Del ud af din kunst

08/06/2005

Etablering af Creative Commons i Danmark

All rights reserved?

På baggrund af et initiativ fra Juridisk Institut på CBS etableres der nu en dansk afdeling af den internationale organisation

Creative Commons, der arbejder med at udbyde licenser til kunstnere, forfattere og andre rettighedshavere.

Nu skal det også være nemmere for rettighedshavere i Danmark at dele deres værker på en måde, der tillader bredere brug - mens de samtidigt forbeholder sig retten til for eksempel at tjene på kommercielt brug. Ideen stammer fra USA, og mantraet er "We have built upon the "all rights reserved" of traditional copyright to create a voluntary "some rights reserved" copyright".

Bred opbakning i Danmark

"Etableringen af Creative Commons i Danmark har bred opbakning fra universiteter, kunstnermiljøer og jurister, og jeg håber, at arbejdet vil bidrage til, at mere kultur i Danmark bliver tilgængelig for flere mennesker," siger Jan Trzaskowski fra Juridisk Institut, som er med i arbejdsgruppen bag projektet.

Creative Commons Danmark er et åbent forum, som i første omgang fokuserer på oversættelse og tilpasning af licenserne, så de kan læses på dansk og passer til "danske forhold". Til det formål, er der nedsat en "drafting group". Derudover er der etableret en arbejdsgruppe, som forbereder udbredelsen af de oversatte licenser.

Creative Commons er en slags "Open source" for kunstneriske og litterære værker.

En dansk ophavsmand kan bruge licensen til at overveje og præcisere over for andre, hvilke rettigheder, han vil beholde og hvilken brug, han kan tolerere uden specifikt tilsagn. Der er tale om et frivilligt tilbud til kunstnere, forfattere mv., og licenserne bruges i USA i vidt omfang - hovedsagelig til værker, der lægges på nettet.

Sidst opdateret: Sekretariat for Ledelse og Kommunikation // 22/06/2005