Forskningsprojektet Ledelse og organisering i gymnasiet og VUC efter gymnasiereformen 2010-11
Efter gymnasiereformen i 2005 og strukturreformen i 2007 har ledelse og organisering i gymnasiet og VUC taget nye former. Derfor har et dialogforum, det såkaldte Monsterudvalg, afsat midler til et udviklings- og forskningsprojekt om de ledelsesmæssige og organisatoriske udfordringer i gymnasiet og VUC i dag. Deltagerne i projektet er ledere og lærere fra 7 gymnasier og 3 VUC’er, der mødes i tre netværk og får teoretisk og praktisk sparring i forhold til de ledelsesmæssige og organisatoriske problemstillinger, de rejser.
Formålet med netværksprojektet er at skabe ny viden, etablere sparring og konkret udvikling for de involverede skoler samt at formidle viden om relevante ledelses- og organiseringsformer til hele den gymnasiale sektor.
Projektet består af en forskningsdel og en processtyret netværksdel. Forskningsdelen har et overordnet fokus på ledelse og organisering, herunder udviklingen af teamsamarbejde, fagligt samspil, progression evaluering & kvalitetssikring. Projektet undersøger, hvordan disse begreber sætter forandringer i professionsfagligheden, udviklingen af lærer- og ledelseskompetencer samt organisationsformer i spil. I netværksdelen er der etableret refleksions- og videndelingsnetværk med 3-4 skoler. Deltagerne i det enkelte netværk får sparring fra andre skoler og fra et team af forskere og konsulenter, der sætter fokus på etableret praksis og på, hvordan den kan udvikles og forankres i organisationen.
Netværksprojektet påbegyndtes i april 2010 og afsluttes med en rapport, der forventes at komme i februar 2012.