På udkig efter kunder på forkant
Tre millioner kr. til projekt om brugerdreven innovation
De kunder og brugere, der er hurtigst til at tage et nyt produkt til sig, er attraktive for virksomheder. Der kan nemlig være en økonomisk gevinst at hente, hvis de får fat i de kunder og brugere, der er på forkant med teknologien - de såkaldte lead usere, der på fordelagtig vis kan udgøre et bindeled til almindelige brugere.
Det har Grundfos indset, og i samarbejde med Institut for Innovation og Organisationsøkonomi (INO) fra CBS og Aarhus School of Business (ASB) vil virksomheden nu som den første i Danmark forsøge at indkredse deres lead usere.
En ny kontakt mellem kunde og virksomhed
Ved at studere lead usere kan virksomhederne identificere nye trends blandt brugerne og på den baggrund udvikle løsninger, der også tilgodeser almindelige brugeres behov.
- Lead usere er eksperter på deres område og ved, hvilke nye produkter der er behov for, siger Christoph Hienerth fra INO. Han fortæller, at projektet indledningsvis vil identificere lead usere inden for forskellige brancher og teknologier. Derefter vil man udspørge disse brugere om trends og behov på markedet, og det hele skal munde ud i en workshop for virksomhederne, use leaderne og de to universiteter.
Teori på prøve
For virksomheden er der et forretningsmæssigt potentiale i projektet, mens det for CBS gælder om at blive klogere på teori og metode inden for lead user området.
- Vi får mulighed for at afprøve eksisterende og udvikle nye teorier på området. Dermed er der gode chancer for, at CBS kan blive et af de førende universiteter på dette felt, siger Christoph Hienerth, der forventer, at erfaringerne vil kunne benyttes af studerende og forskere - og andre virksomheder end blot Grundfos.
- Anvendeligheden af den teoretiske og metodiske erfaring fra projektet er ikke begrænset til én enkelt branche, siger han.
New Product Development - brugerdreven innovation
Program for Brugerdreven Innovation under Erhvervs- og Byggestyrelsen har tildelt 22 mio. kr. til seks nye projekter. Heraf er tre mio. tilfaldet projektet "New Product Development" om lead usere. CBS og ASB står også bag det lignende projekt "Lead user-based entrepreneurship" (i samarbejde med LEGO), der fik tildelt 2,2 millioner kr.
Blandt 74 ansøgninger blev de seks projekter udvalgt som de bedst egnede til at styrke danske kompetencer inden for innovation. Læs mere her