CBS’ sprogteknologer bygger bro over sprogkløfter

CBS bringer fremtidens sprogteknologiske løsninger på programmet, når Europas mest innovative sprogforskere mødes til ”Copenhagen Speech Event 2013” fra den 18.-22. marts

14/03/2013

Copenhagen Speech Event 2013 samler sprogforskere og sprogteknologer fra hele Europa, og CBS benytter chancen for at vise CBS som en forskningsinstitution, der har fokus op på samfundets og virksomheders behov via CBS’ nye forskningsplatform ”The Bridge”, der har fokus på sprogteknologi.

Kommunikationskløfter ødelægger

”The Bridge” er en reference til at bygge bro over kommunikationskløfter - især når de ødelægger eller begrænser værdiskabelse i samfundet. “The Bridge” holder til på Department of International Business Communication (IBC) på CBS og udspringer af større omlægninger, siger Peter Juel Henrichsen, der er lektor på CBS og leder af ”The Bridge”:

- Det er ikke længe siden, at vi på instituttet (IBC) omorganiserede de sproglige fagfelter og undervisningsområder. Før havde vi f.eks. faggrupper for hvert enkelte sprog, men der var brug for en nytænkning af sprogforskningens værdigrundlag. På CBS begyndte vi at arbejde bredere med sprogvidenskab med henblik på at tilpasse forskningen til samfundets behov. Samtidig oprettede vi ”The Bridge”, hvor jeg er en af 15 forskere, der arbejder med anvendt sprogteknologi, siger han.

Gør op med traditionel sprogforskning

Sprogforskningen har traditionelt brugt sine resultater i sit eget miljø, mens CBS' sprogforskning er rettet direkte mod samfundets problemområder, forklarer Peter Juel Henrichsen, der ønsker at bidrage med en ny forståelse af, hvad sprogforskning er og kan være i et samfundsmæssigt perspektiv:

- Nogle fokuserer på kommaregler og sjusket tale. Vi fokuserer på anvendt sprogteknologi. Vi er f.eks. i tæt kontakt med danske og udenlandske udviklere af taleteknologi i arbejdet med et projekt, hvor taleteknologi har lettet 30.000 lægers arbejde i hele Norden. I stedet for at diktere og så skrive journal, så talegenkender diktafonen og uploader automatisk til e-journalen. Se, det er anvendt sprogforskning, siger Peter Juel Henrichsen.

Af andre kommende projekter er en add-on til Skype, som kan hjælpe med kulturelle og sproglige forståelsesproblemer. Til ”Copenhagen Speech Event 2013” præsenterer ”The Bridge” også en række emner inden for anvendt sprogteknologi såsom talegenkendelse i andre faglige domæner og andre intelligente sproglige web-løsninger.

Praktisk info:

Copenhagen Speech Event 2013 arrangeres i samarbejde mellem CBS og KU
Konferencen finder sted på CBS d. 18-20. marts og d. 20-22 marts på KU.
CBS' BiS-platforme om Sustainability og Public-Private bidrager også med workshops.

Kontakt: Journalist Ea Ørum, 27 12 52 00

Sidst opdateret: Sekretariat for Ledelse og Kommunikation // 15/11/2021