Dufte der sælger
Moderne markedsføring appellerer til alle sanser
Det er ikke nødvendigvis tilfældigt, hvis skobutikken dufter ekstra meget af læder eller flysæderne, dufter som billetten, du modtog med posten.
Når virksomheder i fremtiden skal brande sig, vil de i højere grad bruge alle sanser og ikke kun synssansen, forudser professor Brian Moeran fra Institut for Interkulturel Kommunikation og Ledelse.
Han mener, at virksomhedernes markedsføring og branding i højere grad bør appellere til alle forbrugernes sanser og nævner musik, bløde gulvtæpper og særlige dufte som eksempler herpå.
Nervøse for anklager
Brian Moeran er antropolog og kombinerer i sin forskning emnet med business. Han beskæftiger sig især med duftsmarkedsføring og erkender, at det endnu ikke er så udbredt i Nordeuropa.
- Jeg tror mange virksomheder er tilbageholdende med at bruge dufte i deres markedsføring, fordi de er nervøse for anklager om, at de angriber forbrugerne, uden de er klar over, at de bliver udsat for en påvirkning, siger han.
Sansernes dag
Imagine.. Center for Creative Industries Research og Creative Encounters et seminar på CBS med fokus på sanserne.
Læs mere om arrangementet her