trimarktg
Institut for Afsætningsøkonomi
Professor Ringberg fik sin MBA, M.A. (psykologisk antropologi) og Ph.D på bla. Univeristy of Hawaii og Penn State University. Han fik tenure som associate professor på Univeristy of Wisconsing-Milwaukee i 2008 og professor på CBS i 2009 Han publicerer artikler i førende internationale akademiske tidsskrifter, såsom Journal of Marketing, Journal of Consumer Research, Journal of Management Studies, Journal of Consumer Psychology. Han præsenterer sin forskning internationale konferencer om forbrugeradfærd såsom Association of Consumer Research (ACR), European Marketing Academy (EMAC) og American Marketing Association (AMA). Medforfatter på flere bøger samt bogkapitler.
Hans forskning er beskrevet i internationale/nationale medier, så som U.S.News & World Report, CBCNews, Videnskab.dk, m.m.. Underviser på Masters, PhD, CBS Executive/Summer og MBD kurser samt ad hoc på nationale og international kurser og har vundet undervisnings- og forskningspriser i USA og Danmark, senest i 2022, herunder Dansk Marketingforskningspris i 2022. Har arbejder med førende U.S., europæiske og danske virksomheder som konsulent bl.a. med udforskningen af forbrugernes og ledernes underbevidste sensemaking (mindset) samt hvorledes sidstnævnte påvirker lederes strategiske brug af nye digitale teknologier.
Han har vundet flere Best in Practice Awards fra American Marketing Association (Milwaukee) (AMA) for sin innovative og effektskabende strategiske rådgivning. Ringberg er pt medlem af CBS’ CWAC komité og tidligere medlem af CBS Academic Council. Han deltog i tre år som medlem af Academy of Finland peer review panelet, der evaluerede forskningsprojekter. Han er formand for Torben og Alice Frimodt Fonden, der støtter projekter inden for videnskab, miljø og humanitære formål. I sine præakademiske år var han med til at starte af en række virksomheder (bla dækket af Børsen) og blev senere headhuntet af Egon Zehnder Int. til et schweizisk selskab som marketingchef. Han arbejdede/arbejder for bevarelse af regnskove og har rådgivet internationale NGO'er såvel som for Nepenthes (nu www.forestsoftheworld.org), hvor han var med-initiativtager til etableringen af Tortuguero National Park i Costa Rica.
UDDANNELSE
2001 PhD i Marketing, Pennsylvania State University, University Park, Pennsylvania, USA
1996 Advanced MBA i International Marketing, Chaminade University, Hawaii
1995 MA in Psychological Anthropology, University of Hawaii, Hawaii
1990 MBA, Chaminade University, Hawaii.
PRIMARY RESEARCH
- Consumer embodied cognition
- Strategic positioning
- Consumers and managers’ subconscious processing and mindsets
- Socio-cultural investigations of consumer identity creation and interpretive communities
- Strategic simulation games
- Strategic handling of Big Data, platforms, and co-creation
- 2016-2023 Member of Danish Competition Council
- 2001-present Consultant for Danish and international companies. Focusing on identifying managers’ strategic mindsets and how these influence the successful application of new technology and Big data. Translating consumers' subconscious and emotional preferences into strategic positioning and implications for brands. Expert witness in brand related court cases.
- 2001-1997 Associate at OlsonZaltman Inc. an international, cutting-edge consulting company applying sophisticated ZMET insights to consumer research.
- 1989-1987 Marketing Manager at Travelline, Swiss firm establishing world-wide co-ownership of luxury sailboats
- 1987-1983 Co-owner and co-initiator of Columbie Boats I/S (manufacturing, selling and chartering of 45" sailing yachts).
2023-present Member of CBS-CWAC committee
2022 Member of Reference Group (part of evaluating CBS Reform initiatives)
2023-present Jacob Schjødt (primary advisor)
2022 Teaching Award (CBS
2021 Teaching Award (CBS)
2020 Teaching Award (CBS)
SELECTED PUBLICATIONS (AJG 4/4* & FT-50)
- Katrine Kunst; Torsten Ringberg; Ravi Vatrapu (2022 in press) “Beyond Popularity : A User Perspective on Observable Behaviours in a Digital Platform.” Information Systems Journal (level 4)
- Kock, Florian & Torsten Ringberg (2019) Embodied Cognition Effects on Tourist Behavior, Annals of Tourism Research, Vol. 78, 9.(Level 4)
- Massimiliano Ostinelli; David Luna; Torsten Ringberg (2014) When up Brings you Down: The Effects of Imagined Vertical Movements on Motivation, Performance, and Consumer Behavior. Journal of Consumer Psychology, Vol. 24, No. 2, , p. 271-283.(Level 4*)
- Xiaojing Yang; Torsten Ringberg, Huifang Mao, Laura Peracchio (2011) "The Construal (in)compatibility Effect: The Moderating Role of a Creative Mindset," Journal of Consumer Research (Level 4* & FT50)
- Ringberg, Torsten and Markus Reihlen, (Sept 2008). “Toward a Socio-Cognitive Approach to Knowledge Transfer,” in Journal of Management Studies Vol. 45 No 5, pp. 912-935. (Level 4 & FT50)
- Luna, David, Torsten Ringberg, and Laura Peracchio (2008), "One Individual, Two Identities: Frame Switching Among Biculturals," Journal of Consumer Research Vol. 35, No 2, p. 279-293. (Level 4*& FT50)
- Ringberg, Torsten, Gaby Odekerken-Schröder and Glenn L. Christensen, (2007) "A cultural models approach to segmenting consumer recovery expectations." Journal of Marketing, Vol.71 (July), p. 194-214. (Level 4* & FT50)
I: How to Achieve Societal Impact Through Engaged and Collaborative Scholarship: A Guide to Purposeful Marketing Research. . red. /Michel van der Borgh; Adam Lindgreen; Tobias Schäfers. Cheltenham : Edward Elgar Publishing 2024, s. 110-136 (How To Guides)
I: How to Fast-track your Academic Career: A Guide for Mid-career Scholars. . red. /Adam Lindgreen; C. Anthony Di Benedetto. Cheltenham : Edward Elgar Publishing 2024, s. 168–190 (How To Guides)
Rungsted : Efficiens 2023, 320 s.
I: Management and Business Review, Vol. 3, Nr. 1&2, 2023, s. 54-63
I: Information Systems Journal, Vol. 32, Nr. 3, 5.2022, s. 595-622
Cheltenham : Edward Elgar Publishing 2021, 272 s.
I: How to Fast-track Your Academic Career: A Guide for Mid-career Scholars. . red. /Adam Lindgreen; C. Anthony Di Benedetto; Joëlle Vanhamme; John Nicholson. Cheltenham : Edward Elgar Publishing 2021, s. 150-172 (How To Guides)
I: Handbook of Teaching and Learning at Business Schools: A Practice-based Approach. . red. /Thyra Uth Thomsen; Adam Lindgreen; Annemette Kjærgaard; Eleri Rosier; Aybars Tuncdogan. Cheltenham : Edward Elgar Publishing 2021, s. 313–331
I: Industrial Marketing Management, Vol. 93, 2021, 10 s., s. A4-A13
I: Big Data in Small Business: Data-driven Growth in Small and Medium-sized Enterprises. . red. /Carsten Lund Pedersen; Adam Lindgreen; Thomas Ritter; Torsten Ringberg. Cheltenham : Edward Elgar Publishing 2021, s. 1-9
I: Industrial Marketing Management, Vol. 93, 2.2021, s. 1-9
Paper presented at ACR Conference 2021, 2021
Paper presented at 2020 ACR Virtual Conference, 2020
I: Proceedings of the Association for Consumer Research 2020. red. /Jennifer Argo; Tina M. Lowrey; Hope Jensen Schau. Duluth, MN : Association for Consumer Research 2020, 2 s., s. 1075-1076 (Advances in Consumer Research, Vol. 48)
I: Markedsføring: Teori og praksis. . red. /Jens Graff. Frederiksberg : Samfundslitteratur 2020, s. 210-225
: MediaCom 2020, 20 s.
I: Proceedings of the Eightieth Annual Meeting of the Academy of Management. red. /Guclu Atinc. Briarcliff Manor, NY : Academy of Management 2020, 1 s. (Academy of Management Proceedings)
I: Markedsføring: Teori og praksis. . red. /Jens Graff. Frederiksberg : Samfundslitteratur 2020, s. 250-269
I: Annals of Tourism Research, Vol. 78, 9.2019
I: Handbook of Research on Identity Theory in Marketing. red. /Americus Reed; Mark Forehand. Cheltenham : Edward Elgar Publishing 2019, s. 270–283 (Research Handbooks in Business and Management)
I: Industrial Marketing Management, Vol. 79, 5.2019, s. 102-113
København : Djøf Forlag 2017, 249 s.
Rungsted Kyst : Efficiens 2017, 264 s.
I: Conference Proceedings The Business & Management Review, Vol. 6, Nr. 4, 2015, s. 267
I: Journal of Interactive Marketing, Vol. 31, 8.2015, s. 1-16
Rungsted Kyst : Efficiens 2015, 159 s.
I: Advances in Consumer Research, Vol. 43, 2015, 2 s., s. 656-657
I: Conference Proceedings EMAC 2014. European Marketing Academy 43rd Annual Conference: Paradigm Shifts & Interactions. . red. /Enrique Bigné. Brussels : European Marketing Academy. EMAC 2014, s. 229 (Proceedings of the European Marketing Academy)
Paper presented at The 43rd EMAC Annual Conference 2014, 2014
Frederiksberg : Copenhagen Business School, CBS 2014, 68 s.
I: Journal of Consumer Psychology, Vol. 24, Nr. 2, 2014, s. 271-283
Paper presented at The European Association for Consumer Research Conference. EACR 2013, 2013
I: European Advances in Consumer Research, Vol. 10, 2013, s. 320-321
København : Service Platform 2013, 48 s.
I: European Management Journal, Vol. 31, Nr. 6, 12.2013, s. 706-716
Paper presented at The 41th EMAC Annual Conference 2012, 2012
I: Journal of Consumer Research, Vol. 38, Nr. 4, 2011, s. 681-696
I: Business Journal of Hispanic Research, Vol. 4, Nr. 1, 2010, s. 69-75
I: International Journal of Cross Cultural Management, Vol. 10, Nr. 1, 2010, s. 77-92
I: Advances in Consumer Research. red. /Ann L. McGill; Sharon Shavitt. www : Association for Consumer Research 2009, s. 720 (Advances in Consumer Research, Vol. 36)
Paper presented at AMA Winter Marketing Educators’ Conference 2008, 2008
I: Consumption, Markets & Culture, Vol. 11, Nr. 3, 2008, s. 173-189
I: Journal of Consumer Research, Vol. 35, Nr. 2, 8.2008, s. 279-293
I: Journal of Management Studies, Vol. 45, Nr. 5, 7.2008, s. 912-935
I: Journal of Marketing, Vol. 71, Nr. 3, 7.2007, s. 194-214
Paper presented at The 2nd Consumer Culture Theory Conference 2007, 2007
I: M@n@gement, Vol. 10, Nr. 3, 2007, s. 49-69
I: European Advances in Consumer Research : EACR 2005 . . red. /Karin M. Ekström; Helene Brembeck. Duluth : Association for Consumer Research 2006, s. 40-41 (European Advances in Consumer Research, Vol. 7)
I: Research in the Sociology of Organizations, Vol. 24, 2006, s. 307-336
I: Proceedings of the Society for Consumer Psychology 2005 Winter Conference: Feb. 24-26, 2005, Tradewinds Resort, St. Pete Beach, FL. . red. /Anne M. Brumbaugh; Geraldine R. Henderson. St. Pete Beach, FL : Society for Consumer Psychology 2005, s. 52-53
Paper presented at The 21st EGOS Colloquium 2005, 2005
Paper presented at The 20th EGOS Colloquium 2004, 2004
I: 2004 AMA Educators’ Proceedings: Enhancing Knowledge Development in Marketing. . red. /Kenneth L. Bernhardt; James S. Boles; Pam Scholder Ellen. Chicago : American Marketing Association 2004, s. 397-398 (AMA Educators Proceedings, Vol. 15)
I: Journal of Business and Industrial Marketing, Vol. 24, 2003, s. 607-626
I: Advances in Consumer Research. red. /Punam Anand Keller ; Dennis W. Rook. www : Association for Consumer Research 2003, s. 385-386 (Advances in Consumer Research, Vol. 30)
I: Advances in Consumer Research. red. /Mary C. Gilly ; Joan Meyers-Levy. Valdosta, GA : Association for Consumer Research 2001, s. 446 (Advances in Consumer Research, Vol. 28)
I: Advances in Consumer Research. red. /Stephen J. Hoch ; Robert J. Meyer. Provo, UT : Association for Consumer Research 2000, s. 118 (Advances in Consumer Research, Vol. 27)
I: Advances in Consumer Research. red. /Eric J. Arnould ; Linda M. Scott. Provo, UT : Association for Consumer Research 1999, s. 320-324 (Advances in Consumer Research, Vol. 26)
I: Proceedings of the Fourth Conference on Gender, Marketing and Consumer Behavior. red. /Eileen Fischer; Daniel L. Wardlow. San Francisco, CA : Association for Consumer Research 1998, s. 5-6
I: American Anthropological Association, 96th Annual Meeting, Washington, DC, November 19-23, 1997: Abstracts. Arlington, VA : American Anthropological Association 1997, s. 304 (American Anthropological Association. Abstracts of Meetings, Vol. 96)
I: Journal of Anthropology, Vol. 3, 1996, s. 141-149
I: American Anthropological Association, 95th Annual Meeting, San Francisco, California, November 20-24, 1996: Abstracts. Arlington VA : American Anthropological Association 1996, s. 367 (American Anthropological Association. Abstracts of Meetings, Vol. 95)
I: American Anthropological Association, 93rd Annual Meeting, Atlanta, Georgia, November 30-December 4, 1994: Abstracts. Arlington VA : American Anthropological Association 1994, s. 291 (American Anthropological Association. Abstracts of Meetings, Vol. 93)
I: American Anthropological Association, 92nd Annual Meeting, Washington, DC, November 17-21, 1993: Abstracts. Arlington, VA : American Anthropological Association 1993 (American Anthropological Association. Abstracts of Meetings, Vol. 92)
I: CRM 7.0 - AI, CX & Data: De ustyrlige kunder i en digital tidsalder. Rungsted Kyst : Efficiens 2024, s. 153-176
I: CRM 7.0 - AI, CX & Data: De ustyrlige kunder i en digital tidsalder. Rungsted Kyst : Efficiens 2024, s. 75-96
I: CRM 7.0 - AI, CX & Data: De ustyrlige kunder i en digital tidsalder. Rungsted Kyst : Efficiens 2024, s. 219-239
I: CRM 7.0 - AI, CX & Data: De ustyrlige kunder i en digital tidsalder. Rungsted Kyst : Efficiens 2024, s. 38-50
I: CRM 7.0 - AI, CX & Data: De ustyrlige kunder i en digital tidsalder. Rungsted Kyst : Efficiens 2024, s. 240-254
I: Computerworld, 24.1.2022
I: Computerworld, 21.1.2022
I: Computerworld, 17.1.2022
I: Computerworld, 14.1.2022
I: Computerworld, 5.1.2022
København : MediaCom 2020
Rungsted Kyst : Efficiens 2020
Rungsted Kyst : Efficiens 2020
Rungsted Kyst : Efficiens 2020
Rungsted Kyst : Efficiens 2020, 92 s.
I: CRM 5.0 - De ustyrlige kunder i en digital tidsalder: Mindset, strategi, ledelse og performance i fremtidens forretningsmodeller. . red. /Per Østergaard Jacobsen. Rungsted Kyst : Efficiens 2020, s. 80-100
I: Markedsføring, 31.3.2020
I: Markedsføring, 2.4.2020
I: Markedsføring, 1.4.2020
: Copenhagen Business School, CBS 2020, 5 s.
: Danmarks Tekniske Universitet, DTU 2019, 35 s.
København : Altinget.dk 23.1.2019
I: Berlingske, 22.11.2017, s. 15
I: Berlingske, 24.11.2017, s. 19
29.11.2017
28.4.2016
19.5.2011
Er København nyt hot spot for stjernerne? Professor peger på specifik årsag til udviklingen
3 bøger om marketing du skal læse i 2024
"Vi har bygget vores arbejdspladser på et fejlagtigt menneskesyn"
Forskere udgiver podcast om loyalitet i marketing
Loyalitetsklubberne leverer, men anbefalingsvilligheden falder
PhD panel debate: focus on your PhD - the rest comes later
Fordelsfidus i detailhandlen synger på sidste vers
5 råd: Sådan skaber du den bedste kundeklub
Baggrund: Har kundeklubber en fremtid?
Ny CBS-undersøgelse: Antallet af medlemmer i kundeklubber er faldet
UX Academy - UX-strategi og kultur i større virksomheder: Erfaringer og løsninger fra bla. LEGO og Alm Brand Bank
Kampen om kunderne spidser til - og afgøres i kunderejsen
Topforsker fra CBS modtager stor marketing-forskningspris
Masterclass: De ustyrlige kunder og kunderejsen
Uddeling af Dansk Marketingsforsknings pris
Danske virksomheder halter langt efter i udnyttelsen af data: Er låst fast i gammeldags tankesæt - mens markedet buldrer afsted
Mangel på data-specialister er et alvorligt faresignal for danske it-projekter: ''Vi har 43 procent der siger, at det udgør en barriere for dem''
Forbrugere vender ryggen til grønne budskaber
Opråb til annoncører: Drop vanetænkningen
Danske virksomheder kæmper med ny teknologi - og skylden ligger hos ledelserne
Ledere er ude af trit med deres kunders præferencer
Ledere er ude af trit med kunderne: “Mange virksomheder tror, de sælger produkter og services. Men i virkeligheden sælger de tilfredsstillelse af behov”
Klima: Virksomheder og forbrugeres mindset er ude af sync
Ny undersøgelse: Bæredygtighed er vigtigere for forbrugere end for virksomheder
Bog: Klassiske CRM-redskaber skal udfordres i en digital tidsalder
De 10 dødssynder er stadig aktuelle
Anne Blacks sag mod Netto kan få betydning for hele designbranchen
Nattelivskoncern vil forandre bargæsters tur i byen med en app
Erhvervsministeren genudnævner Konkurrencerådets medlemmer
Gymnasielærere: Drop fortællingen om gymnasiernes dominans
Topchefernes opskrift på succes: Køb dem, der disrupter din industri
Kom ud af det digitale vadested
Big Data kræver, at du tænker nyt
Techselskab vil skabe nyt liv på dansk minibørs
Dansk it-virksomhed klar til at skabe liv på børsen "Vi vil gerne have en dynamisk aktie"
Trods AI-hype og intelligente chatbots: Kunde-it kræver (stadig) gode data
Ny bog: Et mindset kan være et mentalt bur for en leder
Mindsets eats Big Data strategy
Mindsets eat Big Data strategy for breakfast
Episode 2: Near Victories
Få en bedre verden med hjem
Roskilde: Kortere toiletkøer og mindre madspild
En bedre verden med hjem i indkøbsposen
Få en bedre verden med hjem i indkøbsposen
En tur nedad rulletrappen fremmer præstationsevnen
Nedtur øger din præstation
Faren ved at føle sig ovenpå
Lille gestus kan give moralsk dilemma
Historiske imagehug til Jyske Bank
Banker skærer dybt i annoncer
Banker skruer ned for markedsføringen
Succes bygger på gamle dyder
Ekspert: Certifikater skaber tryghed
Ekspert: Certifikater skaber tryghed
Fredensborg bliver brandet i julefilm
Så meget hader vi reklamer
' Fifty Shades' får danskerne til at købe mere SM-legetøj
Ny bog får os til at købe SM-legetøj
Smørret og øl gør danskerne stolte
Kunden har... altid ret
Smørret og øllet gør danskerne stolte
Smørret og øllet gør danskerne stolte
Smør og øl gør danskerne stolte
Nyt stationsnavn kan betale sig
Ældre-unge studerende og sabbatår
Cafégæster presses til at betale drikkepenge
Mærkevarer taber kampen
H&M presser sine kunder til velgørenhed
Vil din kunde snyde dig?
Rollemodeller?
Dankort drikkepenge føles som afpresning
Dankorttermnal til drikkepenge er populær på restauranter
DEBAT: Føler du dig presset til at give drikkepenge?
Pengemaskine tvinger dig i dilemma om drikkepenge
Forstå din kunde bedre
Er du en anden person, når du taler et andet sprog?
How do creative ads shake up the way we think?
Kundedata
Probably Not the Best Rebranding in the WOrld
De måler ikke på kunde-relationer
Kunder er brokkehoveder, men de er forskellige brokkehoveder
- Bevidsthedens og følelsen af agency's rolle i gambling
- Hoteller og konkurrenceevne
- Eye Tracking Research Platform 2
- Customer Care 2015: Integrering af Brandværdier i Kunde Touch-Point Management
- Mod Borgercentreret Aktiv Alderdom og Trivsel
- Hvorledes optimering af AI-baseret real-time kundeinteraktion afhænger af det rette strategiske mindset
Outside activities 2018
- CBS Executive Sommerskole, (Big Data/Managerial Mindset Course)
- EMBA & MBD, CBS (Big Data/Managerial Mindset & Future Marketing Courses)
- Torben & Alice Frimodt Fond, Head of Board
- Ronald A/S, Syns- og Skønsmand, Anne Blach vs. Netto,
- Ingeniør foreningen IDA, konference præsentation
- Efficiens (workshops, seminar IDG)
- Norges Handelshøyskole, ½ day seminar (Mental models)
Outside activities 2019
- CBS Executive Sommerskole, (Big Data/Managerial Mindset Course)
- EMBA & MBD, CBS (Big Data/Managerial Mindset & Future Marketing Courses)
- Torben & Alice Frimodt Fond, Head of Board
- Gentofte Swim Club, Board Member
- Ronald A/S, Syns- og Skønsmand, Anne Blach vs. Netto,
- Efficiens (workshops/seminars for MCI & IDG)
- Panel chair, Division of Social Sciences and Humanities Research, Academy of Finland
- A half day PhD seminar at Leuphana University, Lüneburg, Germany
Outside activities 2020
- CBS Executive Sommerskole, (Big Data/Managerial Mindset Course & De ustyrlige kunder)
- MBD, CBS (Future Marketing Courses)
- Torben & Alice Frimodt Fond, Head of Board
- Gentofte Swim Club, Board Member
- Efficiens (workshops/seminars for MCH, Mediacom )
- Presentation at Danish conference ’Den Digitale Kunde’
- Committee member, Division of Social Sciences and Humanities Research, Academy of Finland
- A half day PhD seminar at Leuphana University, Lüneburg, Germany
Outside activities 2021
- CBS Executive Sommerskole (Big Data/Managerial Mindset Course & De ustyrlige kunder)
- MBD, CBS (Future Marketing Courses)
- Torben & Alice Frimodt Fond, Head of Board
- Gentofte Swim Club, Board Member
- Efficiens (workshops/seminars, Tandprotetikerne, Rømø Tourist, Manø, IDG
Outside activities 2022
- CBS Executive Sommerskole (Big Data/Managerial Mindset Course)
- MBD, CBS (Future Marketing Courses)
- Torben & Alice Frimodt Fond, Head of Board
- Gentofte Swim Club, Board Member
- Efficiens (workshops/seminars)
- A half day PhD seminar at Leuphana University, Lüneburg, Germany
Outside activities 2023
- Torben & Alice Frimodt Fond, Head of Board
- Gentofte Swim Club, Board Member
- A half day PhD seminar at Leuphana University, Lüneburg, Germany