Priser til eliteforsker og forskertalent på CBS

- Professor Morten Bennedsen og ph.d. stipendiat Grith Skovgaard Ølykke modtager priser af videnskabsministeren

24/01/2008

EliteForsk: Professor Morten Bennedsen og ph.d. stipendiat Grith Skovgaard Ølykke

Professor Morten Bennedsen fra Økonomisk Institut modtager torsdag den 24.januar videnskabsministerens EliteForsk-pris på 1 million kroner. Prisen uddeles til syv danske forskere. Hver pris er på 1 million kroner, hvoraf de 200.000 kroner udgør en personlig hæderspris.

Ved samme lejlighed modtager ph.d. stipendiat Grith Skovgaard Ølykke fra Juridisk Institut et EliteForsk-rejsestipendium på 250.000 kr. Stipendiet uddeles til lovende og talentfulde ph.d. studerende og skal bruges til et studieophold ved et internationalt eliteforskermiljø. Grith Skovgaard Ølykke planlægger et ophold ved School of Law på University of Nottingham.

EliteForsk-initiativet er igangsat for at kunne belønne og synliggøre den indsats, som nogle af Danmarks dygtigste forskere og forskertalenter yder.

Begrundelsen for prisen

I Det Frie Forskningsråds begrundelse for tildeling af prisen til Morten Bennedsen står der blandt andet: ”Morten Bennedsen har på den ene side formået at skabe metodiske nyskabelser inden for økonomi, der gør, at han til stadighed publicerer i de allerbedste tidsskifter inden for finansiering, økonomi og politisk videnskab. På den anden side har han formået at skabe konkret, anvendelig og ny viden, der er til direkte gavn for det danske og internationale erhvervsliv.”

- Jeg er utrolig glad og beæret. Det er jo et rygklap. Ikke bare til mig, men også til de mennesker, jeg arbejder sammen med. Pengene skal bruges til forske videre i små og mellemstore virksomheder med fokus på familievirksomheder, siger Morten Bennedsen

Forskertalentet

Grith Skovgaard Ølykke blev i februar 2006 færdig som Cand. merc. (jur.) fra CBS. Hun færdiggjorde sin bachelorgrad i HA(jur.) i 2003 med det højeste karaktergennemsnit på sin årgang. Herefter dimitterede hun som Cand.merc.(jur.) med det næstbedste karaktergennemsnit på uddannelsen i året 2006/2007.

Den 1. april 2007 begyndte hun som PhD-studerende med et projekt, der er finansieret af og relateret til Blurring Boundaries-projektet. Se mere om projektet her.

I sit ph.d.-projekt vil Grith Skovgaard Ølykke evaluere den danske måde at liberalisere offentlig transport på og sammenligne med håndteringen af liberaliseringen på samme område i andre EU medlemsstater.

Sidst opdateret: Communications // 28/01/2008