Med egne ord: CEO & Executive Director Lise Kingo
Lise Kingo til morgenmøde i hjørnekontoret på Manhattan - bemærk wienerbrødet (the Danish pastries).
Hvordan var du som studerende på CBS?
Jeg var en utroligt fokuseret studerende. Mit mål var hurtigt at få en grundlæggende økonomisk og forretningsmæssig viden som supplement til min humanistiske baggrund inden for oldtidskundskab og religionsvidenskab. Det var en klar forudsætning for, at jeg kunne gøre det godt i de jobs, jeg havde under HD studiet.
Under første del af HD-studiet arbejdede jeg på reklamebureau, hvor jeg blandt andet var regnskabsansvarlig, og da jeg tog 2. del af HD-studiet i Afsætningsøkonomi, havde jeg lige fået job i Promotionafdelingen i Novozymes.
Hvordan fik du dit første job, efter du blev færdig på CBS?
Som sagt havde jeg allerede job i Novozymes, men med en HD i Afsætningsøkonomi kunne jeg nu give den fuld gas og gribe de muligheder, der var i en stor international virksomhed, som allerede dengang arbejdede seriøst på at være en ansvarlig, bæredygtig og langsigtet forretning.
Særligt koblingen mellem det humanistiske og økonomiske viste sig at være en fantastisk indgang i det arbejde, som blev til et 25-årigt karriereforløb i Novozymes og senere i Novo Nordisk.
Hvilke øjeblikke i din karriere har været de vigtigste for dig – og hvorfor?
Jeg har haft mange helt fantastiske øjeblikke i mit arbejdsliv, men hvis jeg blot skal fremhæve et par stykker, så var det at blive udnævnt til virksomhedens første kvindelige koncerndirektør i Novo Nordisk i 2002. Det var meget stort og blev starten på en helt unik rejse, hvor jeg igennem 13 år var en del af koncerndirektionen.
Vi var et ‘dream team’, der drev virksomheden frem til at være en af verdens mest succesfulde forretninger – såvel finansielt som miljømæssigt og socialt. I koncerndirektionen var det en klar forudsætning at have den økonomiske og forretningsmæssige værktøjskasse på plads, men det var også en styrke, at jeg kunne tilføre det mere humanistisk værdibaserede perspektiv.
Et andet højdepunkt i min karriere var at blive udnævnt til direktør for UN Global Compact af den tidligere FN Generalsekretær Ban Ki Mon. Det øjeblik, hvor jeg trådte ind i FN’s generalforsamlingssal og vidste, at lige om lidt ville denne nyhed blive offentliggjort – det var stort og ganske uforglemmeligt. Det var lidt som at binde en sløjfe på mit samlede karriereforløb.
Hvad er den vigtigste erfaring, du fik på CBS, som du stadig bruger i dit daglige arbejdsliv?
I dag er jeg CEO for UN Global Compact, som vi i videst muligt omfang driver som en global forretning. Så jeg bruger al min viden fra HD-studiet hver dag på at drive vores globale strategi, som fokuserer på at skabe balanceret vækst, optimere vores organisation i New York og de mere end 70 lokale netværk over hele verden samt at styrke vores brand og kundetilfredshed.
Igennem årene hos Novozymes og Novo Nordisk har jeg også haft meget glæde af alle de gode marketingværktøjer, som man får med sig fra en HD, og vigtige temaer som stakeholdermodeller, produktintroduktionskurver og læringskurver har været helt essentielle for mig, når jeg har skulle forklare, hvorfor ansvarlig forretning er god forretning og to sider af samme sag, både internt og eksternt.
De sidste par år har jeg brugt AIDA modellen til at forklare mit globale team, hvordan vi lancerer Verdensmålene til virksomheder over hele verden ved først at skabe ’Awareness’, så ’Interest’, ’Desire’ og ’Action’. Vores globale kampagneslogan er ’Making Global Goals Local Business’, og sidst vi spurgte var 75 procent af vores virksomheder i gang med at arbejde med målene og i 69 procent af virksomhederne er dette arbejde anført af CEO’en selv. Så vi er kommet rigtig godt fra start.
Har du beholdt en relation til CBS, siden du blev færdig?
CBS er en helt central institution både i Danmark og internationalt og meget anerkendt i mine kredse. Jeg har haft en tæt relation med rektor Per Holten-Andersen gennem årene, blandt andet gennem forskelligt bestyrelsesarbejde, men også med diverse dygtige professorer som arbejder med ansvarlig forretningsdrift – og med mange studerende.
Jeg er stolt over at kunne sige, at CBS er partner i UNGC’s PRME initiativ (Principles for Responsible Management Education), og vi havde fornylig et hold engagerede CBS studerende på besøg på vores kontorer i New York, så der er masser af samarbejdsflader.