BioBusiness: Tre universiteter om ét valgfag

Studerende på to semestre har fulgt valgfaget. På sigt er planen en kandidatoverbygning

23/02/2011

Opfylder industriens behov

Hvad får man, hvis man krydser studerende fra CBS med studerende fra Det Biovidenskabelige Fakultet på KU og Systembiologi på DTU?

Ifølge projektleder for valgfaget ”BioBusiness and Innovation Program”, Denice Florvall Müller, skaber man et unikt interdisciplinært samarbejde, som biotekindustrien har brug for.

En ny slags studerende

I efteråret 2010 blev valgfaget for første gang søsat som et samarbejde mellem CBS og DTU. I mellemtiden har KU også meldt sig på banen, og et samarbejde mellem de tre universiteter samt udvalgte partnerskaber med biotekindustrien skal forme en ny slags studerende.

- Det er studerende, som i teams arbejder med praktiske problemstillinger fra bioteksektoren, på tværs af faglighed, og som er nøje udvalgt på baggrund af deres kompetencer, siger professor Finn Valentin, der er en af kursuslederne.

Studerende i innovationskonkurrence

I den første ansøgningsrunde modtog valgfaget ca. 70 ansøgninger, og da der kun er plads til 30 på holdet, måtte de studerende udvælges på baggrund af motiverede ansøgninger, cv og karakterer. Allerede nu ses det værdifulde i samarbejdet på tværs af faglighed og interesser. Hele fire hold ud af de syv, som der vil være hvert semester, kom med i finalen til den årlige innovationskonkurrence ”Venture Cup” i januar, og det ene af de fire hold vandt desuden CBS’ universitetspris for bedste idé.

Fra valgfag til kandidatoverbygning

- De positive evalueringer fra de studerende, samt den store efterspørgsel fra industrien har dannet grobund for en ny overbygning, som skal akkrediteres i juni 2011 og allerede i 2012 vil de nye kandidatstuderende kunne tilmelde sig forløbet, forklarer Denice Florvall Müller.

Vinderen af bedste BBIP Business Plan kåres

Torsdag den 24. februar 2011 bliver 1-års-dagen for valgfaget fejret med et afslutningsarrangement. Til afslutningsarrangementet vil programmets sponsorer også være repræsenteret, heriblandt Novozymes, Novo A/S, LEO Pharma, Høiberg A/S, BCG og COBIS. Desuden kåres vinderen af bedste BBIP Business Plan med en pris fra LEO Pharma, og en tidligere BBIP gruppe (EIR Sciences) vil komme og præsentere et eksempel på en BBIP forretningsplan, der er ved at blive kommercialiseret.

Sidst opdateret: Sekretariat for Ledelse og Kommunikation // 24/02/2011