Staten tjekker ikke mail og svarer sent
Kommunerne og regionerne er hurtigst ved tasterne
I en netop gennemført e-mail-undersøgelse har professor Kim Normann Andersen og adjunkt Ravi Vatrapu taget temperaturen på digitaliseringen af den offentlige sektor. De har spurgt en lang række ansatte i stat, kommuner og regioner om adresse og åbningstider for afhentning af en forsendelse.
Danskerne klarer sig bedst
Undersøgelsen, der er en gentagelse af en kortlægning foretaget i New Zealand og Australien, viser, at regionerne og kommunerne svarer meget hurtigt, og at stort set alle har svaret efter to dage. Det er betragteligt hurtigere end kollegaerne i ministerierne og styrelserne.
Ud over de lange svartider i staten, er det opsigtsvækkende, at næsten hver tredje i staten ikke har svaret efter tre fulde arbejdsdage.
- De danske kommuner klarer sig markant bedre end deres kollegaer i New Zealand og Australien. Med til billedet hører også, at kommunerne svarer mere uddybende, eksempelvis med vedhæftning af kort og/eller angivelse af GPS-koordinater, siger Kim Normann Andersen.