Torben Pedersen – Datadreven innovation
Vi har bedt CBS-forsker Torben Pedersen om at kaste et blik på vores digitale fremtid fra sit eget forskningsperspektiv for at forstå hvordan digitalisering påvirker vores liv.
Din seneste bog hedder ’Data-Driven Innovation: Why the data-driven model will be key to future success’. Er titlen selvmodsigende?
Titlen er en smule kontroversiel, fordi man går ud fra, at innovation er lig med kreativitet og at skabe nyt, hvor noget der er datadrevet handler om computere og noget, der allerede eksisterer og er programmeret af mennesker. Så bogens titel alene kan godt ses som en selvmodsigelse, men det synes vi ikke. Der er masser af innovation, der ikke handler om kreativitet; mere dagligdags innovation, som understøttes rigtig godt af data.
Man kan også sige, at data ikke handler om at skabe noget nyt, men data kan hjælpe os med at skabe hurtigere fremskridt i innovationsprocessen.
Hvad er digital innovationsøkonomi?
Digital innovationsøkonomi bygger på intelligent anvendelse af al data, også i vores innovationsprocesser. Eksempelvis kan medicinalvirksomheder, der tester nye produkter konstant, gøre det meget hurtigere, hvis de kan bruge kunstig intelligens. Virksomhederne kan scanne internettet eller anvende sociale medier for at finde nye trends, og det kan de gøre meget hurtigere og mere intelligent nu. I en digital økonomi kan du anvende disse enorme mængder data på en intelligent måde, fx til innovation, produktion eller finjustering af produkter – i hele økonomien.
Dermed kan virksomhederne også øge produktiviteten. Novo Nordisk har brugt enorme summer på forskning og udvikling og har tusindvis af ansatte, der undersøger nye produkter, nye trends og forbrugernes præferencer. Kunstig intelligens kan hjælpe med at skræddersy produkter og gøre innovationen mere individuel og præcis. Dette kan man også forestille sig inden for bil- og tøjindustrien.
Hvordan vil Industri 4.0 forandre erhvervslivet?
Industri 4.0, eller den fjerde industrielle revolution, er en kombination af nye og stadigt billigere teknologier som fx fleksible robotter, tingenes internet og sensorer, der alle revolutionerer gammeldags masseproduktion eller outsourcingmetoder.
Den nye teknologi gør virksomhederne langt mere fleksible, uden at de skal straffes for at producere mindre.
Der er dog stadig nogle etiske spørgsmål, der skal kigges på. Forbrugeren ønsker nemlig mere unikke og skræddersyede produkter, men for at virksomhederne kan dække vores særlige behov, har de brug for data om os. Derfor er der stadig den risiko, at virksomheder vil sælge vores personlige data som fx Facebook, hvilket etisk set kan være meget problematisk. Dog vil de fleste virksomheder anvende data til bedre at kunne servicere forbrugeren.
Selvfølgelig ser vi forskellige scenarier for, hvordan fremtidens digitale innovationsøkonomi vil fungere. Det vil komme an på, hvordan vi kan favne og anvende de nye teknologier. Vi kan bruge dem intelligent og sikre os, at vi opfører os etisk og i tråd med forbrugernes præferencer. Der er masser af positive ting at se frem til, men vi skal stadig være på vagt. Alt er menneskeskabt, så det er vores ansvar at bruge teknologierne på intelligent vis.