CBS tager førertrøjen i årets Venture Cup
Ny rekord i iværksætterkonkurrencen Venture Cup
Trods krisen spirer ambitiøse iværksætterdrømme og planer frem på de danske universiteter. Venture Cup har netop haft deadline for indlevering af forretningsplaner, og i modsætning til den dystre verdenssituation var der tydelig vækst i antallet af forretningsplaner – således sætter 2009 rekord i antallet af indleveringer.
Direktør for Venture Cup, Tine Thygesen, er meget tilfreds med resultatet.
- Vi er utroligt glade for at se vores arbejde med iværksætteri på de danske universiteter give udslag i, at endnu flere har lyst til at tage skridtet mod at starte nye virksomheder. I en krisetid bør netop innovation og vækstiværksætteri være i centrum, idet skabelsen af nye virksomheder har en positiv effekt på økonomisk vækst og nye jobs. Væksten i antallet af forretningsplaner viser, at viljen til at skabe fremgang og vækst blomstrer trods krisetiderne, siger hun.
Flere kvinder melder sig på banen
Antallet af deltagende kvinder er også steget markant med mere end 100 % i forhold til sidste år.
Specielt på CBS spirer iværksættermiljøet. Universitetet har igen vist fremgang i deltagerantallet i Venture Cup og er nu klart Danmarks bedst repræsenterede universitet, idet CBS kan tage æren for godt 30 % af alle indleverede planer på landsbasis.
- Med åbningen af Copenhagen School of Entrepreneurship er iværksætteri og innovation virkelig blevet et fokusområde på CBS. Derfor er vi også stolte over at have bidraget til den meget positive udvikling i antallet af studerende, der overvejer at starte virksomhed som alternativ til en traditionel karriere, siger Vice Dean for Entrepreneurship på CBS, Mette Mønsted.
Om Venture Cup
Venture Cup er universiteternes fælles konkurrence for idéer og forskning med forretningspotentiale. Konkurrencen organiseres af seks danske universiteter (AU, CBS, DTU, KU, RUC og SDU) og finder sted hvert år henover studieåret. Deltagerne hjælper hinanden med at udvikle deres ideer til investeringsklare forretningsplaner gennem en serie af seminarer og workshops samt individuel coaching og feedback fra en professionel jury. Samlet uddeles kontante præmier for over en halv million kroner i løbet af konkurrencen.
Mere end 50 virksomheder er etableret siden den første Venture Cup i 2000.