Har vi aviser om 10 år?
CBS i nordisk projekt med Jyllands-Posten
Det skorter ikke på dommedagsprofetier over avisernes fremtid. En lang række traditionelle bladhuse forsøger sig med on-line udgaver og reserverer en del af deres informationsformidling til abonnenter på nettet for at klare det hårde pres.
Forskere skal nu belyse udviklingen og foreslå mulige strategier for såvel bladhuse som IT-leverandører til medie-branchen. Nordisk Innovations Fond har derfor bevilget 2 millioner norske kroner til det nordiske projekt ”New Business forms in e-business and e-Media”.
Resultaterne skal bruges i praksis
Projektet er forankret ved Center for Applied ICT (CAICT), der står for den danske del af projektet i samarbejde med Jyllands-Posten.
- Det er helt afgørende, at Jyllands-Posten er med i projektet. På den måde kan vi sikre os, at det, vi finder ud af, rent faktisk bliver brugt af virksomhederne, siger professor Niels Bjørn-Andersen fra CAICT ved CBS.
Avislæsere på flugt
En del af baggrunden for projektet er det hårde pres, som aviserne er kommet under. Næsten alle dagblade slås med dalende abonnenttal, lavere annonceindtægter og til overflod nye gratisaviser. Ikke blot ungdommen men også i stigende grad andre traditionelle avislæsere flygter over til de elektroniske medier. Samtidig sker der nærmest en eksplosion i mængden af annoncer på Internettet, fx på Google.