Hurtige brugere stiller nye krav til virksomheder
Privatfoto
Det vil næppe overraske nogen, at der er fart på i Google. Men selvom tempoet er højt internt i virksomheden, er kundernes hastighed den vigtigste, fortæller Peter Scharff. Han er Googles Nordiske Country Manager for salg til små og mellemstore virksomheder i Norden, og han arbejder til daglig i Googles europæiske hovedkvarter i Dublin.
- Helt basalt, så er virksomheder nødt til at være hurtigere med brug af ny teknologi og udvikling end brugernes forandringstempo, hvis de vil have succes. Og lige nu presses virksomhederne af, at kundernes forandringstempo er rasende hurtigt, siger Peter Scharff.
To gutter i en garage
Han deltog for nylig ved et arrangement på CBS om digitale trends, hvor han blev spurgt, hvad han frygtede mest. Han svarede med et smil ”to gutter i en garage med en god ide”. Det er til dels en henvisning til den opstartsmetode, der var første skridt for selskaber som Apple eller Amazon – og også Google selv.
Men svaret lyder også sådan, fordi brugerne i øjeblikket tager ny teknologi til sig med en utrolig hastighed. Derfor kan små startups få stor indflydelse på udviklingen på meget kort tid, fordi brugerne står klar til at tage imod ny teknologi.
- Det stiller enormt store krav til virksomheders forandringsparathed, og den udvikling er kommet for at blive. Men fremtiden vil kun byde på hurtigere forandring og teknologisk udvikling, så man kan lige så godt vænne sig til det, siger Peter Scharff.
For et etableret selskab som Google er spørgsmålet så, hvordan man undgår at blive et af de mange eksempler på firmaer, der pludselig overhales indenom af ny teknologi, der ikke kunne forudses. I Googles tilfælde er en del af løsningen at søsætte mange nye projekter, der kan virke som science fiction. Eksempelvis balloner, der udsender trådløst internet til øde egne.
- Det er vigtigt, at man tør lave fejl for at skabe nye ting og være nytænkende. Det er bare også rigtig vigtigt, at det ikke altid er dyre fejl, siger Peter Scharff.
Det er ikke nok at ville ind i branchen
Hvis man ikke bliver afskrækket af den høje hastighed og drømmer om et job i den digitale industri, er der specielt én ting, man skal gøre sig klart. Det er ikke nok at få jobbet, hvis man vil have succes i branchen.
- Man skal have et drive og en ambition. For det går så stærkt, at hvis drømmen bare er at komme ind i branchen, så bliver man overhalet af andre. Man skal ville noget med at komme ind og bidrage med sine specielle evner, siger Peter Scharff.
Han oplever blandt andet den gejst hos medarbejderne, når de oftere end på andre arbejdspladser inviterer ham til morgenmøder eller kaffemøder for at høre hans mening.
- Det har været utroligt inspirerende at opleve, at jeg bliver opsøgt af de her unge kolleger, der ser mine erfaringer som noget værdifuldt, de gerne vil lære af. De er videbegærlige og nysgerrige, og de er super dygtige, siger Peter Scharff.
Men de ansattes gåpåmod og høje vidensniveau stiller også krav til både ansatte og chefer.
- Man kan ikke gå ind i et møde i Google og tage en slapper – så bliver man overhalet. Man skal virkelig være på hver gang, for der er så stor hjernekraft og lyst til at levere til brugerne.
Du skal hele tiden konkurrere med dig selv – og andre
Heldigvis for Peter Scharff ligger det ham ikke fjernt hele tiden at udvikle og forbedre sig. Han kommer fra en meget kreativ familie. Men han har efter eget udsagn ti tommelfingre, så han har altid vidst, at det var hovedet i stedet for hænderne, han måtte bruge kreativt.
Han beskriver sig selv som meget konkurrencepræget, og det viser sig i hans tilgang til karrieren. Allerede da han var ved at tage en bachelor i Business, Language and Culture (tidligere SPRØK) på CBS, tænkte Peter Scharff over, hvordan han kunne stå stærkest, når han var færdiguddannet.
Derfor tog han et job i en tysk virksomhed, da han havde færdiggjort sin bachelor. Han kom på kort tid til at sidde som nordisk chef for en del af virksomheden, hvor han som 24-årig skulle overtage en trecifret millionomsætning og vænne sig til kulturen i en gammeldags familiejet, tysk virksomhed.
- Jeg skulle møde senest klokken otte hver morgen, og jakkesæt og slips var påkrævet uanset hvad. Men det lærte mig at gøre tingene ordentligt og til tiden og optræde professionelt. Og jeg skulle måske gøre det endnu mere end mine kolleger på grund af min alder, siger Peter Scharff.
Selvom arbejdsgiveren forsøgte at holde på ham, var Peter Scharff fast besluttet på at vende tilbage til CBS og få en Master-uddannelse. For det var der ikke andre i hans familie, der havde. Men disciplinen og arbejdsiveren i den tyske virksomhed havde smittet af, og derfor blev han rastløs af kun at studere. Sammen med to medstuderende startede han derfor en virksomhed, mens han læste til kandidat.
Virksomheden eksisterer endnu, men Peter Scharff stoppede efter nogle år for at få andre udfordringer. Det har ledt til stillinger i TDC, hvor han var ansat i syv år, og hvor han også tog en Executive MBA fra CBS samt et kortere ophold i Viasat, inden han startede hos Google.
Der skulle ske noget nyt
For omkring halvandet år siden, besluttede han sammen med sin kone, at der skulle ske noget nyt med karrieren, og at det skulle ske i udlandet.
Han fik kontakt til Google, og efter nogle måneder, blev han tilbudt en stilling i Dublin. Han har nu været chef i Google i et halvt år, hvor hovedparten af hans tid går med ledelsesopgaver og at styre forretningen i den rigtige retning.
Han oplever kulturen i den digitale gigant som meget forskellig fra virksomheder, han tidligere har været i.
- Google er parat til at ændre på tingene hele tiden, og kulturen er helt unik på den måde. Organisationen er ekstremt flad, og det forventes at alle taler med alle. Der bliver lagt meget stort ansvar på den enkelte, og det forventes, at man løfter og rækker hånden op og bruger sit netværk til at blive bedre hele tiden.
Og det miljø betyder, at Peter Scharff har fundet den arbejdsplads, hvor han selv mener, at han passer bedst ind. Og der er ingen tvivl om, at han ikke blot er tilfreds med at have fået jobbet i Google.
- Min ambition er, som den altid har været, at se, hvor langt det kan bære her. Så længe der ikke er nogen, der siger at min faglige, mentale eller ledelsesmæssige grænse er nået, så vil jeg dygtiggøre mig og få større ansvar og påvirkningskraft i organisationen. Det ved min chef godt – og det forventer han også.
Peter Scharff blev interviewet i forbindelse med arrangementet ”Digital Power” den 24. marts, der var arrangeret af CBS Career Centre og Marketinglab. Hold dig opdateret om kommende arrangementer i CBS Alumnis LinkedIn-gruppe og på CBS.dk/alumni.