Potentialer og barrierer

Konsulentbistand i forandringsprojekter

12/07/2006

Konsulentbistand i forandringsprojekter

Virksomheder bruger ofte konsulenter, når forandringsprojekter sættes i gang. Men hvad får virksomheden ud af at tilknytte en ekstern konsulent for en periode, og på hvilke punkter kunne samarbejdet forbedres?

Ny rapport afdækker området på baggrund af interviews med 20 større danske organisationer. Rapporten viser, at organisationer, der benytter sig af konsulentbistand i forandringsprojekter som oftest opnår det, de gerne ville med samarbejdet. Nogle får endda mere ud af samarbejdet end de havde forventet. Der er dog rum for forbedring på flere områder.

Overlevering og tilbagetrækning

”Du kan godt føle det lidt som en amputation. Det ene øjeblik går du rigtigt tæt sammen, og så lige pludselig så er han der bare ikke mere,” lyder det fra en af de interviewede.

Netop konsulentens ophør i en virksomhed kan skabe problemer. Ofte kan viden- og kompetenceoverførslen forbedres og dermed sikre, at virksomheden ved hvad, der skal gøres, når samarbejdet ophører. Helt konkret foreslår rapporten, at der i kontrakten med konsulenter indgår en aftale om opfølgning på projektet efter et halvt år.

Rapporten er blevet til i samarbejde mellem Copenhagen Business School, Dansk Industri og Dansk Management Råd.

 

Rapportens resultater indgår som en del af projektet

Vækst i vidensamfundet, der sætter fokus på samarbejdet mellem konsulenter og brugere af konsulentydelser fra forskellige perspektiver.

 

Analysen er foretaget på baggrund af interviews fra 20 større danske organisationer med henblik på at opnå større indsigt i virksomheders oplevelse af samarbejdet med konsulenter i forandringsprojekter.

Sidst opdateret: Sekretariat for Ledelse og Kommunikation // 12/07/2006