Hæder til to CBS-studerende

- Analyse af ugeaviser får 1. præmie på Mediekonferencen 2008

13/02/2008

Analyse af ugeaviser får 1. præmie på Mediekonferencen 2008

De lokale ugeaviser er populære hos læserne. Mange mennesker læser de gratis lokale ugeaviser, som man får ind ad brevsprækken. Men hvorfor er læserloyaliteten så stor? Og hvad kan ugeaviserne gøre for at holde fast på læserne i en tid, hvor vi bombarderes med et hav af gratisaviser og læsestof på nettet?

Det har Tina Byriel Brøndum Andersen og Line Myhre Christensen undersøgt i deres kandidatafhandling om læserloyalitet og ugeaviser. De har begge læst marketing, kommunikation og management på CBS, og deres afhandling vandt i begyndelsen af februar 1. præmien på 30.000 kroner i en konkurrence for kandidatstuderende om ugeavisernes fremtid.

Læserne kan lide lokalnyheder

- Næsten 80 procent læser de lokale ugeaviser. De lokale nyheder er noget af det, som læsere er mest glade for. For at bibeholde de mange tilfredse læsere bør ugeaviserne i fremtiden fokusere om muligt endnu mere på lokalnyheder, siger Tina Byriel Brøndum Andersen.

Hun fortæller, at læserloyaliteten og tilfredsheden er størst blandt mennesker, der bor uden for de større byer:

- Det hænger blandt andet sammen med, at folk på landet har en større tilknytning til lokalområdet. De interesser sig meget for, hvad der sker lokalt, forklarer Tina Byriel Brøndum Andersen.

Ugeaviserne skal også forbedre deres image i lokalområdet, hvis de skal holde fast på læserne, fastslår de to nu færdige kandidater, Tina Byriel Brøndum Andersen og Line Myhre Christensen. Ugeaviserne skal blandt andet være aktive og synlige i lokalsamfundet.

Konkurrencen:

Vinderne af konkurrencen om fremtidens ugeaviser, der var udskrevet af Post Danmark og Ugeaviserne, blev offentliggjort i forbindelse med Mediekonferencen 2008. Konferencen arrangeres af Danske Dagblades Forening.

Sidst opdateret: Sekretariat for Ledelse og Kommunikation // 14/02/2008