CBS Impact topmøde: Hvor danske føler Danmarks største virksomheder sig?
Danmark er i dag hjemstavn for nogle af de største globale virksomheder inden for sundhedspleje, shipping, bryggerier, mejerier, service, legetøjsproduktion, pumper og husholdningsudstyr. Det giver Danmarks største virksomheder et kolossalt ’Business in Society Impact’.
Med afsæt i CBS’ ’Business in Society’ strategi og i anledning af CBS’ 100 års jubilæum satte Impact-projektet sig i begyndelsen af året for at undersøge det ’fodaftryk’, som fire af disse virksomheder – Novo Nordisk, Danske Bank, Arla Foods og Maersk Group – har sat og sætter på Danmark... og omvendt.
Udgangspunktet er den dramatiske strukturændring, der har præget den danske økonomi og dansk erhvervsliv, der traditionelt er præget af små og mellemstore virksomheder, gennem de seneste 25 år. I 1990 svarede de ti største danske virksomheders samlede årlige omsætning til 19,5 procent af Danmarks årlige BNP. I 2015 var tallet 45 procent.
Hvad betyder det for en koncern at føle sig dansk?
- Vi satte os med Impact-projektet for at undersøge, hvad det betyder for Danmark – og for virksomhederne selv – at disse danske fyrtårne, der har vokset og transformeret sig til globale giganter, er og opfatter sig selv som danske, fortæller projektlederen, lektor Martin Jes Iversen fra Department of Management, Politics and Philosophy (MBP), og fortsætter:
- Hvordan har deres opfattelse af sig selv som danske virksomheder med hjem i Danmark påvirket dem og deres ageren i forhold til det danske samfund? Hvordan har denne selvopfattelse ændret sig i takt med, at de er blevet mere og mere internationale? Vil giganterne blive ved med at være danske i fremtiden?
Selv om de er meget forskellige, har de fire virksomheder alle haft en ekstraordinær indflydelse på både det danske samfund og de globale markeder, hvor de opererer. Projektet indebærer en foreløbig undersøgelse af virksomhedernes økonomiske, sociale og miljømæssige ’fodaftryk’ med fokus på, hvordan de har reflekteret over og engageret sig i deres betydning for det danske samfund over de seneste år.
De store koncerner engagerer sig aktivt i samfundet
Projektet har et meta-fokus på refleksion og selvopfattelse frem for på mere konkret gennemslagskraft i samfundet:
- Blandt de ting, vi har afdækket, er, at virksomhederne i takt med deres vækst og betydning er blevet mere og mere konkrete og bevidste i deres politik for deres plads i og betydning for det danske samfund. Det viser sig også, at de – med udgangspunkt i deres egne opfattelser af betydning, position og samfundsansvar – afsætter ressourcer til initiativer og påtager sig ansvar for, at Danmark fungerer som samfund, fortæller Martin Jes Iversen.
Arbejdet med at få struktureret forskningsresultaterne og formuleret konklusionerne står stadig på. De er dog så langt fremme, at Martin Jes Iversen og hans samarbejdspartner på projektet, MPP-adjunkt Ida Lunde Jørgensen ligger i konkrete forhandlinger om at publicere dem i bogform med Routledge, et af verdens førende akademiske forlag inden for humaniora og samfundsvidenskab.
Samtidig skal undersøgelsen udgøre forskningsbaseringen på et valgfag om store internationale virksomheders opfattelse af deres betydning for samfundet over tid, som Martin Jes Iversen og Ida Lunde Jørgensen er i gang med at tilrettelægge.
Danmarks store afhængighed af ganske få virksomheder
Torsdag den 16. november præsenterer forskerne bag Impact-projektet udvalgte resultater fra den igangværende undersøgelse med et oplæg på CBS Impact topmødet. Her præsenterer også et panel bestående af de fire virksomheders administrerende direktører – Danske Banks Thomas Borgen, Novo Nordisks Lars Fruergaard Jørgensen, A. P. Møller-Mærsks Søren Skou og Arla Foods’ Peder Tuborgh – sig selv og deres virksomheder og diskuterer emnet.
Erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) vil tale om ’Erhvervspolitiske drømmescenarier for Danmark i den globale verden’, og DI’s administrerende direktør Karsten Dybvad, der også er formand for CBS’ bestyrelse, vil tale om ’Business in Society. Erhvervslivets perspektiv på hvad CBS skal gøre mere af de næste 100 år’.
Jim Hagemann Snabe, bestyrelsesformand i A. P. Møller-Mærsk og adjungeret professor på CBS, er hovedtaler om ’Nye principper for strategi, innovation og ledelse i den fjerde industrielle revolution, og Martin Jes Iversen vil selvfølgelig præsentere Impact-undersøgelsen og tale om dens kontekst lige nu for udviklingen de næste årtier.
- Jeg kan foromtale to konkrete konklusioner fra undersøgelsen. Den ene er, at vi i Danmark er nødt til at ændre vores selvopfattelse som samfund. Så store, som de er, udgør vores største virksomheder både et utroligt aktiv for vores velfærd og en meget sårbar akilleshæl på grund af vores afhængighed af dem, påpeger Martin Jes Iversen og fortæller videre:
- Den anden er, at disse internationale giganters utrolige vækst siden 1990 er blevet afløst af en stagnation gennem de seneste år. Det fører til spørgsmålet: hvis Danmarks store internationale virksomheder har været gennem deres ’guldalder’, hvem er så de næste, vi skal leve af?
Læs mere om ’CBS Impact Topmøde: Hvad skal Danmark leve af de næste 100 år?’ her
Topmødet er fuldt booket, men livestreames fra kl. 14 torsdag den 16. november via dette link
Faktaboks: Virksomheders impact initiativ
Virksomheders Impact initiativ er en afdækkende undersøgelse af fire af Danmarks største virksomheders ’fodspor’ i det danske samfund – Novo Nordisk, Danske Bank, Arla Foods, Maersk Group. Det er også et ’Business in Society’ forskningsprojekt, ledet af lektor Martin Jes Iversen fra Department of Management, Politics and Philosophy. Undersøgelsen præsenterer udvalgte resultater ved CBS Impact Topmødet torsdag den 16. november.