Receptionistjob førte til egen virksomhed: Vinder af CBS Startup Award skabte løsningen, hotellerne ikke vidste, de manglede

Mange studerende tager studiejobs for at styrke deres CV eller for at få økonomien til at hænge sammen, men for Frederik Kilsmark Larsen havde jobbet som receptionist et andet formål. For ham handlede det ikke kun om et supplement til SU’en, men om at tilegne sig viden, der kunne bruges til at udvikle et produkt, som ville optimere driften på hoteller.

03/12/2024

illustration CBS

Frederik Kilsmark Larsen har altid haft en passion for iværksætteri. Under coronanedlukningen, mens han stadig gik i gymnasiet, forsøgte han at starte et tøjmærke. Senere udviklede han sammen med vennen Alfred Steensen en bookingportal til autentiske oplevelser.

Ideen fik dog aldrig fodfæste, men iværksætterdrømmen levede videre, og i dag driver han sammen med Alfred Steensen og Christian Notarmaso Pone, virksomheden Syncdesk, som for nylig blev udråbt som en af vinderne af CBS Startup Award. En konkurrence, der hylder særligt lovende startups med rødder i CBS’ iværksættermiljø.

illustration CBS

Receptionistjob blev starten på en startup

Vi kunne mærke, at de samtaler, vi havde med receptionistchefer eller hoteldirektører kun gav os overfladisk viden. Det gav os ikke den dybdegående forståelse, vi havde brug for, for at kunne udvikle et virkelig godt produkt

- Frederik Kilsmark Larsen

Syncdesk er en centraliseret kommunikationsplatform for hoteller, som blev skabt efter, at Frederik og Alfred indså, at forretningsmodellen for deres oplevelsesplatform ikke kunne bære. De var imidlertid fast besluttede på at fortsætte inden for turismebranchen.

”Vi var nysgerrige på at forstå, hvordan vi kunne samarbejde med de større aktører i branchen. Derfor begyndte vi at kontakte hoteller for at få indsigt i deres hverdag og finde ud af, hvor vi kunne gøre en forskel,” fortæller Frederik Kilsmark Larsen, der i dag studerer International Business på CBS.

De indså dog hurtigt, at de ikke kunne få den nødvendige indsigt ved blot at tale med receptionister eller hoteldirektører.

”Vi kunne mærke, at de samtaler, vi havde med receptionistchefer eller hoteldirektører kun gav os overfladisk viden. Det gav os ikke den dybdegående forståelse, vi havde brug for, for at kunne udvikle et virkelig godt produkt,” forklarer Frederik Kilsmark Larsen

For at få den nødvendige erfaring og forståelse for branchens udfordringer tog Frederik Kilsmark Larsen derfor et job som receptionist på et hotel i København. Her blev han hurtigt opmærksom på, hvordan ineffektiv kommunikation kunne føre til daglige irritationer og fejl for både personalet og gæsterne.

”Som receptionist så jeg fra første parket, hvor meget tid der blev spildt på at koordinere opgaver via e-mails, postits og telefonopkald. Det er ikke unormalt, at hoteller bruger flere Word-dokumenter, Teams og mange manuelle systemer til at holde styr på opgaver og bestillinger fra gæster. Det gav os idéen til Syncdesk, som er en platform der samler hotellets kommunikation ét sted, og som gør det muligt for personalet at få opdateringer hurtigt og præcist,” fortæller Frederik Kilsmark Larsen.

Det rette team gør en forskel

For at få idéen til at blive en realitet, var det helt afgørende at samle det rette team og de nødvendige kompetencer. Alfred Steensen, der ikke havde erfaring med programmering, kastede sig derfor ud i at lære at kode, så han kunne udvikle løsningen fra bunden.

Derudover fik de også hjælp fra Christian Notarmaso Pone, som er tidligere DTU-studerende, og som nu arbejder som udvikler hos Netcompany.

"Det var afgørende at få Christian med ombord. Hans evner har gjort det muligt for os at udvikle alt internt og hurtigt løse tekniske udfordringer,” forklarer Frederik Kilsmark Larsen og understreger vigtigheden af det rigtige team:

”Det har betydet meget, at vi har kompetencerne selv i stedet for at bruge freelancere til alt det tekniske. Det har gjort, at vi kan agere hurtigt, hvis der er kunder der har specifikke ønsker, eller hvis der er noget der driller.”

CBS’ iværksættermiljø

Det fede ved at være en del af CBS School of Entrepreneurship er, at vi sidder sammen med en masse andre unge, der laver spændende ting. Det er et inspirerende miljø, hvor man hele tiden kan få nye idéer og sparring fra andre der også kæmper for at få deres startups til at lykkes

- Frederik Kilsmark Larsen

Syncdesk er ikke kun resultatet af en stærk idé og et dedikeret team, understreger Frederik Kilsmark Larsen. Miljøet på CBS School of Entrepreneurship (CSE) har spillet en afgørende rolle for virksomhedens udvikling.

”Det fede ved at være en del af CBS School of Entrepreneurship er, at vi sidder sammen med en masse andre unge, der laver spændende ting. Det er et inspirerende miljø, hvor man hele tiden kan få nye idéer og sparring fra andre der også kæmper for at få deres startups til at lykkes,” fortæller Frederik Kilsmark Larsen.

CBS School of Entrepreneurship er et centralt element i CBS’ strategi for at støtte innovation og iværksætteri blandt studerende. Her får studerende adgang til rådgivning, netværk og programmer, der dækker alt fra ledelse og finansiering til bæredygtighed og forretningsudvikling.

”Vi ser det som essentielt at skabe et miljø, hvor studerende kan eksperimentere med at bygge virksomheder. Det understøtter CBS’ mission om at transformere samfundet gennem erhvervslivet,” forklarer Ashlea Wallington, der er Director for Innovation & Entrepreneurship hos CSE.

Råd til kommende iværksættere

I dag arbejder de tre iværksættere på at skalere Syncdesk og udvide deres produkt til endnu flere hoteller. Selvom de nu kan kalde sig en prisvindende startup, har vejen dertil ikke været uden udfordringer. De har måttet navigere gennem både tekniske og organisatoriske forhindringer, men har samtidig lært meget undervejs.

“En af de største udfordringer har været at finde det rette fokus. Der er utallige muligheder for produktudvikling, og det kræver stor disciplin at vælge de rigtige prioriteter,” forklarer Frederik, som særligt har ét råd til andre, der drømmer om at blive iværksættere:

”Kom ud og prøv det af. I stedet for at bruge måneder på at udarbejde perfekte forretningsplaner, så tag direkte kontakt til dine potentielle kunder. På den måde kan du hurtigt få testet, om idéen holder vand, og du sparer dig selv for en masse spildtid. Det vigtigste er at få feedback så tidligt som muligt, så du kan justere din idé, før du investerer for meget tid og for mange ressourcer.”

Sidst opdateret: Sekretariat for Ledelse og Kommunikation // 03/12/2024