At stå der, hvor Galilei stod

- CBS-professor får en ærestitel på italiensk universitet

22/05/2009

CBS-professor får en ærestitel på italiensk universitet

Onsdag den 20. maj 2009 fik Torben Pedersen fra Center for Strategic Management & Globalization en ærestitel på Padova Universitet. Hans æresforelæsning med titlen ”How can companies and regions survive and expand in the global world?” fokuserede på, hvordan virksomheder skal gentænke deres business model i global kontekst.

- Det handler om, at virksomheder skal blive bedre til at udnytte de fordele, der findes andre steder i verden. De skal være meget bedre til at opdele deres aktiviteter, således at de kan placere de enkelte aktiviteter, der hvor de kan udføres bedst og mest effektivt. I denne del af verden må vi satse på de mere værdiskabende aktiviteter indenfor forskning, design, ledelse og branding, og det kræver satsning på uddannelse, iværksætteri, kreativitet, og kompetenceopbygning, forklarer Torben Pedersen.

Klap på skulderen

Når det italienske universitet giver Torben Pedersen en ærestitel, er det en anerkendelse af både hans forskningsarbejde og CBS som samarbejdspartner.

- Udnævnelsen viser, at de værdsætter de ting, som jeg har lavet og samtidig mener, at der er grobund for et godt samarbejde universiteterne i mellem. Der er et rigtig godt ”fit” mellem de kompetencer Padova Universitetet har inden for regional udvikling og min forskning omkring globalisering. Så alle parter får rigtig meget ud af samarbejdet, siger Torben Pedersen.

Historiens største forskere

Padova Universitetet er et af verdens ældste, og har huset nogle af de største forskere. Aula Magna, det auditorium, hvor Torben Pedersen skal holde sin æresforelæsning, var selveste Galileo Galileis foretrukne auditorium.

- Rummet emmer af historie og respekt for videnskabens resultater. Det er en tillidserklæring at få lov at tale i så specielle og betydningsfulde omgivelser, siger Torben Pedersen.

Sidst opdateret: Sekretariat for Ledelse og Kommunikation // 26/05/2009