyse til personer uden specifik statistisk viden.
- Skal kunne redegøre for forskellene mellem kausale teorier og den statistiske forståelse af inferens
ECTS
7,5
Videnskabsteori
Kurset tager sigte efter at give en introduktion til videnskabsteori som filosofisk disciplin, og efter (1) at vise hvorledes videnskabsteori er relevant for erhvervsøkonomi såvel som for (2) en lang række nutidige debatter og kontroverser, hvor spørgsmålet om videnskabelig viden dukker op.
Videnskabsteori er altså erhvervsøkonomisk relevant ligesom bestemte videnskabsteoretisk informerede metoder allerede præger erhvervsøkonomiske kernediscipliner såsom mikroøkonomi, organisationsteori eller strategi. At give et overblik over forskelligartede videnskabsteoretiske opfattelser og disses relevans for erhvervsøkonomisk forskning er fagets ene formål. Dette formål forfølges i fagets forelæsninger.
Videnskabsteori er imidlertid også en filosofisk disciplin, som diskuterer og overvejer hvilke typer af argumenter, data, forklaringer, fortolkninger og virkelighedsopfattelser, som bør anvendes inden for forskellige videnskaber. Disse diskussioner og overvejelser har en klar samfundsmæssige relevans, idet spørgsmålet om videnskabelig viden dukker op i en lang række aktuelle kontroverser omkring f.eks. økonomi, klima eller køn.
At diskutere og illustrere hvorledes videnskabsteoretiske overvejelser og forskelligartede opfattelser af videnskabelig viden kommer i spil i aktuelle kontroverser og debatter er fagets andet formål. Dette formål forfølges i en række workshops i løbet af semesteret såvel som i fagets eksamen, hvor de studerende gives til opgave at analysere en selvvalgt kontrovers eller debat i et videnskabsteoretisk lys.
Læringsmål
Den studerende skal ved afslutningen af faget kunne:
- Udvise kendskab til videnskabsteoretiske positioner og begreber samt forklare hvilken betydning sådanne kan have for metodiske valg og dataindsamlings-teknikker.
- Analysere artsforskelle såvel som ligheder imellem forskellige erhvervsøkonomiske discipliners (f.eks. mikroøkonomi eller organisationsteori) metoder.
- Kunne reflektere over forholdet imellem samfundsvidenskabelige idealer og filosofiske ideer om viden, menneske og samfund.
- Forholde sig selvstændigt og reflekterende til videnskabsteoretiske aspekter af aktuelle debatter og kontroverser, som involverer spørgsmål om videnskabelig viden.
ECTS
7,5
Markedsføring
This course provides students with an introduction to the key principles, theories, and concepts of marketing, with an emphasis on marketing in terms of a process-oriented business philosophy. Students will become familiar with the key areas of marketing-related decision making and learn what concepts, methods, and tools are available to marketing managers when making marketing decisions in a challenging and competitive business environment. The goal of this course is not only to provide an overview of the fundamental principles of marketing-related activities within firms, but also to demonstrate how understanding the broader global context in which businesses are embedded influences long-term success.
The course is structured around three core themes: Understanding Marketing, Capturing Marketing Insights, and Value Management. Each theme is explored through dynamic sessions featuring interactive lectures, prerecorded content, and reflective discussions. In the reflection sessions, students critically engage with the preceding theme, analyzing marketing theories through the lenses of ethics, social justice, and sustainability, fostering a philosophical understanding of these issues. The course culminates in a wrap-up session, providing students with an opportunity to synthesize their learning and reflect on the course's themes in an integrated and holistic manner.
Læringsmål
- Develop deep knowledge about the core idea of marketing and its importance in business practice.
- Critically reflect upon and compare the philosophy of marketing with philosophical problems in other business functions.
- Reflect on the importance of a strategic approach to the concept of value in marketing planning.
- Critically assess different marketing strategies and associated digital marketing instruments.
- Analyze, interpret and evaluate relevant marketing data results.
- Apply relevant marketing theories and analytical models, to explain how companies can successfully manage marketing and produce prosperity for society at large.
- Use philosophical concepts to analyze ethical dilemmas in relation to marketing-related practices.
ECTS
7,5