Uformel undervisning tiltrækker udlændinge

Ny undersøgelse fra CBS

20/07/2005

Ny undersøgelse fra Institut for Interkulturel Kommunikation og Ledelse på CBS

Internationale studerende foretrækker den skandinaviske undervisningsmodel frem for den, de kender fra deres egne lande. Det viser en ny undersøgelse fra Institut for Interkulturel Kommunikation og Ledelse på CBS lavet af studieleder og lektor Sven Bislev i samarbejde med lektor Simon Kragh. Undersøgelsen, der er foretaget blandt 416 danske studerende, der har læst i udlandet, og 380 udenlandske studerende, der har tilbragt et semester i Danmark, kortlægger værdier og holdninger til autoritet på business schools i hele verden.

Kompendier frem for lærebøger

Undersøgelsen viser bl.a., at den uformelle tiltaleform i Danmark blot er et af mange tegn på, at danske universiteter er blandt de mindst autoritære i verden. Specielt i Syd- og Østeuropa er universiteterne langt mere hierarkiske.

”I Danmark foretrækker vi kompendier frem for lærebøger. Vi lægger vægt på at kunne argumentere, og her samarbejder undervisere og studerende. I autoritære systemer er professorernes forelæsninger undervisningens omdrejningspunkt, faktaviden vægtes højt, og de studerendes holdninger tæller ikke lige så meget som professorens”, siger Sven Bislev.

Læs hele rapporten

Undersøgelsen er bygget på et diagram over, hvor demokratisk undervisningen er på business schools verden over. De studerende har svaret på spørgsmål om tiltaleform af professorer, mængden af gruppearbejde, underviseres rolle og mængden af gruppediskussioner.

Top 5 over inddragelse af studerende i undervisningen:

1. Danmark

2. Sverige