Tilbudsaviserne skridter mod graven

Fremtiden ser dyster ud for husstandsomdelte tilbudsaviser. Konklusionen i ny forskning fra CBS er, at tilbudsaviserne næppe overlever 2015

08/04/2013

Danskere fortsætter med at vælge husstandsomdelte tilbudsaviser fra og bruger internettet eller mobiltelefon, når det billigste pund hakket oksekød skal findes. På landsplan er antallet af nej-tak-til-reklamer steget fra 13 procent i 2005 til 28 procent i 2012 og det er ifølge forskerne lektor Mogens Bjerre og ekstern lektor Per Østergaard Jacobsen fra CBS, som står bag undersøgelsen ”Har tilbudsaviserne en fremtid?” kun et spørgsmål om få år, før trykte tilbudsaviser har et ben i graven.

- Det er svært at forestille sig, det kan betale sig at trykke tilbudsaviser, når 40 procent af husstandene på landsplan siger nej tak - og det sker ifølge vores analyse i 2015, siger ekstern lektor og videnskablig medarbejder Per Østergaard Jacobsen fra Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi.

Smartphone vinder over tryksag
Allerede i dag siger fire ud ti husstande nej tak til reklamer i hovedstadsområdet og den andel er i 2015 vokset til 60 procent. Tilbudsaviserne får dermed færre og færre kunder ned i butikkerne, og det betaler sig i mindre grad for supermarkederne at trykke og omdele aviserne, siger forskerne bag undersøgelsen og udpeger nogle tendenser, der forstærker udviklingen.

Supermarkederne konverterer til discountbutikker, der gør, at antallet af slagtilbud og mærkevarer falder, så prisen er konstant lavest mulig. Kunderne tænker mere på miljøet og store aktører vender sig mod tilbudsaviserne, for eksempel anbefalede Vestforbrændingen fornylig borgerne at sige nej tak til reklamer af hensyn til miljøet. Nye lovkrav kan gøre livet surt for tilbudsaviserne. Der er vedtaget en afgift på tilbudsaviser, som endnu ikke er implementeret, ligesom en ændring af den nuværende ordning til en ja tak-ordning vil kunne ændre antallet af modtagere. Digitale tilbudsaviser på smartphones, internet og tablets vinder frem sammen med væksten i e-handel og reducerer behovet for tryksager.

Kan måske overleve på landet
Der er stor forskel på tilbudsavisernes popularitet afhængig af hvor i landet, man befinder sig. Mens 6 ud af 10 på Frederiksberg siger nej tak til reklamer, så siger 19 ud af 20 i Vils i Morsø kommune ja tak til de 55 kilo reklamer, som supermarkederne sender ud om året. Og netop i provinsen ser Per Østergaard Jacobsen en spinkel mulighed for, at tilbudsaviserne overlever.

- Uden for byområderne er tilbudsaviserne populære. Det er noget med hygge og tradtion, her kan man godt lide at bladre i reklamer, men spørgsmålet er, hvor mange der har det på den måde om tre til fem år, og om det stadig kan betale sig for supermarkederne at trykke og distribuere tilbudsaviserne i områder, hvor det er dyrt at levere tryksager, siger Per Østergaard Jacobsen.

Kontaktpersoner: ekstern lektor Per Østergaard Jacobsen pj.om@cbs.dk, lektor Mogens Bjerre mb.marktg@cbs.dk eller presseansvarlig Mikael Koldby 3815 3722

Sidst opdateret: Sekretariat for Ledelse og Kommunikation // 25/01/2024