Konkurrencestat erstatter velfærdsstat

For to år siden udgav professor Ove K Pedersen fra Department of Business and Politics bogen Konkurrencestaten, som er en analyse af, hvordan den traditionelle velfærdsstat gradvist erstattes af en internationalt konkurrencedygtig stat. Emnet er aktualiseret i forbindelse med Finanslov 2013. Læs her mere om analysen.

27/08/2013

I Konkurrencestaten fortæller Ove K. Pedersen globaliseringens politisk-økonomiske historie. Det er historien om en bestemt forståelse af moderne stater – nemlig om ”nationernes konkurrence”, hvor alle lande indgår i bestandig international konkurrence på kompetencer, viden og udvikling.

Det er en konkurrence, der sætter dagsorden på tværs af samfundet fra sikkerhedspolitik og transnational handelspolitik til beskæftigelsespolitik og uddannelsespolitik, og hvor målet om at kunne klare sig i den internationale konkurrence er blevet dominerende.

Ove K. Pedersen viser at den danske velfærdsstat i denne sammenhæng er ved at blive ændret til en konkurrencestat, der har andre opgaver end velfærdsstaten og også er organiseret og ledet anderledes.

Han viser hvordan den offentlige sektor i dag er underlagt kravet om uendelige reformer og om konstant effektvisering, og hvordan dette kan forstås som led i nationernes konkurrence.

Han viser også hvordan forholdet mellem business (virksomheder) og politics (politik) er blevet det helt centrale omdrejningspunkt i konkurrencestaten og at det er i dette samspil, at staten søger at skabe institutionelle rammer for virksomhedernes konkurrencedygtighed.

Den institutionelle konkurrenceevne introduceres i denne sammenhæng, og det vises hvorfor og hvordan institutionelle reformer er det redskab konkurrencestaten anvender til at skabe rammebetingelser for virksomhedernes konkurrencedygtighed.

Bogen er skrevet inden for rammerne som en del af CBS World Class Projektet: SONIC – Sources of National International Competitiveness.

Ove K. Pedersen: Konkurrencestaten. 300s., Isbn: 9788741251561. Hans Reitzel, Købehavn 2011. Ove Kaj Pedersen kan kontaktes på email op.dbp@cbs.dk.

Sidst opdateret: Communications // 03/02/2015