Ny forskning i mediebranchens fødekæde

- Hvem stjæler hvad fra hvem i nyhedsmediernes kamp om at komme først med det sidste?

28/07/2008

Hvem stjæler hvad fra hvem?

Hvad bidrager de enkelte medietyper med til den samlede nyhedsproduktion? Hvordan bevæger nyhedsjournalistikken sig frem og tilbage mellem kilder, dagspresse, web-medier, radio, tv og nyhedernes konsumenter? Og hvilket flow foregår der mellem medierne i form af lån, ran og anden form for gensidig inspiration?

Svarene på disse spørgsmål kan bruges strategisk til at kvalificere mediebranchens forretningsmodeller, og de vil i efteråret 2008 blive besvaret via et omfattende forskningsprojekt af den journalistiske fødekæde.

Uge 46: Alt nyhedsmateriale bliver registreret

Det er professor Anker Brink Lund fra CBS International Center for Business and Politics, der skal lede den aktuelle afdækning. Analysen foregår i uge 46, hvor alt nyhedsmateriale – uanset platform – fra danske mediehuse indholdsbestemmes og registreres.

Sideløbende foretager 50 studerende feltstudier på massemediernes redaktioner for at dokumentere redaktionel prioritering og genbrug.

Desuden indgår der en international sammenligning med udvalgte europæiske mediemarkeder.

De nye mediers betydning

Med forskningsprojektet tages tråden op fra en tilsvarende analyse af nyhedsstrømmen foretaget i uge 46 i 1999. Det nye datamateriale gør det muligt at sammenligne med de tidligere resultater og dermed få et billede af udviklingen over tid. Der er nemlig nogle afgørende forskelle på mediebilledet dengang og nu.

”Nyhedsformidling via web og landsdækkende gratisaviser var kun i sin vorden i 1999. De indgik derfor ikke dengang som selvstændige analyseobjekter, men denne gang bliver de helt centrale omdrejningspunkter. Spørgsmålet er, om de nye medier på afgørende vis har ændret leverandørforholdene, eller om det stadig er dagspressens brugerbetalte redaktioner, der leverer broderparten af nyhedsstoffet”, siger Anker Brink Lund.

Projektet gennemføres i samarbejde med Danske Dagblades Forening, Dansk Fagpresse/Specialmedierne og en bred vifte af andre medievirksomheder.

Sidst opdateret: Sekretariat for Ledelse og Kommunikation // 29/07/2008