Det sociale liv

Når du starter på CBS, vil du møde en masse nye mennesker. Du bliver både en del af sociale fællesskaber på campus og faglige fællesskaber på studiet og på tværs af uddannelser.

Vi tager godt i mod dig

På CBS går vi op i, at du bliver en del af de fællesskaber vi har, og at du kommer godt fra start. Vi ved fra vores studerende, at det betyder rigtig meget, at du får et godt studieliv på universitetet. Derfor vil du i løbet af de første introdage møde nuværende studerende, der tager godt imod dig og sørger for at du møder dine medstuderende i trygge rammer. Der vil være en masse aktiviteter, så I sammen får en introduktion til fag og undervisning, og til det sociale liv på campus.

Læs mere om studiestarten for bachelorstuderende og studiestarten for kandidatstuderende.

Mange muligheder for sociale fællesskaber

På CBS er der flere muligheder for at blive en del af det sociale liv på campus. Hvis du slår dig ned i studentercafeen Nexus, kan du møde studerende fra andre studieretninger. Her kan I spille et brætspil over en flat white eller joine bingo aften.

Du kan også blive medlem af en af de mere end 130 studenterforeninger, der findes. Her kan du helt sikkert finde en, der matcher dine interesser. Der findes bl.a.:

• Paddletennis, cykling eller yoga
  • Sustainability, klima og litteratur
  • Krea, kunst og kor
  • Blockchain, krypto og start-up
  • Mad, vin  eller film

Og har du en hobby, som du gerne vil udbrede, er der også rig mulighed for, at du kan starte din egen studenterforening.

Hvis du gerne vil have indflydelse på dagligdagen på dit studie, kan du gå ind i studenterpolitik på CBS eller i studienævnet på din uddannelse. Her er der udvalg med fokus på trivsel og kvalitet på uddannelsen.

Nogle uddannelser har også deres egen studenterorganisation, hvor du kan hjælpe til med at arrangere sociale aktiviteter og fester for dine medstuderende. Der er også god mulighed for at få et bredt netværk med studerende fra andre uddannelser og årgange, hvis du går ind i arbejdet med at lave lave studiestart for nye studerende.

Faglige fællesskaber på CBS

Du bliver hurtigt en del af de faglige fællesskaber i undervisingen på CBS. Ofte skal du arbejde sammen med andre studerende i en gruppe. Det kan både være til fremlæggelser i undervisningen, eller når I skal skrive eksamensopgave sammen. Nogle gange er det underviseren, der placerer dig i gruppe, andre gange skal du selv finde studerende at danne en gruppe med.

Der er også mange, der laver frivillige læsegrupper undervejs i semestret eller i eksamensperioden. Gruppen kan du bruge til sparring omkring stoffet og til at løse opgaver med i fællesskab.

Du kan læse mere om hvordan gruppearbejde er en del af studielivet her.

Vær modig og ræk ud

Fællesskaberne er et vigtigt element i et godt liv som studerende på CBS. Både i gruppen når I forbereder jer til undervisning eller eksamen, og når du hænger ud med dine medstuderende på campus.

Nogle gange bliver du automatisk en del af fællesskaberne, og andre gange skal du være modig og turde række ud efter mulighederne. Det kan kræve mod at melde sig ind i en studenterorganisation eller at møde op på campus til et arrangement. Men du vil føle dig som en del af noget større og ofte få et bredt netværk på CBS.

Sidst opdateret: Web editor - Student Communications // 31/05/2024