Cand.merc.(kom.) - erhvervsøkonomi og virksomhedskommunikation

Cand.merc.(kom.) giver dig en bred forståelse for kompleks, strategisk virksomhedskommunikation både internt og eksternt i virksomheder og andre typer af organisationer – særligt med henblik på opnåelse af forretningsmæssige mål i en global kontekst.

Om uddannelsen

Cand.merc.(kom.) beskæftiger sig med kommunikation i et organisatorisk og forretningsmæssigt perspektiv. Udgangspunktet er, at når virksomheder og andre organisationer skal agere kommunikativt for at nå deres mål, kræver det både konkret og strategisk overblik ift. såvel kommunikationens formål som den overordnede ramme, kommunikationen skal udfoldes indenfor. Du lærer derfor at gennemskue, forklare, udvikle og ændre kommunikative og strategiske processer i komplekse, foranderlige – og også ofte globale – organisatoriske sammenhænge. Dermed lærer du også at forstå og analysere, kommunikation og mediers centrale rolle i at adressere komplekse samfundsmæssige udfordringer og de dilemmaer, de kan skabe for organisationer. 

Uddannelsen giver dig et teoretisk og analytisk fundament for at arbejde strategisk med kommunikation – i samspil med de forretningsmæssige mål og virksomhedens interne og eksterne virkelighed. Det handler både om at forstå at lede kommunikative processer – og at forstå kommunikationens betydning for ledelse.

Udgangspunktet på cand.merc.(kom.) er, at kommunikation spiller en central rolle for virksomheders handlemuligheder, både i forhold til politiske, sociologiske og samfundsøkonomiske forhold. På studiet får du mulighed for at beskæftige dig med digitale medieteknologiers rolle for organisationers kommunikation, både som mulighed og udfordring.
 

Specialiser dig på 2. semester
På 1. semester følger alle studerende de samme fag, mens du på 2. semester skal vælge mellem 4 forskellige profiler. Du kan specialisere dig inden for:

  • Digital Media, Organisation, and Communication - DMOC
    På DMOC-profilen får du en teoretisk, strategisk og praktisk indføring i de muligheder og udfordringer, som udbredelsen af digitale medieteknologier udgør for kommunikation, organisation og ledelse. Kurserne på denne profil giver dig dels indblik i de organisatoriske muligheder og udfordringer, som digitale medier skaber, og dels mulighed for at opbygge teoretiske, analytiske og praktiske kompetencer i forhold til at planlægge og udføre kommunikation via digitale medier.
     
  • International Business and Society - IBS
    På IBS-profilen får du teoretiske og analytiske perspektiver på internationale virksomheders håndting af tiltagende forventninger om at bidrage til løsningen af presserende samfundsproblemer, udvikle bæredygtige forretningsmodeller og håndtere kommunikative interaktioner med andre samfundsaktører. Herunder anlægges både forretningsmæssige som samfundsmæssige perspektiver, for at du bliver i stand til at operere analytisk og strategisk i en omskiftelig global virkelighed.
     
  • Markets, Organisations, and Data Analytics - MODA
    På MODA-profilen får du avancerede metodologiske og teoretiske kompetencer. Herunder vil du lære at udarbejde og bearbejde strategiske forbrugeranalyser og adfærdsforudsigelse, i lyset af den digitale transformation af markeder, forbrugerlivsstil, kulturelle systemer og økonomiske praksisser. 
     
  • Public Affairs and Political Communication - PPC
    På PPC-profilen får du dyb indsigt i, hvordan public affairs fungerer i et transformativt samfund, hvor dilemmaer, gensidige afhængigheder, og uklarheder er stærkere end nogensinde. Du får også indsigt i hvordan alle aktører, virksomheder såvel som lokale- og internationale NGO'er og offentlige agenturer, har behov for at agere strategisk i forhold til en ukendt fremtid. Profilen lærer dig at forstå og adressere politisk relaterede udfordringer, håndtere hyperkompleksitet, konflikt og høj forandringshastighed. Du lærer også at håndtere forskellige kommunikationsstrømme mhp. at opbygge samarbejdsrelationer, der kan adressere udfordringer, som f.eks. virksomheder, NGO’er og offentlige agenturer står overfor.

Bemærk, du skal først i løbet af 1. semester tilmelde dig den profil, du gerne vil følge. Den enkelte profil kun oprettes, hvis der er et tilstrækkeligt antal tilmeldte, så det er dermed ikke sikkert, at alle 4 profiler oprettes hvert år.

 

Oversigt over uddannelsen

1. semester 2. semester 3. semester 4. semester
1. quarter 2. quarter

Profil*
(30 ECTS)

Valgfag / Praktik / Udveksling
(30 ECTS)

Speciale
(30 ECTS)

Globale transformationer,
risikostyring og kriseledelse 

(7,5 ECTS)

Transformationens
politik -  samfundstendenser og ledelse i organisationer

(7,5 ECTS)

Strategi og
kommunikation

(15 ECTS)

Du kan læse mere om uddannelsen, det faglige indhold og eksamener i studieordningen for cand.merc.(kom.) - erhvervsøkonomi og virksomhedskommunikation
 

*Profiler

Her finder du kursusbeskrivelser for de fag, der indgår i de 4 forskellige profiler på 2. semester.

 

Sidst opdateret: Web editor - Student Communications // 06/12/2024