CBS-forsker styrker samarbejdet mellem virksomheder og startups

Hvad er de nyeste trends inden for samarbejde mellem etablerede virksomheder og startups? Hvordan struktureres disse samarbejder, og hvor stor en andel ejer virksomhederne i hver startup? En ny rapport kaster lys over Corporate Venture Capital (CVC) i Norden og giver indsigt i, hvordan begge parter kan få mest muligt ud af samarbejdet.

03/09/2024

I de seneste år har samarbejdet mellem store virksomheder og startups, kendt som Corporate Venture Capital (CVC), oplevet en markant stigning. Denne udvikling understreger, at erhvervsledere ser betydelige muligheder i strategiske partnerskaber med startups som en vej til teknologisk innovation.

“Store virksomheder har teknologien, produktionen, markedsekspertisen, de økonomiske ressourcer og netværket. Startups bringer innovation, nye idéer og en evne til at udfordre status quo. Når disse to verdener mødes, kan der opstå et stærkt og dynamisk samarbejde, der forener det bedste fra begge verdener,” forklarer Francesco Di Lorenzo, lektor ved CBS.

Francesco Di Lorenzo har for nylig udgivet en omfattende rapport, der opsamler data om Corporate Venturing-strategier fra førende virksomheder i Norden. Rapportens formål er at afdække, hvordan disse virksomheder identificerer, strukturerer, leder og vurderer deres samarbejder med startups, med et særligt fokus på Corporate Venture Capital.

Brug andres erfaringer

Et godt eksempel på et succesfuldt samarbejde er partnerskabet mellem den danske startup Onomondo og Mærsk. Mærsks investering gav ikke kun økonomisk støtte, men øgede også Onomondos kundebase markant.

Francesco Di Lorenzo har gennem årene haft dialog med store virksomheder som Mærsk, Nordea og Danfoss for at lære mere om, hvordan de investerer i og samarbejder med startups.

Rapporten, baseret på data fra 32 nordiske virksomheder (heraf 60% danske), analyserer Corporate Venture Capital og viser, hvordan samarbejderne mellem store virksomheder og startups er struktureret. Den afslører, hvor stor en investering og ejerskab virksomhederne opnår i hver enkelt startup, samt hvilke ressourcer og nøglepersoner der er involveret, forklarer Francesco Di Lorenzo.

Rapporten viser også, at 40% af danske virksomheder saminvesterer med andre firmaer, hvilket er markant højere end det globale gennemsnit på cirka 10%. Dette peger på en stigende interesse for Corporate Venture-aktiviteter i Danmark.

Selvom der er store fordele ved samarbejder mellem etablerede virksomheder og startups, er succesen ikke garanteret. Synergier opstår ikke af sig selv; de skal opdages og udvikles, så begge parter kan vokse. Her kan andre virksomheders erfaringer være afgørende, understreger Francesco Di Lorenzo.

“For at få mest ud af disse samarbejder er det en god idé at se på, hvad andre har gjort. Der er succeshistorier derude. Derudover er det vigtigt at have en klar og langsigtet plan for samarbejdet og at være meget tydelig omkring, hvorfor man vil indgå i partnerskabet. Er det for at udvikle nye produkter, nå en ny målgruppe eller løse en specifik teknisk udfordring?”

Francesco Di Lorenzo mener, at flere danske store og mellemstore virksomheder bør overveje strategiske og langsigtede samarbejder med dynamiske iværksættere. “Det kan skabe ny værdi for virksomhederne og samtidig styrke det overordnede innovative og entreprenante økosystem i Danmark.”

CBS faciliterer videndeling

Rapporten, som blev udgivet i samarbejde med TechBBQ, var kun starten. I april 2024 var Francesco Di Lorenzo vært for en stor konference på CBS, sponsoreret af Institut for Strategi og Innovation, hvor man delte indsigter med det danske erhvervsliv. Her diskuterede eksperter udfordringer og muligheder i samarbejder mellem virksomheder og startups.

Repræsentanter fra det danske erhvervsliv fik mulighed for at dykke ned i de forskellige tilgange og strategier, som de førende virksomheder i Danmark og Norden bruger.

“Formålet med undersøgelsen er ikke blot at indsamle og analysere data, men også at skabe en platform, hvor virksomheder kan mødes og udveksle erfaringer,” forklarer Francesco Di Lorenzo.

“Det føltes som en afslutning på en proces, men det er faktisk bare begyndelsen. Det er afsættet for et meget ambitiøst projekt, som jeg håber at kunne gennemføre over de næste år: at skabe et skandinavisk fællesskab omkring samarbejder mellem virksomheder og startups.”

Tre gode råd til virksomheder, der vil investere i startups:

1. Fokuser på at opbygge en produktiv samarbejdsaftale, der rækker ud over investeringsdelen.
  2. Tænk over, hvordan samarbejdet kan bidrage til virksomhedens vækstmål og kerneområder.
  3. Opbyg solide interne retningslinjer, der sikrer, at alle relevante afdelinger i virksomheden er enige om samarbejdet med startups.
Sidst opdateret: Sekretariat for Ledelse og Kommunikation // 03/09/2024