DESIGN, STRATEGI OG BUSINESS

Institut for Ledelse, Politik og Filosofi på CBS, Designmuseum Danmark (DMD), Dansk Design Center (DDC) og Det Kongelige Danske Kunstakademis Designskole (KADK) inviterer til seminarrække om "Design Dimensioner"

Torsdag, 16 april, 2015 - 15:30 to 18:00

DESIGN, STRATEGI OG BUSINESS
Torsdag den 16. april kl. 15.30 - 18:00
Auditoriet i Råvarebygningen, Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

design dimenstioner

PROGRAM

15:30 VELKOMST
Christian Bason, direktør for Dansk Design Center

15:40 HVAD ER DESIGN?
Ole Thyssen, professor dr.phil., CBS
Design var engang formgivning af brugsting til hjemmet. Siden er ordet eksploderet, så alt mellem himmel og jord – undtagen naturen – er designet: velfærdsprogrammer, film, byer, innovation, undervisning og meget mere. Med udgangspunkt i Ole Palsbys design undersøges hvad design er, hvad det kan og hvordan designprocessen er en krigsskueplads, hvor hensyn støder sammen.

16:10 DISKUSSION

16:25 DESIGN ER BRANDING!
Per H. Hansen, professor dr.phil., CBS
Danmark er verdenskendt for design af brugsting til hjemmet. Den traditionelle fortælling forklarer denne både designmæssige og økonomiske succes med en særlig tradition for funktionel og ærlig formgivning. Med udgangspunkt i den omsiggribende re-introduktion af de såkaldte tidløse møbelklassikere argumenterer jeg i dette oplæg for, at moderne dansk møbeldesign blev en succes, fordi det blev brandet på en måde, som forbrugerne kunne bruge til at konstruere identitet med.

16:55 DISKUSSION

17:10 DESIGN PRACTICE (oplægget er på engelsk)
Stefan Meisiek, lektor PHD, CBS
Designing is a practice that is learning in vocational training at design, art, and increasingly also tech schools. In recent years, design practice has also entered into management education. A large number of business schools around the world offer courses in design thinking for either product/service innovation, or for strategy development and change management. But what happens, when design practice is used to address systemic issues? And how does it cohabit with the science-based knowledge of business and public administration?

17:40 DISKUSSION

17:57 AFSLUTNING
Christian Bason

Tilmelding senest 15.04.15: mpp-relations@cbs.dk

 

SEMINARRÆKKEN DESIGN DIMENSIONER
Designbegrebet er i de sidste år blevet udvidet dramatisk. Ikke blot sko og skeer, men også computerprogrammer, velfærd, byplaner, markedsføring, politik og adfærd er i dag designet. Ved siden af det traditionelle design af fysiske genstande har vi immateriel design, service design og design af oplevelser. Både offentlige og private organisationer gennemfører designprocesser for at forny sig selv og deres produkter. Designbegrebet er blevet så omfangsrigt, at det truer med at inkludere alt undtagen naturen. Men kan man sige, at alt hvad mennesker rører ved, automatisk bliver design? Med det afsæt vil CBS, Designmuseum Danmark (DMD), Dansk Design Center (DDC) og Det Kongelige Danske Kunstakademis Designskole (KADK) afholde fire seminarer, der på hver sin måde udfordrer, afklarer og lægger fremtidssporene for designs status. I centrum står en række spørgsmål:

  • Er det muligt i kakofonien af designmanifestationer at pege på knudepunkter og særlige indsatsområder?
  • Er det muligt at præcisere designkategorien og samtidig bevare dens åbenhed?
  • Hvordan har designbegrebet udfoldet sig historisk, og hvilke konsekvenser har det for vores fremtidige måde at tænke design på?
  • Hvilken rolle skal design spille i udviklingen af det danske samfund? – og hvad betyder dette for indholdet af designuddannelsen?
  • Hvad mener vi med design/hvad ligger i dette begreb, når vi bruger det på de kunstneriske designuddannelser?

Seminarerne afholdes fra april til oktober 2015 på de fire institutioner, som hver arrangerer et seminar. Tilsammen giver det et bredt billede af designs position i moderne samfund – design i forhold til virksomheder (CBS), design som kulturarv (DMD), design som social innovation (DDC) og design som faglig aktivitet (KADK).

De fire seminarer er:

DESIGN, STRATEGI OG BUSINESS
16. april
CBS

DESIGN SOM KULTURARV – I FORTID, NUTID OG FREMTID
27. maj 2015
Designmuseum Danmark, Festsalen.

DESIGN SOM PROCES
September 2015
Dansk Design Center

DESIGN OG UDDANNELSE
20. oktober 2015
Det Kongelige Kunstakademis Designskole: Design og uddannelse

Yderligere information: Kamilla Bøgesø Kjærgaard, 3141 0921, kbk@ddc.dk.

Sidst opdateret: Department of Business Humanities and Law // 09/04/2015