Hvem er menneskerne bag AI? Megan Tobias Neely modtager prestigefyldt Sapere Aude-bevilling til at finde svaret

Adjunkt fra CBS, Megan Tobias Neely har netop modtaget en af de eftertragtede Sapere Aude-bevillinger. Hun vil forstå de forskere, der står bag AI-teknologien – en undersøgelse, der skal gøre os klogere på, hvordan AI vil påvirke vores fælles fremtid.

20/06/2024

Megan Tobias Neely. Assistant Professor in the Department of Organization at Copenhagen Business School

Fotokredit: Danmarks Frie Forskningsfond

Kunstig intelligens har revolutioneret verden på godt og ondt, men de forskere, der står bag teknologien, forbliver et mysterium. Hvem er de egentlig? Hvilke baggrunde, værdier og arbejdsmetoder former deres arbejde, og hvordan påvirker dette den teknologi, vi alle sammen møder i hverdagen?

Det er spørgsmål som disse, der er omdrejningspunktet for et nyt forskningsprojekt på CBS, ledet af adjunkt ved Institut for Organisation, Megan Tobias Neely.

Hun er en af de 38 forskningsledere, der i år har modtaget den prestigefulde Sapere Aude-bevilling på omkring 6 millioner kroner fra Danmarks Frie Forskningsfond. Med bevillingen får de mulighed for at udvikle og styrke både deres forskningsidéer og deres ledelseskompetencer.

Menneskerne bag AI

Megan Tobias Neely, adjunkt ved Institut for Organisation

Forskningsprojektet med titlen ’Building Research on Artificial Intelligence (BRAIN)’ har til formål at undersøge, hvordan sammensætningen af medarbejdere og deres daglige arbejde påvirker den AI-teknologi, de skaber, og hvilke konsekvenser det har for samfundet. Projektet kombinerer studier af arbejdspladskultur med avancerede beregningsmetoder for at analysere en førende virksomhed inden for generativ AI. Resultaterne vil have stor betydning for den aktuelle debat om, hvorvidt AI vil gøre arbejdslivet bedre eller tage vores jobs, fortæller Megan Tobias Neely:

“AI er et emne, der både er blevet sensationelt og undersøgt i medierne. Men vi hører sjældent fra de mennesker, der bekymrer sig mest om dette emne: AI-forskerne selv. For at forstå, hvordan AI påvirker vores samfund, er det vigtigt at forstå de mennesker, der skaber teknologien. Deres interesser og daglige arbejde spiller en central rolle i, hvordan AI udvikles, og dermed hvordan AI vil påvirke vores fælles fremtid.”

Det fireårige projekt vil give hende mulighed for at etablere et team bestående af to postdoc-forskere, der er eksperter inden for disse tilgange.

“Jeg er både taknemmelig og begejstret over denne fantastiske mulighed for at lede et team til at studere dette vigtige emne,” afslutter Megan Tobias Neely.

Læs også: Megan Tobias Neely modtager årets forskningsformidlingspris for at kaste lys over ulighed på Wall Street

Sidst opdateret: Sekretariat for Ledelse og Kommunikation // 20/06/2024