CBS tiltrækker førsteklasses professorer

- To internationalt anerkendte professorer ansat på Institut for Finansiering

03/12/2009

To internationalt anerkendte professorer ansat på Institut for Finansiering

Det er lykkedes Institut for Finansiering at tiltrække professorerne, Søren Hvidkjær og Kristian Miltersen. Både Søren og Kristian kommer fra stillinger ved internationale universiteter men har valgt at vende tilbage til Danmark, dels på grund af instituttets høje forskningsniveau og dels af familiemæssige årsager.

DONG bidrager til professorat

Kristian Miltersen kommer fra en stilling som professor i finansiering ved Norwegian School of Economics and Business Administration i Bergen. Kristian forsker i virksomheders egenkapital og fremmedkapital samt i hvilken udstrækning, de påvirker en virksomheds investeringspolitik. Kristians forskning fokuserer på emner som energi og råvarebørser, livsforsikringer, pensionsopsparing og kapitalstruktur.

Hos DONG Energy er man så interesseret i Kristians forskning, at man har valgt at bidrage med 200.000 kr. årligt over de næste fem år mod at få hans input til gåhjemmøder og seminarer om bestemte emner.

Hvorfor handler vi på Børsen?

Søren Hvidkjær har hidtil været lektor ved INSEAD i Frankrig. I sit arbejde forsøger Søren at bestemme, hvilke faktorer, der ligger bag kurserne på de finansielle markeder, med andre ord hvordan information har en indflydelse på kurserne.

Betyder det noget, hvis nogle investorer ved mere end andre? Hvilke underliggende mekanismer får folk til at handle på Børsen?

Det er afgørende for investorer og politiske beslutningstagere, at de kan få forklaret handelsadfærden.

Styrker international profil

- Det er en glæde for os at have fået Kristian og Søren med på holdet. De er internationalt anerkendte forskere, som vil være med til at styrke vores internationale profil og gøre det lettere at tiltrække kompetente videnskabelige medarbejdere og engagerede studerende i de kommende år, siger institutleder for Institut for Finansiering David Lando.

Læs mere om de to professorers tiltrædelsesforelæsning fredag den 4. december 2009.

Sidst opdateret: Sekretariat for Ledelse og Kommunikation // 05/03/2012