Forskning for alle
FUHU formidlingspris til en række forskere på CBS
Syv forskere fra Økonomisk Institut med institutleder Peter Møllgaard i spidsen modtager FUHU Forskningsformidlingspris 2008.
Holdet har gennem årene været i front, når det gælder formidlingen af en lang række økonomiske emner. Formidlingsprisen får de især for en særlig formidlingsindsats i 2007, nemlig i forbindelse med samarbejdet med DR. De syv forskere leverede i løbet af et halvt år 73 historier om økonomiske emner til Orientering på P1.
Professor Peter Møllgaard er glad for at modtage prisen, og han understreger, at det har været spændende at lave radioprogrammerne:
- Vi har lært en bunke om forskningsformidling, som vi kan tage med os og bruge i andre sammenhænge. Det er vigtigt at formidle forskning, og vi har med DR-samarbejdet fået mulighed for at nå en hel ny målgruppe, siger han.
Den største udfordring
Initiativet har ifølge Peter Mølgaard været både lærerigt og krævende.
- Det har været en udfordring, ikke mindst hvad angår forenkling og vinkling. For en forsker gør det jo ondt at forenkle tingene, men det er du nødt til, når du laver en journalistisk historie. Vi er også vant til at belyse alle sider i en sag, men i en radioudsendelse drejer det sig om den gode historie. Du skal vinkle skarpt, og det har nok været den allerstørste udfordring, fastslår han.
Formidlingsprisen uddeles ved årsfesten på CBS fredag den 4. april. I år uddeles der i alt fire formidlingspriser. De andre prismodtagere er professor Ole Fogh Kirkeby, Institut for Ledelse, Politik og Filosofi, professor Steen Thomsen, Institut for International Økonomi og Virksomhedsledelse og professor Ken L. Bechmann, Institut for Finansiering.
Holdet bag
DR-samarbejdet består af professor Peter Møllgaard, professor Morten Bennedsen, lektor Birthe Larsen, professor Søren Bo Nielsen, professor Pascalis Raimondos-Møller, professor Jan Rose Skaksen og professor Anders Sørensen. Alle er fra Økonomisk Institut.
Formålet med FUHU’s Forskningsformidlingspris er at sikre et fortsat markant fokus på formidling samt at belønne og stimulere CBS-forskere til at fortsætte ad det positive spor, CBS har lagt på formidlingsfronten.