Sådan ser den danske kreative klasse ud

CBS udgiver central rapport

10/10/2005

‘The Geography of the Danish Creative Class: A mapping and Analysis’  er titlen på en rapport CBS offentliggør i dag. Rapporten omhandler den danske kreative klasse og er led i et internationalt forskningsprojekt, hvor CBS sammen med Richard Florida (ophavsmanden til bestselleren fra 2002 "The Rise of the Creative Class") og et hold af europæiske kolleger lige nu efterprøver og sammenligner teserne om den amerikanske kreative klasse i europæisk og dansk sammenhæng.

Rapporten giver et overblik over den danske kreative klasses geografiske placering, dens størrelse og sammensætning samt en analyse af sammenhængen mellem den geografiske lokalisering og regional teknologisk og økonomiske udvikling.

”Den kreative klasse findes i høj grad i Danmark, og selvom den har meget til fælles med den amerikanske, fordi den flokkes til byområder med diversitet og kulturudbud, adskiller den sig også meget. Den tiltrækkes nemlig også af velfærd målt ved et godt udbud af offentlige serviceydelser samt lav arbejdsløshed," siger lektor og projektleder Mark Lorenzen.

"Den danske kreative klasse er, ligesom i USA, meget skævt fordelt geografisk. Der er kun to store byer, der rigtigt trækker: København og Århus, mens Odense og Vejle synes at være for små til at tiltrække rigtigt mange af den kreative klasse. Alligevel tiltrækker eksempelvis Sønderborg, Svendborg og Marstal en overraskende stor del af den kreative klasse," slutter Mark Lorenzen.

Det er CBS' imagine..Creative Industries Research, der driver projektet. Samarbejdspartnerne i projektet er Momsfondet, Erhvervs- og Boligstyrelsen og universiteter i Lund, Oslo Cardiff, Bonn, Toronto, Utrecht og Tampere. Projektperioden er planlagt til 2005-2006.

Rapporten kan bestilles hos Erik J. Vinther ejv.ivs@cbs.dk

Sidst opdateret: Sekretariat for Ledelse og Kommunikation // 14/10/2005