mhcmsc

Institut for Organisation

  • People and Organizing (PnO)
Mathilde Hjerrild
Carlsen
Post.doc.


Kontor: KIL/14.A-3.99
Tel:
+4538152929
E-mail: mhc.ioa@cbs.dk
Præsentation
My research focuses on cross-sectoral collaboration and partnerships. I am interested in how mutual engagements emerge across sectors and connects to managerial and professional roles, strategies, and practices. 
Particularly I investigate public-private collaboration within the education sector and the possibilities and implications of policies to promote innovation of public sector education.
My postdoc project explores public-private collaborations in primary and lower secondary education within STEM. The project contributes with insights on private actors’ engagement and on how various forms of engagement constitute specific conditions for professional roles and for coordination of the collaboration. The project is an industrial postdoc in partnership with Naturvidenskabernes Hus.
 
I have previously held positions in the public administration, local and central, and in consultancy, and have a practice-oriented research approach.
 
Primære forskningsområder
Cross-sectoral collaboration and partnership organizations
Coordination of professional work with a focus on everyday practices
Public education management
Ethnography and qualitative research
French pragmatic sociology and sociology of engagement
 
Link til denne hjemmeside
www.cbs.dk/staff/mhcmsc
Kurser
Kvalitative metoder HA/psyk)
Kvalitativ metode og videnskabsteori HA(kom)
 
Udvalgte publikationer
Carlsen, M.H. (2022). Kommunal organisering af samarbejde mellem skoler og virksomheder. Naturvidenskabernes Hus. https://www.nvhus.dk/media/6926/mathilde-hjerrild-carlsen-2022-kommunal-....
Carlsen, M. H. & Højlund, H. (2022). Familiaritet i samskabelse. I LEDERLIV - inspiration til livet som leder, vol. 2, tema: Strategisk ledelse af samskabelse, s. 1-24. 
Carlsen, M. H. (2021). Familiar strangers – managing engagements in public-private partnerships in Education. In Nordic Journal of Studies in Educational Policy, https://doi.org/10.1080/20020317.2021.1950329.
Carlsen, Mathilde Hjerrild Carlsen (2020). Ledelse af engagementer : En undersøgelse af samarbejde mellem folkeskoler og virksomheder i Danmark. Frederiksberg: Copenhagen Business School, Ph.d.-afhandling.
Carlsen, M. H, og Vaaben, N. (2016). Grænseløse organisationer : Fra co-creation til co-stabilization. In Social Kritik, Vol. 28, No. 146, s. 24-31.
 
Publikationer sorteret efter:
2024
Rasmus Bergmann; Mathilde Hjerrild Carlsen / Engagementsregimer i samskabelse
I: Nye tendenser i organisation og ledelse: 15 bud på nødvendig organisatorisk forandring. København : Hans Reitzels Forlag 2024, s. 197-219
Bidrag til bog/antologi > peer review
Mathilde Hjerrild Carlsen; Marie Larsen Ryberg; Magnus Paulsen Hansen / Kompromisser, kritik og kompositionskunst i uddannelse : En introduktion til Laurent Thévenots engagementssociologi.
I: Dansk Pædagogisk Tidsskrift, Nr. 2, 7.2024, s. 55-71
Tidsskriftartikel > peer review
Mathilde Hjerrild Carlsen / Minirapport : Virksomheders værdier i samarbejdet med skoler.
: Naturvidenskabernes Hus 2024, 13 s.
Rapport
2023
Mathilde Hjerrild Carlsen; Jonathan Jagd Hermansen / Virksomheder i samarbejde med skoler : Geografi, brancher og størrelse.
: Naturvidenskabernes Hus 2023, 22 s.
Rapport
2022
Holger Højlund; Mathilde Hjerrild Carlsen / Begejstringens grammatik
I: Ledelse af offentlig innovation: Organisering, praksis og værdiskabelse. . red. /Ditte Thøgersen; Anne Reff Pedersen. Frederiksberg : Samfundslitteratur 2022, s. 249-265
Bidrag til bog/antologi > peer review
Mathilde Hjerrild Carlsen / Familiar Strangers : Managing Engagements in Public-private Partnerships in Education.
I: Nordic Journal of Studies in Educational Policy, Vol. 8, Nr. 2, 2022, s. 119-132
Tidsskriftartikel > peer review
Mathilde Hjerrild Carlsen; Holger Højlund / Familiaritet i samskabelse
I: Lederliv, Vol. 2, Nr. Forår, 2022
Tidsskriftartikel > peer review
2020
Mathilde Hjerrild Carlsen / Ledelse af engagementer : En undersøgelse af samarbejde mellem folkeskoler og virksomheder i Danmark.
Frederiksberg : Copenhagen Business School [Phd] 2020, 226 s. (PhD Series, Nr. 28.2020)
Ph.d.-afhandling
2016
Mathilde Hjerrild Carlsen; Nana Vaaben / Grænseløse organisationer : Fra co-creation til co-stabilization.
I: Social Kritik, Vol. 28, Nr. 146, 2016, s. 24-31
Tidsskriftartikel > peer review
2015
Mathilde Hjerrild Carlsen / Ledelse af innovation i skolen
I: At lede efter læring: Ledelse og organisationer i den reformerede skole. . red. /Helle Bjerg; Nana Vaaben. Frederiksberg : Samfundslitteratur 2015, s. 339-355
Bidrag til bog/antologi > peer review
Flere resultater ...(i alt 16 )