Nobelprismodtager i økonomi besøger CBS

- Se professor Oliver Williamsons forelæsning live på nettet

10/12/2009

Æresdoktor Oliver Williamson modtager nobelpris

Æresdoktor ved CBS, professor Oliver Williamson fra UC Berkeley er den ene af årets to modtagere af Nobelprisen i økonomi 2009. Den 15. december besøger han CBS for at give en forelæsning. I år har det svenske Kungliga Vetenskapsakademin besluttet at give Sveriges Riksbanks pris i økonomisk videnskab til minde om Alfred Nobel for 2009 til to forskere: Elinor Ostrom fra Indiana University for hendes analyse af økonomisk styring i fællesskab og Oliver E. Williamson fra University of Berkeley for hans analyse af økonomisk organisation i forhold til især virksomheder.

Williamson bidrager til forskning på CBS

- Vores forskningsmiljø, der arbejder med ‘Design and Governance of Economic Institutions’, er direkte inspireret af Oliver Williamsons fantastiske arbejde. Han har undersøgt virksomheders grænser og vist, at virksomheder kan hjælpe med til at løse konflikter mellem forskellige økonomiske parter, siger professor Peter Møllgaard, institutleder for Økonomisk Institut.

Nicolai Foss, professor og leder af Center for Strategi og Globalisering, håber, at nobelprisen til Williamson vil betyde, at endnu flere forskere og studerende vil få øjnene op for vigtigheden af Williamsons forskningsbidrag.

- Williamsons arbejde er fuldstændig fundamentalt for den forskning i strategisk og international ledelse, der foregår på Center for Strategi og Globalisering, og i øvrigt også andre steder på CBS. Det var én af årsagerne til at Williamson for nogle år siden modtog en æresdoktorgrad fra CBS, forklarer han.

Se forelæsningen live på nettet

Der er lukket for tilmeldinger til forelæsningen med Oliver Williamson tirsdag den 15. december, men selvom pladserne i BG Fonden er optagede, kan du stadig opleve forelæsningen. Den bliver vist live her, hvor du også vil kunne finde den efterfølgende.

Sidst opdateret: Sekretariat for Ledelse og Kommunikation // 14/12/2009