Dansk modebranche klarer sig godt internationalt

- Ph.d.-afhandling sætter danske modevirksomheder under lup

23/07/2009

Ph.d.-afhandling sætter danske modevirksomheder under lup

Moden ændrer sig hurtigere, end virksomhederne kan nå at sende nye kollektioner på gaden, og efterspørgslen skifter fra dag til dag og gør markedet uforudsigeligt. Alligevel må danske modevirksomheder forsøge udvikle de rigtige produkter længe før, efterspørgslen bliver synlig. Ydermere er det danske marked så lille, at de danske modevirksomheder er tvunget til at bevæge sig ud på et intenst, internationalt marked.

Trods de svære odds klarer danske modevirksomheder sig godt på internationalt plan. Det er en af konklusionerne i en ph.d.-afhandling af Yen Tran, Institut for Innovation og Organisationsøkonomi. Hendes forskning har netop vundet en pris på Academy of Management-konferencen 2009. I sin afhandling sætter Yen Tran fokus på, hvordan danske modevirksomheder kan organisere deres stilistiske innovation for at overleve i et hurtigt skiftende og konkurrencefyldt, internationalt miljø. Afhandlingen viser, hvordan virksomheder kan håndtere denne særlige type innovation på et turbulent marked, hvor timing er altafgørende.

- Deres størrelse taget i betragtning har de danske virksomheder, jeg har beskæftiget mig med i min afhandling, klaret sig godt på det internationale marked, hvor de konkurrerer med modegiganter som ZARA og H&M, forklarer Yen Tran.´

Den rette organisering kan gøre forskellen

Ifølge Yen Tran kræver overlevelse på markedet, at virksomheden udvikler sine strategiske evner.

- Virksomhederne må udvikle deres strategiske evner til at kunne organisere sig efter kontinuerlig og hurtig produktudvikling. At kunne balancere forskellige udviklingspraksisser i stilistisk innovation, vælge den rette organisationsstruktur og håndtere vidensflow og leverandørnetværk er nøglen til at forblive konkurrencedygtige, siger Yen Tran.

Yen Tran

Yen Trans indlæg baseret på hendes ph.d.-afhandling, ”Ambidextrous Organizational Design: A Process Perspective”, er vinder af dette års Academy of Management Best Doctoral Student Paper based on Dissertation Award ved konferencen Academy of Management 2009. Indlægget er desuden nomineret til William H. Newman Award og udvalgt til Best Paper Proceedings of the Conference.

I 2007 modtog Yen Tran Tuborgfondets Erhvervsøkonomiske Pris til at færdiggøre sin ph.d. på Stanford University. Yen Tran udgav i 2008 bogen “Fashion in the Danish experience Economy: Challenges for growth” baseret på forskning inden for den danske modebranche.

Sidst opdateret: Sekretariat for Ledelse og Kommunikation // 18/08/2009