Stjernestøv

Studenterdrevet iværksætternetværk vil være rollemodel for andre danske universiteter

27/02/2006

CBS’ iværksætternetværk drevet af studerende

er rollemodel for andre danske universiteter

Iværksætternetværket

Stardust CBS Entrepreneurship Network drives udelukkende af studerende – og er et af det første af sin slags i Danmark. Det blev allerede dannet i foråret 2005 for at styrke de studerendes iværksætterånd og ”mandshjertet til at kaste sig ud på det dybe vand”, som der står på hjemmesiden.

Iværksætteri er mere end et cvr. nr.

”Formålet er både at skabe et forum, hvor vi kan blive inspireret – men også kan styrke vores netværk til andre studerende med en iværksætter i maven og til det omkringliggende samfund. At lykkes som iværksætter handler om meget mere end et cvr. nr. – det handler om at udveksle erfaringer, når idéen skal blive til virkelighed”, siger studerende Hjalte Højsgaard fra Stardust.

Selvom det danske uddannelsessystem langsomt bliver bedre til at sætte iværksætteri på den faglige dagsorden – er det stadig ikke godt nok.

CBS blev i 2005 udnævnt til årets iværksætteruniversitet – og arbejder målrettet med at udvikle undervisningen, så den gennem praktikforløb, inddragelse af eksterne undervisere, tværfaglige læringsforløb, projektarbejde, kurser i forretningsudvikling, etc., understøtter de studerendes kompetencer og motivation for at blive iværksættere.

Og alligevel er et netværk som Stardust helt essentielt og værdifuldt for udviklingen af de studerendes iværksætterambitioner og lyst.

”Uddannelsestilbuddene til de studerende er fine og nødvendige – men Stardust er jo opstået blandt de studerende og det gør dem til noget helt særligt. Stardust er et billede – ikke bare på iværksætter-interesse men også iværksætter-ånd blandt de studerende. Uden denne ånd kan der være nok så mange andre tilbud, men det er kun med denne ånd, at de nye virksomheder faktisk opstår,” studerende Stefan K. Madsen, aktiv i netværket.

Den 1. marts inviterer Stardust og Dansk Iværksætter Forening til

”Markedsplads for Studievirksomheder”.

Læs mere om Stardust

her

Udvalg af virksomheder opstået i netværket:

www.telephone.dk (Telekommunikation til små og store virksomheder)

Bondo Creations (udvikler af brætspil)

www.vinorama.dk (Vinimport)

Blup.nu. (Alternativt PR/branding og marketing-bureau)

Ventus (Forlag)

Paragraph3 (Nystartet advokatfirma)

Kontakt Hjalte Højsgaard eller Birgitte Oppermann for den fuldstændige liste.

Sidst opdateret: Sekretariat for Ledelse og Kommunikation // 01/03/2006