CBS-forsker skal forny markedsføringsloven

Skjulte reklamer på personlige blogs. Spam på Facebook. Der er ingen tvivl om, at markedsføring på de nye medier er populært, men det er svært for virksomheder at gennemskue, hvad de må og ikke må. Et nyt udvalg under Erhvervs- og Vækstministeriet skal nu revidere markedsføringsloven, og professor i forbrugeradfærd på CBS Torben Hansen er udpeget til at deltage som ekspert.

12/01/2015

Professor Torben Hansen

Foto: Professor Torben Hansen, CBS

Forsidefoto: fotograf Stepan Popov

Når virksomheder serverer skjulte reklamer på private forbrugeres blogs, kan det være på kanten af loven, hvis ikke ulovligt. Det er bare en af mange nye problemstillinger, som markedsføring på nye medier har gjort muligt. Men med udbredelsen af de sociale medier og smartphones har markedsføringsloven haft svært ved at følge med.

Erhvervs- og Vækstminister Henrik Sass Larsen har derfor nedsat et udvalg, som skal være med til at revidere markedsføringsloven. Der er ”behov for gennemgribende eftersyn af markedsføringsloven”, lyder det i et notat fra Erhvervs- og Vækstministeriet.

Professor ved Institut for Afsætningsøkonomi på CBS Torben Hansen er netop blevet udpeget til at deltage som ekspert i udvalget. Han har forsket i forbrugeradfærd i over 20 år og er medforfatter på bestselleren inden for lærebøger Marketing Management. De næste mange måneder skal han være med til at analysere loven i relation til markedsforhold.

- Det er for svært for virksomheder og forbrugere at gennemskue, hvad man må og ikke må. Det skal ikke være så komplekst. Forhåbentlig kan vi revidere loven, så den både tilgodeser virksomheder og forbrugere. Det skaber det bedste marked og den bedste konkurrence, siger Torben Hansen.

Lov hæmmer konkurrenceevnen
Behovet for en ændring af loven er stort. Nye regler fra EU er aldrig helt blevet implementeret i loven, og det har fået både Forbrugerombudsmanden og Europa-Kommissionen til at løfte pegefingeren, fremgår det af notatet fra Erhvervs- og Vækstministeriet.

Konsekvenserne af den forældede markedsføringslov er blandt andet, at den lige nu kan stå i vejen for, at virksomheder kan afprøve markedsføringsformer på de nye medier, fremhæver Torben Hansen.

- Når virksomheder er usikre på, om de holder sig på den rigtige side af loven, er risikoen, at de vælger at holde nye initiativer tilbage. Usikkerheden kan dermed lægge en dæmper på markedsdynamikken og hæmme konkurrenceevnen. Det er ikke meningen, markedet skal helst kunne glide, siger professoren.

Udvalgets udkast til en ny markedsføringslov forventes at ligge klar i det første kvartal af 2016.

Læs mere om revisionen af markedsføringsloven i notatet fra Erhvervs- og Vækstministeriet PDF icon pdf.

For yderlig information kontakt professor Torben Hansen på mail: th.marktg@cbs.dk tel: 3815 2177 eller kontakt pressemedarbejder Matilde Hørmand-Pallesen mobil: 4185 2205 mail: mhp.ea@cbs.dk
 

Sidst opdateret: Sekretariat for Ledelse og Kommunikation // 02/09/2020