Speciale om Twitter i stakeholder-kommunikation vinder RelationsPeople Prisen

Speciale om Twitter i stakeholder-kommunikation vinder RelationsPeople Prisen

29/04/2015

Christiane Emilie Meisling vinder som den første nogensinde RelationsPeople Prisen for bedste cand. merc. (kom) speciale på Copenhagen Business School. Med prisen følger 10.000 kr.
I specialet undersøgte vinderen konsulentvirksomheders brug af Twitter til interaktiv stakeholder-kommunikation. Juryen fandt, at specialet på fornem vis levede op til studiets læringsmål og desuden var innovativt, idet det bidrager til en bedre forståelse af, hvordan B2B-virksomheder anvender sociale medier, når de kommunikerer med deres interessenter.
”Analysen viser, at Twitter primært bliver brugt til envejskommunikation. Mod forventning også blandt de amerikanske casevirksomheder. Selvom man i USA har mere erfaring på området, lever virksomhederne ikke op til den tone og tilgang, der passer til mikrobloggen”, siger Christiane Emilie Meisling.

Forretningsforståelse i centrum
Bag prisen står Copenhagen Business School (CBS) og konsulentvirksomheden RelationsPeople A/S.
”RelationsPeoples tætte relation til CBS betyder, at vi som konsulenter følger med i kommunikationsforskningen og gennem undervisning på cand. merc. (kom) uddannelsen får en god forståelse af, hvordan morgendagens kommunikatører tænker”, siger Kristian Eiberg, managing partner i RelationsPeople A/S og ekstern lektor på Institut for Interkulturel Kommunikation og Ledelse (IKL) på CBS.
Konsulenter i RelationsPeople har siden 2000 været involveret i udviklingen af både HA (kom) og cand. merc. (kom) uddannelserne og har i dag flere dimittender ansat. Medarbejdere har gennem tiden bidraget som undervisere og flere kunder har mødt hundredvis af studerende i caseforløb.
”Dimittendernes styrke er, at de ud over en høj kommunikationsfaglighed har en god forretningsforståelse og viden om den samfundsmæssige kontekst, som kommunikation skal forstås i. Med et fag, der er i en rivende udvikling, hvilket årets vinderspeciale er et godt eksempel på, er der i virksomhederne brug for reflekterede praktikere, der har en god forståelse for, hvor faget bevæger sig hen”, siger Kristian Eiberg.

Tæt samarbejde mellem CBS og erhvervslivet
Siden studiets start i 2005 er 480 cand. merc. (kom)’er dimitteret fra uddannelsen, der siden er blevet populært. Således startede over 200 studerende på uddannelsen i efteråret 2014.
”Vi har gjort meget for at gøre studiet praksisnært med gæsteforelæsere fra erhvervslivet, mange caseforløb og senest muligheden for at vælge blandt fire specialiserede profiler,” siger studieleder Mikkel Flyverbom, Ph.d. og lektor på Institut for Interkulturel Kommunikation og Ledelse (IKL) på CBS.

Seks specialer nomineret
I år har vejlederne på uddannelsen indstillet seks specialer og en jury har stået for at finde frem til vinderen. I 2015 består juryen af:

·    Lektor, studieleder, Mikkel Flyverbom, IKL, CBS
·    Lektor, Karl-Heinz Pogner, IKL, CBS
·    Formand for cand. merc. (kom) alumni-foreningen Louise Falborg
·    Kommunikationsdirektør Marion Hannerup, DI
·    Direktør, Peter Mejlby, DELACOUR
·    Managing partner Kristian Eiberg, RelationsPeople.

RelationsPeople Prisen uddeles næste gang i 2016.

Yderligere oplysninger

Kristian Eiberg, managing partner, RelationsPeople A/S, tlf. 2265 5251
Mikkel Flyverbom, studieleder, CBS, tlf. 3815 3375