Nye forskningsresultater fra CBS
Gamle reformer spøger i folkeskolen
Folkeskoleelever er for nylig vendt tilbage fra sommerferie til en skole, der er helt anderledes på grund af en folkeskolereform. Men ud over startvanskeligheder ved nye tiltag, kan nye folkeskolereformer også blive besværliggjort af tidligere reformer. De skaber vanskeligheder, fordi både skoleledere og lærere skal balancere kravene fra tidligere og nye reformer – også selvom de kan være modstridende. Det mener Justine Grønbæk Pors, der netop har udgivet en højaktuel bog om folkeskolereformer siden 1970’erne.
Læs mere i Research Reporter om hendes nye bog ”Støjende Styring – Genopfindelsen af folkeskolen mellem ledelse, organisering og læring”, hvor hun har analyseret ledelsesmæssige konsekvenser af folkeskolereformer siden 1970’erne.
Sorte Svaner dropper strategibøgerne
Når en virksomhed formår at udfordre et markeds konventioner og vende dem på hovedet, kaldes de sorte svaner. Men hvordan lykkes det selskaber som Ryanair og Apple? Ifølge en ny bog fra to CBS-forskere skyldes det deres tilgang til og manglende ærefrygt for strategiske dogmer og lærebøger. Selskaber, der ledes stringent efter lærebøgerne, kommer nemlig ud af trit med markeder, der hurtigt ændrer sig uden hensyntagen til strategisk litteratur.
Læs mere i Research Reporter om bogen ”Beyond Strategy – The Impact of Next Generation Companies”.
Amerikanere er mere gavmilde anmeldere
Er amerikanere mere positivt stemt over for film og mad end danskere? Det peger ny forskning faktisk på. Det viser sig nemlig, at amerikanerne gennemsnitligt giver film en højere karakter, når de bedømmer den på en hjemmeside, end danskerne gør. Den samme tendens gør sig gældende for online-anmeldelser af restauranter. Forskerne bag undersøgelsen lægger op til, at man ikke stoler blindt på brugeranmeldelser, for måske er der andre markante forskelle, end mellem amerikanere og danskere.
Læs mere om den nye undersøgelse ”Can you Trust Online Ratings? Evidence of Systematic Differences in User Populations”.
Hvordan er et rum kreativt?
Mange virksomheder forsøger at stimulere kreativitet hos medarbejderne for at forny sig selv og styrke konkurrenceevnen. En måde at opfordre til nytænkning er at lave såkaldte kreative rum. Altså fysiske rum, der fordrer kreativitet hos ansatte. Men hvordan ser sådan et rum ud, og hvad er kreativitet egentlig?
Læs mere om bogen ”Kreative Rum” i Research Reporter.
Research Reporter udsendes seks gange om året af CBS Bibliotek. På nyhedsbrevets hjemmeside kan du læse mere og tilmelde dig.