IT: Europa har brug for en tættere alliance med Indien

- Forskere opfordrer til at se Indien som mere end et sted, hvor man kan placere produktionen

16/01/2008

Se Indien som mere end et sted, hvor man kan placere produktionen

Indien har længe ligget højt på listen over gode steder at sende IT-opgaver hen, men de europæiske virksomheder bør ikke kun se landet som et sted, man kan placere produktionen. Det handler også om at skabe et forsknings- og udviklingssamarbejde inden for IT med Indien.

Det mener professor Mogens Kühn Pedersen, der står i spidsen for et team af forskere på Institut for Informatik på Copenhagen Business School.

Vækstmotor for hele verdens IT-industri

Han koordinerer et nyt EU-projekt, EuroIndia, der skal undersøge de indiske forsknings- og udviklingsmuligheder inden for IT. Projektet skal være med til at etablere et stærkere samarbejde mellem Europa og Indien.

- IT-industrien i Indien vækster helt fantastisk og fungerer som en vækstmotor for hele verdens IT-industri. Samtidig tager Indien en større og større del af verdensmarkedet, siger Mogens Kühn Pedersen.

Han mener, at den europæiske IT-industri har brug for en alliance med Indien for at klare den skarpe internationale konkurrence.

Projektet EuroIndia løber over to år, og målet er, at projektet skal afdække de indiske forsknings- og udviklingsmuligheder. Det skal gøre det muligt at sætte en dialog og et samarbejde i gang mellem europæiske og indiske udviklings- og forskningsvirksomheder. Blandt andet vil man kunne udnytte de forskningsmuligheder, som EU’s 7. rammeprogram tilbyder inden for IT.

Indien åbner sig for omverdenen

- Indien ser Europa både som marked og som mulig samarbejdspartner inden for IT. Det er et nyindustrialiseret land, der i disse år åbner sig mere og mere for omverdenen. Indien vil ikke kun lære af Europas erfaringer med forskning og udvikling indenfor IT men er nu parate til at se på mulighederne for fælles forsknings- og udviklingsprojekter, siger professor Mogens Kühn Pedersen.

Inderne har en internationalt anerkendt ekspertise inden for IT, og europæiske forskningsmiljøer inden for IT har en stigende interesse for Indien.

EuroIndia

Projektet bliver koordineret af Institut for Informatik på Copenhagen Business School men består derudover af fem europæiske og indiske partnere. Tre virksomheder fra henholdsvis Frankrig og England samt Federation of Indian Chambers of Commerce & Industry – det indiske handelskammer, og the Indian Institute of Technology Bombay, som er indiens førende tekniske universitet med tilknytning til de 10 tilsvarende tekniske universiteter i Indien.

Sidst opdateret: Sekretariat for Ledelse og Kommunikation // 16/01/2008