Hvor skal vi hen?

- strategi er ikke forbeholdt ledere

11/06/2007

Strategi er ikke forbeholdt ledere

Vil virksomheden have de bedste resultater, er det ikke nok, at strategien kun giver mening på direktionsgangen. Medarbejderne skal opleve strategien som rigtig, fornuftig og nødvendig i forhold til den situation, som virksomheden befinder sig i. Det viser et stort dansk erhvervsforskningsprojekt, som Copenhagen Business School og konsulentvirksomheden Strategos har gennemført.

Lunken forklaring duer ikke

Professor i ledelse og strategi, Flemming Poulfelt, mener, at undersøgelsen afslører et bemærkelsesværdigt paradoks.

- I takt med, at medarbejderne bliver dygtigere og dygtigere, øges kravene til, at strategien giver mening for den enkelte medarbejder. Videnmedarbejdere stiller sig nemlig ikke tilfredse med en lunken forklaring på, hvorfor virksomheden skal bevæge sig i en bestemt retning. Ens job er i høj grad ens identitet, og hvis ikke medarbejderne kan se sig selv i strategien, melder de ganske enkelt fra, siger Flemming Poulfelt.

Medarbejderens personlige rolle

Det betyder, at medarbejderen skal kunne se sin viden og sine kompetencer blive anvendt aktivt, når strategien skal føres ud i livet.

- Vi har nu dokumentation for, at når strategien giver mening for medarbejderne, slår det igennem på bundlinjen. Ud over at vide, hvor virksomheden skal hen og hvorfor, skal man kunne se sin egen personlige rolle i strategien, siger erhvervsforsker Mark Holst-Mikkelsen.

Fakta om undersøgelsen

  • 60 virksomheder har deltaget i erhvervsforskningsprojektet.

  • Virksomhederne repræsenterer en omsætning på mere end 100 mia. kr. og over 40.000 medarbejdere.

  • Flere end 3.300 personer har besvaret et spørgeskema, delvist tilpasset den enkelte virksomhed.

Sidst opdateret: Sekretariat for Ledelse og Kommunikation // 12/06/2007