Høj international ranking til CBS-professor

- Information Systems-forsker eneste dansker i top 100

27/10/2009

Information Systems-forsker eneste dansker i top 100

Professor Karlheinz Kautz fra Institut for Informatik har, som den eneste danske forsker, fundet vej til top 100 i en ny international ranking af forskere i Information Systems (IS). På listen over individuelle forskere ligger han nr. 69. IS-forskningen på CBS er ranket som nummer 24, og ligger på en flot 5. plads blandt de ikke-anglo-amerikanske universiteter.

Professor Kautz har opnået rankingen ved at dokumentere forskning inden for feltet Information Systems Development, som kombinerer akademisk handlekraft og teoridannelse med aktualitet og relevans for dansk og international it-industri.

- Jeg er stolt af placeringen, især på vegne af CBS og instituttet, som skaber det rette miljø for god forskning. Rankingen motiverer mig yderligere til at fortsætte mit arbejde og opnå endnu bedre placeringer fremover, siger Karlheinz Kautz.

Et ungt, men vigtigt forskningsområde

- Information Systems stadig er et ungt, men ikke desto mindre vigtigt, akademisk område i krydsningsfeltet mellem sociale, organisatoriske, økonomiske og tekniske forskningsområder, forklarer Jacob Nørbjerg, leder af Institut for Informatik.

- Denne placering anerkender at CBS, Institut for Informatik og professor Kautz, som en af de få ikke-anglo-amerikanske forskere på listen, både bidrager til og fremmer praksisorienteret IS-forskning. Og så er det også en anerkendelse af det høje akademiske niveau, som Information Systems- og it-forskningen har på CBS, understreger institutlederen.

Placeringen skaber opmærksomhed og synlighed omkring Information Systems, både akademisk, i industrien og i samfundet, men også i de miljøer hvor pengene kommer fra, og hvor det stadig er en udfordring at markere IS som et vigtigt forskningsområde.

Rankingen er anerkendt af the International Association of Information Systems (AIS) – den primære internationale profesionelle organisation af IS-forskere i verden. Den er baseret på publikationer i top 8 af internationale tidskrifter inden for IS gennem de seneste 5 år (2004-2008). Læs mere om rankingen.

Sidst opdateret: Sekretariat for Ledelse og Kommunikation // 06/07/2010