Hvad kan danske startups (ikke) lære af Silicon Valley?
”Software æder verden.”
Sådan skrev den amerikanske iværksætter Marc Andreessen i et efterhånden berømt essay for ti år siden.
I dag må man konstatere, at han fik ret.
Det er efterhånden længe siden, at alverdens boghandlere måtte overgive sig til det softwaredrevne Amazon, TV er blevet til streamingtjenester og musik ligeså. Det nyeste skud på stammen er AI-drevne billedgeneratorer som Dall-E og MidJourney, der udfordrer traditionelle illustratorer, kunstnere og fotografer.
Alt sammen har været drevet af den såkaldte ’Silicon Valley-model’, hvor taktikken ofte er at sætte sig på hele markedet hurtigst muligt, og vejen derhen er software.
Tiden og den teknologiske udvikling har været på Silicon Valleys side. Hvor butikker førhen var afhængige af opbakning fra lokalområdet, gjorde udviklingen af smartphones det meget nemt at nå ud på et globalt marked – hvis altså man kunne lave forretning ud af software. Og netop det, er Silicon Valley-virksomhederne er specialister i.
»Silicon Valley vil gerne lave hele verden om til software. For dem handler det om at kunne skalere forretningen op hurtigst muligt. Fokus er altså på kvantitet – hvordan når vi ud til så mange som muligt – fremfor kvalitet, hvor man bruger lang tid på at sætte sig i brugerens sted og forstår deres behov,« siger Jonathan P. Allen, der er gæsteprofessor ved Institut for Digitalisering på CBS og professor ved University of San Francisco.
Umiddelbart ligner det, at Silicon Valley, området i San Francisco Bay, hvor blandt andet Apple, Google og Netflix holder til, har sejret i stor stil. Men bør danske tech-startups sigte efter at kopiere Silicon Valley-modellens succes i dag?
Danske startups træder ind i en infrastruktur styret af amerikanske virksomheder
Det første man skal være opmærksom på, er, at Silicon Valley allerede har sat sig på en stor del af det globale softwaremarked, så er man en lille ny startup, er man nødt til at navigere i den eksisterende infrastruktur.
”Silicon Valley har defineret hele den spillebane, som nye startups træder ind i. De tilbyder dig alverdens gratis værktøjer, når du er en ny spiller på markedet, men begynder at kræve penge, når du først begynder at tjene noget. Det er et samarbejde, hvor David ikke kommer til at ødelægge Goliat, men tværtimod gør Goliat større,” fortæller Jonathan P. Allen.
For eksempel kan man som webshop gøre brug af Amazons lagre og logistik mod en procentdel af de varer, man sælger.
Derfor lyder hans råd, at man allerede fra starten af skal have gjort sig klart, hvor afhængig man vil være af de store virksomheder. Vil man bygge sin virksomhed op fra bunden, eller er det okay at være afhængig af andres services, også senere i virksomhedens levetid?
Danmark har et mindre marked
Styrken ved Silicon Valley-modellen er, at virksomheden kan skaleres hurtigt op til en stor kundegruppe. I Danmark er markedsstørrelsen ikke den samme, så måske kan det alligevel bedre svare sig for danske startups at fokusere mere på at opbygge ekspertviden om kundegruppers specialiserede behov end det helt brede marked?
”Danmark har en lang tradition for design og ingeniørkunst. Og der er et stort marked for industrielle robotter, som Silicon Valley endnu ikke har overtaget. Her er succeskriteriet ikke så simpelt som en ’like-knap’. Maskinerne skal opfylde specialiserede behov og kunne virke sammen med mennesker. Der er meget kunstig intelligens involveret i at lære robotter at navigere i fysiske omgivelser.”
Husk: De er store i Silicon Valley, men de er ikke supergenier
Det sidste råd, som Jonathan P. Allen kommer med i denne omgang, drejer sig om ikke at lade sig afskrække alt for meget af de store virksomheder i Silicon Valley. For selvom de overordnet set styrer softwareslaget, så er de ikke supergenier.
”Man må jo sige, at de er blevet overhalet indenom af TikTok, der er et kinesisk socialt medie. Og sociale medier burde ellers være Silicon Valleys domæne. Og derudover bliver alt, hvad de rører ved, altså ikke til guld. Google bliver ved med at forsøge at få os til at gå med deres Google Goggles, og Silicon Valley har spildt milliarder af penge på løbehjul, som endnu ikke er slået ordentligt igennem,” siger han.
Elløbehjulene findes blandt andet under navnet Lime herhjemme, og virksomheden er startet i Silicon Valley i San Francisco, Californien.
Jonathan P. Allen deler sammen med Mads Bødker, lektor ved Institut for Digitalisering på CBS, og Kenneth Salomonsen, Funding & Partnership Manager på Copenhagen School of Entrepreneurship på CBS, flere pointer om, hvad vi kan lære (og ikke kan lære) af Silicon Valley på Digital Tech Summit 2022.
Digital Tech Summit løber af stablen 25.-26. oktober, og du kan tilmelde dig her.