De liberale danske forældre

88 % giver børnene lov til at bruge sms og internet, som de har lyst til

29/08/2006

88 % giver børnene lov til at bruge sms og internet, som de har lyst til

Selvom Forbrugerredegørelsen fra november 2005 bl.a. viser, at de danske forældres kendskab til internettets og mobiltelefonens muligheder er ret begrænsede, viser stor EU-rapport om de 12-18åriges mobil- og internetforbrug, at de danske forældre er meget liberale.

Ingen spilleregler

88 % af forældrene giver børnene lov til at bruge MSN, surfe og spille online-spil, som de har lyst til. Og hvad angår mobiltelefon, har 74 % af forældrene ingen spilleregler for børnenes mobiltelefonbrug og mere end 80 % af respondenterne giver udtryk for, at deres forældre er enige i, at det er vigtigt for børn at være i permanent kontakt med venner og kammerater.

God tillid og afslappet holdning

”Tallene er udtryk for tillid til børnene og for en afslappet holdning til børnenes forbrug af disse medier. Trods de danske forældres manglende kendskab til mediernes muligheder og generationskløften mellem forældre og børn på disse områder er vi i de danske familier gode til at tale sammen og forhandle uden at opsætte strikse regler og filtre for unge mellem 12 og 18 år,” forklarer professor Birgitte Tufte fra CBS.

Læser mindre

I øvrigt viser undersøgelsen også, at 27 % af de unge i EU-landene læser mindre nu end før de fik internet. Og 32 % af dem ser også nu mindre fjernsyn.

Professor Birgitte Tufte er CBS ankerperson på undersøgelsen, som har fundet sted i EU-landene Belgien, Danmark, Estland, Frankrig, Grækenland, Italien, Polen, Portugal og England. I alt svarede 7393 personer.

Flere konklusioner fra EU-rapporten:

• Kløft mellem mediebrug i skolen og i hjemmet

89,4 % af undersøgelsens respondenter bruger internettet hver dag eller flere gange om ugen derhjemme. De bruger det til at søge informationer, lave skolearbejde, høre musik og kommunikere på MSN.

• I skolen er det derimod kun 2,8 %, der her benytter internettet dagligt. 27 % af respondenterne siger, at de aldrig eller sjældent bruge internettet i skolen. 45,9 % er i tvivl om, hvorvidt lærerne selv er i stand til at benytte internettet og 42 % siger, at skolen ikke lærer dem noget om sikker færdsel på internettet. Derfor er det bemærkelsesværdigt, at mere end 60 % af respondenter siger, at man ikke altid kan tro på de informationer, man finder på internettet.

• Altid online

Undersøgelsen viser, at de 12-18årige konstant er online, enten via mobilen eller nettet. Mobilen er tændt om natten, mange sender i snit mere end 100 sms’er om dagen og der logges på Messenger, så snart de kommer hjem fra skolen. 46,1% har mere end 50 personer på deres telefonliste og adresseliste i Messenger.

Sidst opdateret: Sekretariat for Ledelse og Kommunikation // 30/08/2006