Danske virksomheder kan vinde terræn med køb af teknologilicenser
I Danmark tror mange virksomheder, at det ikke kan betale sig at købe ekstern viden, og de forsøger i stedet at opfinde den dybe tallerken. I USA er indstillingen en anden. Ny forskning fra CBS, som er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Strategic Management Journal, dokumenterer, at licenser sætter amerikanske virksomheders innovationshastighed markant op.
- Vores resultater viser, at amerikanske virksomheder, som låner teknologi fra eksterne kilder, tager et kæmpe spring i udviklingen af produkter. De innoverer med -tæt på - en fordoblet hastighed. I Danmark ved vi endnu ikke, hvor mange virksomheder, der køber licenser, men antallet stiger og endnu flere danske virksomheder bør få øjnene op for det, siger professor i innovation og entreprenørskab ved Copenhagen Business School, Toke Reichstein, som sammen med adjunkt Maria Isabella Leone fra LUISS Business School i Rom, står bag forskningen.
Forskerne har som de første målt hastigheden for innovationsprocesser ved licenskøb. De har sammenlignet amerikanske virksomheder inden for elektronik, biotek og pharma i en periode fra 1980-2008 og har undersøgt sammenhængen mellem licenskøb og den hastighed, som virksomhederne introducerer nye opfindelser med.
Både små og store virksomheder får fordel
Et typisk eksempel på licenskøb er biotek-firmaer, der finder et nyt enzym og lader et pharma-firma købe en tilladelse til at bruge enzymet til at udvikle ny medicin. Men flere industrier kan vinde ved at købe licenser.
- Danske virksomheder, der befinder sig i højteknologiske industrier som biotek, pharma, elektronik eller kemikalie industrier, kan drive stor fordel af licenskøb. Men det gælder også virksomheder, der ligger uden for hightech, som forsøger at skabe sig en position på et marked ved at vinde det teknologiske kapløb, siger Toke Reichstein.
Han fremhæver at både store virksomheder som Carlsberg og Rockwool og mindre virksomheder som Zealand Pharma og AMBU, der leverer udstyr til hospitaler, potentielt kan få gavn af at købe licenser.
Licenser gør virksomheder til ’first movers’
Et forbilledligt eksempel på en virksomhed, der købte rettighed til en teknologi og vandt stort på det, er Sony. Virksomheden lancerede som den første Play Station 3 med Blu-ray; en teknologi, der skaber særlig høj billedkvalitet. For at kunne udvikle produktet internt havde Sony købt licens til flere af de underliggende teknologier, der er anvendt i Blu-ray, fortæller professoren.
- Sony vandt på Blue-ray, og kunne hurtigt introducere en ny standard og være de bedste på markedet. Ved at købe licens greb de markedet hurtigere end de andre og blev ’first movers’. Og nu nyder de godt af den effekt, det giver at være først - kunderne foretrækker automatisk at vælge deres mærke fremover, siger Toke Reichstein
Scan markedet for de helt rigtige patenter
Men danske virksomheder skal ikke blot storme ud og starte med at licensere teknologier fra andre. Et vellykket licenskøb forudsætter, at virksomhederne først har scannet markedet for de helt rigtige patenter på teknologier, der kan løse virksomhedens problem, lyder et af forskerens råd.
Herudover er det vigtigt, at licenskontrakten giver de rette incitamenter for samarbejde mellem køber og sælger. Kontraktdesignet har en vital betydning for virksomheders mulighed for at kunne lære fra sine teknologileverandører og udnytte licenserne optimalt.
- Med rettigheden skal følge en grundig introduktion til den nye teknologi, så den modtagende virksomhed forstår at integrere den nye viden og kan anvende den. Fremfor at leverandøren af teknologien får en stor pose penge i hånden, kan kontrakten med fordel være formuleret sådan, at den nye viden, der måtte opstå af et licenskøb, er en viden, begge parter skal have del i. Det skaber bedre samarbejdsforhold og incitamentet til at integrere og videreudvikle produktet yderligere, siger professoren.
For flere oplysninger kontakt professor Toke Reichstein, telefon: +45 3815 2382, email: tr.ino@cbs.dk.
Om forskningen
Forskningen bygger på en analyse af 266 amerikanske virksomheder inden for elektronik, biotek og pharma. Forskerne fulgte virksomhederne i en periode fra 1980-2008 og undersøgte om de virksomheder, der købte licenser til nye teknologier, hurtigere fik patenter på nye opfindelser i forhold til sammenlignelige virksomheder, der ikke købte licenser. I USA steg antallet af virksomheder, som købte rettigheder til nye teknologier med 20 pct. fra 2009 til 2010. Forskningen er en del af CBS’s World Class Research Environment Initiative (WCRE).