Fremtidens eksperter: Brandingkonsulenten vil grave dybere

Fremtidens eksperter er en serie, hvor vi i kort format præsenterer nogle af de yngre forskere på CBS. Hvad forsker de i, og hvem er de? I dag møder vi ph.d.-studerende Anne Toldbod Jakobsen fra Institut for Afsætningsøkonomi.

10/07/2024

Anne Toldbod Jakobsen

Hvorfor blev du forsker?

Efter at jeg blev kandidat på CBS, arbejdede jeg i seks-syv år i reklamebranchen med brandstrategier. Mit fokus var på forbrugerkultur, og det fik jeg lyst til at grave dybere i. Så var det oplagt med en ph.d.

Hvad skal din afhandling afdække?

Jeg forsker i klimavenlige madvaner – eller manglen på samme – ud fra et forbrugerperspektiv. Hvilke værdier driver os, når vi vælger aftensmaden? Og hvordan kan vi bruge den viden til at påvirke forbrugeren i en mere klimavenlig retning? Det er et meget relevant spørgsmål i hele klimadebatten, for mens vi for eksempel kan skære ned på flyrejser, kan vi ikke holde op med at spise.

Hvordan vil din viden gavne andre?

Forhåbentligt kan den bidrage til, at vi spiser mere klimavenligt. Det er jo et politisk ønske. Min forskning er kvalitativ, så jeg interviewer folk, og det er interessant, at nogle af dem til at begynde med har et bestemt billede af deres madvaner, som så ikke altid holder. Jeg tror, at der ligger en udforsknings- og formidlingsopgave her.

Hvilken anden forsker beundrer du mest?

Jeg har ikke lige en forsker, jeg kan pege på. Men generelt har jeg stor respekt for de forskere, som i deres arbejde er optaget af at finde stemmer, vi ellers ikke involverer i forskningen så ofte. Der lytter vi nok meget til den hvide, vestlige middelklasse.

Hvad synes du er den vigtigste opdagelse nogensinde inden for dit forskningsfelt?

Altså, der er rigtig mange dygtige forskere på mit felt. Men det er alligevel lidt fristende at hævde, at den vigtigste opdagelse endnu ikke er gjort. For så spiste vi jo alle sammen klimavenligt.

Hvad er din største styrke og din største svaghed?

Min største styrke er nok, at jeg kan bevare roen i de faser af mit arbejde, hvor der er mange løse ender, og tingene ikke har taget form. Der har jeg nok noget erfaring fra min tid i reklamebranchen. Min svaghed er til gengæld en ukuelig tidsoptimisme, når jeg skal planlægge.

Hvad laver du helst i din fritid?

Jeg kan rigtig godt lide at læse. Jeg er lige blevet færdig med ’Mod midnatssolen’ af Dy Plambeck, og nu er jeg gået i gang med en novellesamling af Thomas Korsgaard, der hedder ’Snydt ud af næsen’. To supergode bøger. Derudover kan jeg lide at bage og være sammen med familien.

Hvilken historisk person beundrer du mest?

Pyh, den var svær. Men det må blive dem, der har turdet sætte spørgsmålstegn ved de normer og privilegier, som ikke er alle forundt – for eksempel suffragetterne eller en kvinde som Rosa Parks. Hun var borgerrettighedsforkæmper, og det var hende, som i 1955 nægtede at afgive sin plads i bussen til en hvid.

Hvad ville du gerne være, da du var lille?

Dagplejemor. Jeg elskede at lege med dukker, og så havde jeg selv en rigtig sød dagplejemor, så jeg tænkte, at det da måtte være livet at lege med babyer hele dagen.

Læs mere om Anne Toldbod Jakobsen

Sidst opdateret: Sekretariat for Ledelse og Kommunikation // 10/07/2024