Uddannelse – følg dit hjerte

- Når alt kommer til alt er det ikke din uddannelse men dine evner, der er afgørende

13/11/2008

Det er ikke din uddannelse, men dine evner, der afgør lønnen

Det fastslås i et forskningsprojekt, som er resultatet af et treårigt samarbejde mellem CBS’ Centre for Economic and Business Research (CEBR), SDU og DEA, støttet af Tuborgfondet.

Lønforskellen grundlægges inden studiestart

Matematiske evner er den sikre vej til penge, uanset om du har læst humaniora eller naturvidenskab. Det er den opsigtsvækkende konklusion i forskningsprojektet, der stiller skarpt på, hvilke kvalifikationer fremtidens arbejdsmarked vil efterspørge.

- Indtil nu har vi opfattet løngabet mellem humanister og naturvidenskabelige kandidater som et resultat af uddannelse. Men nu viser det sig, at lønforskellen grundlægges inden studiestart. Kommende studerende med sproglige evner har altså allerede tabt lønkampen, før de beslutter sig for, om de vil være ingeniør eller retoriker, siger Tage Koed Madsen, der er professor ved Syddansk Universitet og formand for DEAs – Danmarks ErhvervsforskningsAkademis – tænketank.

Forskningsresultatet sætter debatten om fremtidens uddannelsespolitik i et helt nyt lys. Skal vi udvikle danske skoleelevers matematiske evner? Eller skal vi snarere diskutere, hvorfor virksomhederne belønner medarbejdere med logisk talent?

Iværksættere skal være tusindkunstnere

Forskningen stiller desuden skarpt på, hvad der skal til for at blive en succesfuld iværksætter. Og her viser det sig, at uddannelse langt fra er afgørende.

- Med forskningen dokumenterer vi, at de iværksættere, der har både uddannelse og erfaring fra ’det virkelige liv’, tjener markant mere end de iværksættere, der kun har en formel uddannelse med i bagagen, siger Anders Sørensen, der er professor ved Centre for Economic and Business Research, CBS, og en af forskerne bag projektet.

Det resultat er et væsentligt indspark til den aktuelle debat om iværksætteri på skoleskemaet og til regeringens styrkede indsats for uddannelse i iværksætteri.

Sidst opdateret: Communications // 19/11/2008