Mavefornemmelse er ikke nok

Ph.d.-afhandling om virksomheders rekrutteringsprocesser

24/02/2010

Ph.d.-afhandling om virksomheders rekrutteringsprocesser

Indtil nu har HR-forskning haft fokus på valget af den rigtige medarbejder og ikke så meget på selve forløbet.

Det handler ikke kun om at vælge den rigtige medarbejder, men også om hvordan han bliver udvalgt. Det mener ph.d.-stipendiat Ulrik Schultz Brix, der fortæller, at rekrutteringskonsulenter har behov for at bakke deres mavefornemmelse op med spørgsmål og tests.

Følelser er en del af rekrutteringsprocessen

- Organisationerne skal acceptere, at følelser spiller en rolle under en ansættelse, men de må finde deres egen måde at binde deres følelser sammen med fornuften, siger Ulrik Schultz Brix.

Et godt eksempel er en personlighedstest, som er et værktøj, der kan bruges til at sammenbinde konsulentens mavefornemmelse med direkte iagttagelse af en ansøgers adfærd, fx om denne er indadvendt eller udadvendt.

Tre elementer skal være til stede, hvis ansættelsen skal give værdi for en virksomhed: Man må tage højde for følelser, værktøjerne skal være pålidelige, og den måde, man forbinder følelser med fornuften på, skal give mening for den enkelte organisation.

Fakta

Fem organisationer har bidraget til Ulrik Schultz Brix’ ph.d.- projekt: Center for Ledelse, LEO Pharma, DSB, Grundfos og Nykredit. Det gennemføres under ErhvervsPhD-ordningen, hvor en eller flere virksomheder finansierer projektet, som også støttes af videnskabsministeriet med løntilskud.

Ulrik Schultz Brix forsvarer sin afhandling den 26. februar 2010, kl. 14-16, Ks54, Kilen, Frederikberg.

Sidst opdateret: Sekretariat for Ledelse og Kommunikation // 25/02/2010