Brug færre men bedre penge på marketing og salg

- Danske virksomheder kan spare op til 50 mia. kroner

08/04/2008

Danske virksomheder kan spare op til 50 mia. kroner

Er marketingfolk dyre drenge, der tror, de er bedre, end de er? Kan de finde ud af at arbejde strategisk? Følger de kun halvdelen af marketingplanen, når de endelig har lavet den?

Det er langt fra alle forestillinger om marketingfolk, der er lige flatterende, og nu er en gruppe forskere fra Copenhagen Business School i gang med Danmarks største forskningsprojekt om emnet. De vil tage pulsen på marketingafdelingerne i danske virksomheder og samtidig finde ud af, hvordan man kan effektivisere marketing.

- Virksomhederne bruger op til 15 procent af omsætningen på marketing og salg, så der er stort potentiale i at effektivisere, fastslår ekstern lektor Per Østergaard Jacobsen.

Hokus pokus eller et strategisk værktøj?

- Marketing har haft ry for at være noget hokus pokus, der aldrig er blevet professionaliseret på linje med for eksempel økonomi, it og logistik. Men nu er tiden moden til en ændring, for omkostningerne stiger, og samtidig bliver virkningen af markedsføringen mindre, siger Per Østergaard Jacobsen, som er en af de forskere, der står bag projektet.

Han vurderer, at marketing- og salgsbudgetterne i Danmark er på 200 mia. kroner, og at det er muligt at effektivisere for 50 mia. kroner.

- Der er behov for, at marketingafdelingerne tænker anderledes, når de bruger penge. De skal være mere strategiske. Når de i dag lægger et budget, foregår det alt for ofte på en af to ikke særlig hensigtsmæssige måder: Enten gør man, som man plejer, eller også gør man, som de andre gør, forklarer lektor Claus J. Varnes.

Tænk marketing ind i alle led

Forskerne foreslår, at marketing tænkes ind i alle led i virksomheden og ikke kun som noget, der foregår i marketingafdelingen. Måske er nogle af de penge, der går til sponsorering eller tv-reklamer givet bedre ud ved at investere dem i marketing uden for afdelingen.

Et godt eksempel er Topdanmark. Forsikringsselskabet har sagt farvel til massekommunikationen og koncentrerer i stedet marketingindsatsen omkring salg og forholdet til kunderne, hvor de blandt andet bruger pengene på uddannelse af personalet.

Vil du vide mere

Du kan læse mere om projektet på www.effektivmarketing.dk, hvor virksomheder også kan besvare projektets spørgeskema.

Sidst opdateret: Sekretariat for Ledelse og Kommunikation // 09/04/2008